Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Jakub Hrůša se k České filharmonii vrací se Sukovým Asraelem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Jakub Hrůša se k České filharmonii vrací se Sukovým Asraelem

První český orchestr a jeho hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša připravili na poslední dubnový týden program složený z dvou ikonických děl. Vedle smuteční symfonie Asrael Josefa Suka zazní Skrjabinův Koncert pro klavír a orchestr fis moll v podání pianisty Daniila Trifonova. Koncerty České filharmonie se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od 26. do 28. dubna 2023 vždy od 19:30 hodin. Poslední z trojice koncertů bude živě vysílat Mezzo TV a nová VOD platforma Deutsche Grammophon Stage+.

Březina LuděkPR
Published: 20/04/2023
Share
4 Min Read
SHARE
Jakub Hrůša (zdroj Jakub Hrůša)
Jakub Hrůša (zdroj Jakub Hrůša)

„Sukův Asrael patří v kontextu celého mého hudebního života ke ‚kultovním‘ skladbám. Uchvácení její silou a krásou mne provází už od mladých let, kdy jsem byl ještě na střední škole v rodném Brně, a neutuchá dodnes – naopak, posiluje se ustavičně; můj obdiv k Sukovi se právě snad především prostřednictvím tohoto díla prohlu-buje,“ vyznává se Jakub Hrůša. „Mluví se možná až příliš často o vnějších a osobních stránkách této jedinečné symfonie, ale zdá se mi, že je třeba znovu a znovu zdůrazňovat také ‚prostší‘, ale ještě zásadnější příčinu, proč nás Asrael dodnes tolik uchvacuje: je jí kompoziční mistrovství, ba neváhám říci genialita jeho hudby.“

Premiéra symfonie Asrael se uskutečnila 3. února 1907 v provedení orchestru Národního divadla za řízení Karla Kovařovice. Znovu Asrael zazněl 7. ledna 1912 v podání České filharmonie doplněné o členy orchestru Národního divadla pod taktovkou Viléma Zemánka. Stalo se tak u příležitosti prvního koncertu České filharmonie v nově postaveném Obecním domě. Asrael pak nejčastěji ze všech šéfdirigentů České filharmonie uváděl Václav Talich, který řídil třetinu z třiasedmdesáti koncertů, na nichž Sukova smuteční symfonie zazněla. Z nedávné doby je možné připomenout velkolepé uvedení Asraela v září 2014 při zahájení 119. sezony České filharmonie pod taktovkou Jiřího Bělohlávka, který zároveň Sukovu symfonii v únoru 2017 natočil jako svou poslední nahrávku pro vydavatelství Decca, kde vyšla o dva roky později a zařadila se tak vedle legendárních supraphonských nahrávek s Václavem Talichem z roku 1952 či s Charlesem Mackerrasem z roku 2007. V podání prvního českého orchestru a pod taktovkou Jakuba Hrůši Asrael naposledy zazněl na festivalu Dvořákova Praha v září 2020.

Daniil Trifonov (zdroj Česká filharmonie)
Daniil Trifonov (zdroj Česká filharmonie)

„V případě Koncertu pro klavír fis moll mne nejvíc energizuje pomyšlení na hudební spolupráci s pianistou Daniilem Trifonovem. Jsou sólisté, jež nelze ani v nejmenším zařadit mezi ostatní nebo nějak typově definovat. Fascinují naprosto jedinečně. Jmenoval bych jednoho v minulosti – alespoň pro mne byl takovým Svjatoslav Richter. Dnes mne podobným způsobem unáší Daniil Trifonov. Vzpomínám na úžasný společný zážitek provedení Druhého koncertu Sergeje Rachmaninova s londýnským Philharmonia Orchestra, ale také na to, jak jsme s ním a s Bamberskými symfoniky objevovali kvality jeho vlastního Klavírního koncertu,“ říká Jakub Hrůša, šéfdirigent Bamberských symfoniků, hlavní hostující dirigent České filharmonie a Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a designovaný hudební ředitel Královské opery v Covent Garden.

Klavírní koncert fis moll je ve tvorbě Alexandra Skrjabina jediným koncertem pro sólový nástroj s orchestrem vůbec. Českou premiéru provedla Česká filharmonie s Václavem Talichem 7. prosince 1924, sólistou byl Emil Mikelka, který hrál stejný koncert i v přímém rozhlasovém přenosu ze studia Radiojournalu 17. července 1934. Koncert dirigoval František Stupka, jenž ho rovněž s Emilem Mikelkou uvedl už v roce 1925 v Plzni a pak znovu v roce 1927 v Praze s Nikolajem Orlovem. Od té doby Skrjabinův koncert v provedení České filharmonie zazněl jen v roce 1998 s klavíristou Lvem Vinocourem a dirigentem Liborem Peškem, který ho ovšem už v roce 1986 natočil s Garrickem Ohlssonem pro Supraphon, kde vyšel v roce 1987 a znovu v roce 2013.

TAGGED:Česká filharmonieDaniil TrifonovJakub HrůšaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bernhard Lang (foto Harald Hoffmann) Festival současné hudby Ostravské dny uvede operu inspirovanou Trumpem
Next Article Erik Bosgraaf (zdroj Erik Bosgraaf) Pražští symfonikové zveřejnili program 89. koncertní sezóny
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up