Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Irvine Arditti sólo na Wien Modern: Výzva hodná mistra
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZe světa

Irvine Arditti sólo na Wien Modern: Výzva hodná mistra

Sólový recitál „frontmana“ a zakladatele Ardittiho Quartetta Irvina Ardittiho proběhl v pozdních večerních hodinách v prostorách Skleněného sálu vídeňské Musikverein v sobotu 18. listopadu 2023. Ustát koncert s jedním nástrojem a k tomu výhradně se soudobou hudbou na programu je výzva hodná mistra.

Nota Lenka
Published: 20/11/2023
Share
4 Min Read
SHARE
Musikverein Perspektiven: Irvine Arditti, 18. listopadu 2023, Gläserner Saal, Musikverein, Vídeň (zdroj Wien Modern, foto Raphael Mittendorfer)
Musikverein Perspektiven: Irvine Arditti, 18. listopadu 2023, Gläserner Saal, Musikverein, Vídeň (zdroj Wien Modern, foto Raphael Mittendorfer)

Britský houslista Irvine Arditti k takovým patří. Během své dlouholeté hudební kariéry uvedl jako sólista i v rámci kvarteta řadu premiér předních současných skladatelů a řadí se tak na tomto poli k těm nejzkušenějším. V průběhu hodinového koncertu zazněly skladby klasiků Nové hudby Xenakise a Sciarrina lemující večer a uprostřed dvě mladší autorky.

Mikka a Mikka S (1971/1976) z dílny Iannise Xenakise jsou krátkými studiemi založenými na glissandu a působícími skrze tiché sul ponticello pasáže a hlasitá glissanda jako roztomilý, hašteřivý dialog. Řecký architekt Iannis Xenakis, mj. asistent Le Corbusiera, je jedním z předních představitelů poválečné avantgardy a darmstadtské školy. Jeho hudba tak často pracuje s přesnými hudebními formami a strukturami, ať už akusticky nebo s elektronikou. Mikka S (1975) rozvíjí koncept stejnojmenné starší skladby, může ale nemusí být hrána v kontextu s ní.

Jako druhá zazněla Hauch (volně přeloženo Závan, Dech nebo Náznak) Rebeccy Saunders z roku 2018. Jedná se o studii pro sólové housle, která v pianissimové dynamice zkoumá možné zvukové nuance na horním konci nejhlubší houslové struny. Smyčec jako by tu z hlubin nástroje vynášel všechny jeho tiché zvukové fasety.

Sarah Nemtsov se v kompozici Kadosh z roku 2021 inspirovala nejen uměním houslistky Mayah Kadish, na jejíž podnět vznikla, ale i biblickými verši, jež jsou součástí každodenních modliteb. Kadosh znamená v hebrejštině svatý. Přestože se tato kompozice dočkala největších ovací u publika, mně osobně přišla vzhledem k řečenému příliš dlouhá a bezobsažná.

Musikverein Perspektiven: Irvine Arditti, 18. listopadu 2023, Gläserner Saal, Musikverein, Vídeň (zdroj Wien Modern, foto Raphael Mittendorfer)
Musikverein Perspektiven: Irvine Arditti, 18. listopadu 2023, Gläserner Saal, Musikverein, Vídeň (zdroj Wien Modern, foto Raphael Mittendorfer)

Večer uzavřelo 6 Capricií Siciliána Salvatora Sciarrina z roku 1976. Capriccio jako hudební forma má rozmarný, hravý charakter, přesto však může být interpretačně velmi náročná. Každá z těchto šesti miniatur je odlišná co do formy, tak co do technického aspektu a způsobu hry na nástroj. Přičemž poslední šesté capriccio se cyklicky vrací k prvnímu a je souhrnem všech pěti předešlých. Sciarrinova hudba vycházející z poválečné školy je nesmírně zajímavá a kreativní, připomínající v případě Capricií jakési chvějící se zvukové krajiny.

Virtuozita Irvina Ardittiho je takřka bez hranic. Všechny vymyšlenosti na hranicích hratelnosti hraje naprosto samozřejmě a bravurně. Na poli současné hudby se cítí jako doma. Přesto mi jeho výkon přišel poněkud odosobněný, ryze intelektuální a profesionálně odvedený. To se ovšem v případě Cage naprosto změnilo.

Ač jsem osobně velmi ráda za každou zahranou skladatelku a zvlášť na tak maskulinně orientovaném festivalu jako je Wien Modern, musím přiznat, že v tomto případě měli bardové Nové hudby znatelně navrch, což potvrdil i závěrečný přídavek Eight Whiskus od Johna Cage. Na několika tónech stále se vracející motiv, jehož vtip spočíval v různých technikách, jež tyto jednotlivé tóny hrály, byl krásným završením tohoto intimního pozoruhodného večera.

Musikverein Perspektiven: Irvine Arditti solo
18. listopadu 2023, 21:30 hodin
Gläserner Saal, Musikverein, Vídeň

Program:
Iannis Xenakis: Mikka
Iannis Xenakis: Mikka „S“
Rebecca Saunders: Hauch
Sarah Nemtsov: Kadosh
Salvatore Sciarrino: 6 Capricií pro sólo housle

Účinkující:
Irvine Arditti – housle

TAGGED:Irvine ArdittiSEZWien Modern
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Ilustrační foto (Zdroj Studio Reaktor) Radnice Prahy 3 vypsala tendr na přestavbu bývalých lázní na Dům tance
Next Article Ilustrační foto (zdroj Freepik) Pokuta 20 milionů pro Intergram znovu ve hře
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up