Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Jana Semerádová a Erich Traxler: Chaconne pro princeznu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaStará Hudba

Jana Semerádová a Erich Traxler: Chaconne pro princeznu

Po osmi letech od vydání alba „Sólo pro krále“ se flétnistka a umělecká vedoucí mezinárodně úspěšného barokního souboru Collegium Marianum Jana Semerádová vrací s podobně koncipovaným albem, které příznačně nazvala „Chaconne pro princeznu“. Po dvoře pruského krále v Postupimi nás tentokrát zve spolu s vynikajícím rakouským cembalistou Erichem Traxlerem na anglický dvůr, kde se dcera Jiřího II. princezna Anna věnovala hudebnímu vzdělání pod vedením Georga Friedricha Händela. Album vydává Supraphon na CD i v digitálních formátech (MP3, FLAC, HI-RES) již 24. dubna 2020.

redakce
Published: 11/04/2020
Share
3 Min Read
SHARE

 

Jana Semerádová (foto Petra Hajská)

V baroku neodmyslitelně patřilo k výchově dětí v královských rodinách vzdělávání v hudbě a umění. Princezna Anna Oranžská (1709–1759), dcera anglického krále Jiřího II., měla v tomto směru štěstí; v pěti letech se z Hannoveru přestěhovala do Londýna a po jedenáct let rozvíjel její hudební talent mistr nejpovolanější – Georg Friedrich Händel.

Princezna Anna se pod jeho vedením stala vynikající cembalistkou. Nejednu skladbu Händel věnoval přímo princezně (včetně svatební serenaty Parnasso in festa), jiné se pro svou popularitu dočkaly úprav, například od flétnového virtuosa Michela Blaveta. Svatbou a odchodem z Londýna sice Anně skončily hodiny cembala, avšak i na dvoře v nizozemském Haagu princezna zůstala věrná múzám a obklopovala se vynikajícími umělci. Po několik let k nim patřil i houslový virtuos a dvorní kapelník Jean-Marie Leclair. Svou čtvrtou knihu sólových sonát dedikoval přímo princezně a – k radosti všech flétnistů – u některých sonát výslovně uvádí „flute allemande“ jako alternativní sólový nástroj.

„Před pár lety jsme na jednom z našich koncertů uvedli se souborem Collegium Marianum program nazvaný Ve službách princezny – hrály se skladby Jeana-Marie Leclaira, který nějaký čas působil u dvora oranžské princezny Anny Hannoverské v Haagu. Leclairova hudba mne odjakživa přitahovala, zvláště její přirozená tanečnost spojená se zjitřenou harmonií, nad níž se klene líbezná melodie. Tehdy jsem se začala zajímat o hudbymilovnou princeznu Annu, nadanou žačku Georga Friedricha Händela a podporovatelku umění. Skrze tuto pozoruhodnou osobnost uzrál nápad spojit Leclairovy sonáty, dedikované Její Jasnosti, s Händelovými skladbami pro cembalo, které mohla hrát jeho královská mecenáška,“ uvedla o dramaturgickém nápadu Jana Semerádová.

Flétnistka Jana Semerádová spolupracuje jako sólistka s výraznými osobnostmi světa staré hudby (Sergio Azzolini, Alfredo Bernardini, Enrico Onofri ad.) a koncertuje na nejvýznamnějších festivalech (Utrecht, Lipsko, Halle, Versailles, Sablé, Regensburg ad.). Erich Traxler je neméně skvělý sólový i komorní hráč se zkušeností z nejvýznamnějších světových koncertních sálů. A pozoruhodný hudební příběh princezny Anny je středobodem, ve kterém se setkaly i příběhy obou výjimečných hudebníků.  Jana Semerádová poznamenala: „Erich je nejen skvělý sólista, ale v bassu continuu výborně frázuje a se spoluhráčem stejně dýchá, zároveň do hry vstupuje i s novými impulzy – je to jako rovnocenný rozhovor, nemusíme si toho moc říkat, stačí to vyslovit skrze tóny, a to mě baví. Na nahrávce mimo jiné uslyšíme jednu z nejrozsáhlejších a nejnáročnějších Händelových cembalových svit.“

TAGGED:Erich TraxlerJana SemerádováSupraphon
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zemlinsky Quartet (foto Ilona Sochorová) Zpátky v koncertních síních: Podzim s PKF – Prague Philharmonia
Next Article Rozhovor s Marií Kinsky: Kultura je nutná a na dosah
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up