Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Janáček v sendviči
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Janáček v sendviči

Břevnovská hudební setkání mají atmosféru a tradici. Pořádá je v Tereziánském sále benediktinského arciopatství pod záštitou Městské části Praha 6 nevelká agentura, za níž stojí Ilja Šmíd, toho času ovšem zaneprázdněný prací ministra kultury. Březnový koncert měl název Beethoven / Janáček / Kundera a patřil violoncellistovi Jiřímu Bártovi a pianistce Terezii Fialové.

Veber Petr
Published: 21/03/2018
Share
4 Min Read
SHARE
Jiří Bárta & Terezie Fialová – Břevnovská hudební setkání 20. 3. 2018 (foto autor)

Jiří Bárta a Terezie Fialová pojali program jako obhajobu Janáčka. Je to logický a potřebný postoj. Dodnes někteří starší lidé, až už chodí na koncerty, nebo poslouchají hudbu jen doma, přiznávají, že se ho trochu bojí. Prý mu nerozumějí. Nejspíš v tom smyslu, že je podle nich moc moderní. Leoše Janáčka se proto tito interpreti rozhodli konfrontovat s Ludwigem van Beethovenem. Aby vynikla podobnost emocí, ráznost, nekompromisní ryzost a pravdivost, to, co mají v hudbě společného a co může být argumentem v ruce těch, kteří se Janáčka nebojí a chtějí ty bázlivější strhnout na svou stranu.

Janáčka naservírovali ten večer „v sendviči“, jak se Bárta vyjádřil. Měl tím na mysli, že jeho tóny obklopili Beethovenovými. Názor si mohl v publiku udělat každý sám. Janáček v bezprostředním sousedství podobně protichůdně se vyjadřujícího skladatele měl a opravdu mohl vyznít ne tak vyhroceně, jak se možná občas jeví. Sice originálně, osamoceně, ale v kontextu hudby jiného výrazného solitéra přece jen pochopitelněji.

Beethoven nejdřív, pak dvakrát Janáček, potom opět Beethoven. I za cenu toho, co ani Bárta podle svých slov jinak nedělá – roztržení skladby, její neuvedení v celku. Umístil takto účelově do programu čtvrtou z Beethovenových violoncellových sonát, z níž v úvodu zazněla jen první věta, a pak i třetí; z ní to byla na závěr pouze finální věta. A do tohoto rámce vložil dvě Janáčkova díla. Pohádku pro violoncello a klavír a pak houslovou sonátu ve své vlastní úpravě pro violoncello a klavír. Dvě nádherně emotivní, melodické, prožité, nijak divoké, nijak nesrozumitelné skladby. Kdo by se po jejich vyslechnutí ještě měl Janáčka bát?!

Kundera, třetí jméno v názvu koncertu, přišel nakonec trochu zkrátka. Z jeho knížky Můj Janáček Jiří Bárta v první polovině proti předpokladu nic nepřečetl a ve druhé sice ano, ale přece jen by to chtělo trochu jiný přednes, měl-li by to být večer hudby a uměleckého slova. Ale spisovatelův popis Janáčkova hudebního vyjadřování (vycházejícího z mluvené řeči, popis jeho nové melodiky, jeho charakteristické stručnosti a snahy zachytit vliv psychologického stavu na rytmus a spád řeči a pak i hudby) Bárta zcela zaplněnému sálu zprostředkoval. Stejně jako jeho polemiku s heslem „Janáček“ v nejrozšířenějším francouzském slovníku. A stejně jako i některé obecnější myšlenky, například zda má hudební svět vůbec brát na vědomí existenci akustického světa… Kundera srovnává Janáčka s vývojem románu – a v rovině oproštění od patosu, od lží a různých „omáček“ se hudba českého klasika dvacátého století skutečně jeví podobně odlišná od předchůdců jako knihy jeho současníků od těch z devatenáctého století.

Bártův koncertní program byl vlastně až na dřeň osobní. Hovořil stejně, jak teď hrává. Velmi osobitě. S otevřenou duší. Svérázně, neuspořádaně, neukázněně. Hovořil v prvním vstupu hodně. Až moc. Zdaleka nejen k věci. Bezděky se však velmi autenticky vyznal z velkého obdivu k Janáčkově hudbě, která – jak víme – dovede člověka hluboce zasáhnout, když je aspoň trochu otevřen. Bártu Janáček provází od dvanácti let. Ale skladatel ho opravdu „dostal“, teprve až když slyšel jeho Pohádku v podání Borise Pergamenščikova…

Co z večera utkvělo v paměti? Ne zcela ideální stav klavíru. Ministr nosící ze zákulisí židle. Bártova vnitřní rozervanost. Jeho přiznání, že si houslovou sonátu upravil, aby toho bylo od Janáčka pro violoncello víc – nejen skladba s názvem Pohádka. A pak věta, že žijeme v době inflace informací, ale že Janáček, stejně jako Beethoven, to je vše, jen ne inflace not.

Hodnocení autora recenze: 60%

 

Břevnovská hudební setkání 2018
Beethoven / Janáček / Kundera

Jiří Bárta (violoncello)
Terezie Fialová (klavír)
20. března 2018 Tereziánský sál Břevnovského kláštera Praha

www.auramusica.cz

TAGGED:AuraMusica PrahaBřevnovská hudební setkáníJiří Bárta (1964)Leoš JanáčekLudwig van BeethovenMilan KunderaTerezie Fialová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Brno Contemporary Orchestra pro Československo po 100 letech
Next Article Trio zamyšlení a trio Dvořákovo
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up