Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Jakub Hrůša ovládl Královskou operu: Jenůfa jako triumf české hudby
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
NovinkyOperaPR ZprávyZe světa

Jakub Hrůša ovládl Královskou operu: Jenůfa jako triumf české hudby

Český dirigent Jakub Hrůša dosáhl mimořádného úspěchu s obnovenou inscenací opery Její pastorkyňa (Jenůfa) Leoše Janáčka v londýnské Královské opeře. Premiéra, která proběhla 15. ledna 2025, získala nadšené recenze od kritiků. Média jako The Times, The Financial Times či Bachtrack udělila představení výtečné hodnocení, což je potvrzením Hrůšovy suverenity a hlubokého porozumění Janáčkově hudbě.

Motlová KateřinaPR
Published: 20/01/2025
Share
4 Min Read
SHARE
Jakub Hrůša (foto Ian Ehm)
Jakub Hrůša (foto Ian Ehm)

Jakub Hrůša, jenž v září 2025 nastoupí do funkce hudebního ředitele Královské opery Covent Garden, zaujal svým detailním a citlivým nastudováním partitury, která odráží českou hudební tradici. Pod jeho vedením orchestr exceloval svou přesností a emocemi. Kritikové se shodují, že Hrůšovo působení je velkým příslibem pro budoucnost Královské opery, která patří k nejprestižnějším operním domům na světě.

Odborná veřejnost se shodla na pozitivním hodnocení hudebního nastudování jednomyslně, což nebývá obvyklé. Mnohá média využila dokonce maximální pětihvězdičkové ohodnocení uměleckého výkonu. The Times označil jeho dirigování za bezkonkurenční. The Financial Times napsal, že „Silná inscenace naznačuje, že nastupující hudební ředitel Jakub Hrůša by se mohl stát dominantním interpretem Janáčka… Jakub Hrůša je hlavním důvodem, proč bylo toto oživení Jenůfy intenzivnější, než byla původní inscenace ohodnocená cenou The Olivier Award v roce 2021…“

Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Royal Ballet And Opera, Londýn, Velká Británie (zdroj Royal Ballet And Opera)
Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Royal Ballet And Opera, Londýn, Velká Británie (zdroj Royal Ballet And Opera)

Bachtrack poznamenal, že „„…jen málokdo by mu mohl zazlívat radost z toho, že se mohl ponořit do této úžasné partitury (jež je dílem jeho krajana), která nabízí vše od lidových melodií přes romantickou nádheru až po emocionální drama v nejvyšších otáčkách, aby nakonec vyústila do transcendentální extáze, když se Jenůfa a Laca vydávají na cestu ke svobodě. Budoucnost s Hrůšou v čele rozhodně zní slibně…“ Music OMH označil večer za významný mezník v historii operního domu a dle hodnocení „Hrůšův vztah k Janáčkovu způsobu vyjadřování byl patrný z jeho pečlivě voleného tempa a schopnosti vnést srozumitelnost do detailních vrstev partitury. Pod jeho vedením hrál orchestr s břitkou přesností i zářivou vřelostí, která podtrhovala neustále se měnící emocionální kontrasty díla.“ Za zvláště strhující označil orchestrální úvody jednotlivých dějství „v nichž Hrůšova interpretace odhalila skryté hloubky Janáčkovy mistrovské orchestrace.“

The Telegraph, který udělil představení čtyři hvězdičky poznamenal, že angažování Jakuba Hrůši je klíčové. Fakt, že se nastupující hudební ředitel Královské opery poprvé představil právě v českém repertoáru považuje za příhodný a Hrůšův způsob práce s partiturou označil za „mimořádně citlivý, zvuky zaoblené a tvarované, bez hran, které v tomto případě někteří dirigenti vnucují. Vášnivá předehra druhého dějství oplývala velkým zvukem a orchestr hrál skvěle, zejména naléhavé bylo expresivní houslové sólo Vasko Vasileva. Hudebně i dramaturgicky je toto představení dobrým znamením pro budoucnost Královské opery.“

Leoš Janáček: Její pastorkyňa – Karita Mattila, Royal Ballet And Opera, Londýn, Velká Británie (zdroj Royal Ballet And Opera)
Leoš Janáček: Její pastorkyňa – Karita Mattila, Royal Ballet And Opera, Londýn, Velká Británie (zdroj Royal Ballet And Opera)

Z dalších britských médií, která udělila Jakubu Hrůšovi čtyři hvězdičky zmiňme The Artdesk, podle kterého „Díky Hrůšovi vše funguje, slyšíte víc než od jakéhokoliv jiného dirigenta“, The Guardian ohodnotil výkon Jakuba Hrůši slovy „Nastupující hudební ředitel Královské opery diriguje představení se vzácnou intenzitou a samozřejmostí…“ The Standard ohodnotil Hrůšovu Jenůfu jako symbolickou, psychologickou sondu a poznamenal, že „toto obnovené nastudování bylo první inscenací Jakuba Hruši v roli nastupujícího hudebního ředitele Covent Garden – tento post je v bezpečných rukách.“

TAGGED:Jakub HrůšaRoyal Opera House Covent GardenSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Anna Paulová, Kryštof Mařatka, Tomáš Brauner, Plzeňská filharmonie, 16. ledna 2025, Měšťanská beseda, Plzeň, (zdroj Plzeňská filharmonie) Mařatkův koktejl světových kultur byl výzvou pro posluchače i Plzeňskou filharmonii
Next Article Alexandre Tharaud, Dennis Russel Davies, Filharmonie Brno, 17. ledna 2025, Janáčkovo divadlo, Brno (zdroj Filharmonie Brno, foto Vojtěch Kába) Krása a nadčasovost Ravelovy hudby s Alexandrem Tharaudem a Filharmonií Brno
4.1 7 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up