Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Inbetween napíná hranice tanečního žánru jako žvýkačku
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Inbetween napíná hranice tanečního žánru jako žvýkačku

Podzimní měsíce jsou v letošním roce časem premiér ještě s větší naléhavostí než kdy dřív. Mezi umělci i diváky je cítit stále silnější nervozita a každý, kdo svůj projekt stihl dokončit a uvést živě, slaví hned dvojnásob. Současný stav neustálé nejistoty a velká společenská témata se i do samotné tvorby promítají stále častěji. Výjimkou není ani nové představení Inbetween mezinárodního interdisciplinárního kolektivu, který tvoří tanečnice a choreografka Soňa Ferienčíková, digitálně-vizuální umělkyně Mária Júdová a zvuková umělkyně a architektka Alexandra Timpau. Českou premiéru Inbetween uvedlo divadlo Ponec v pátek 19. listopadu.

Kessler Michaela
Published: 24/11/2021
Share
4 Min Read
SHARE
S. Ferienčíková, M. Júdová – Inbetween (foto archiv divadla Ponec)

Dámský tvůrčí kolektiv přímo na scéně zkoumá, jakým způsobem funguje propojení na způsob kolektivního vědomí, skupinová tenze a jak může společnost jako celek znovu najít rovnováhu, o kterou jsme přišli. Ať už vlivem pandemie, klimatické krize či jiného skloňovaného tématu – nechť si dosadí každý sám.

Inbetween není inscenace pro klasický kukátkový prostor. Během celého představení se mohou diváci pohybovat okolo vyznačeného čtverce a nahlížet scénu ze všech třistašedesáti úhlů pohledu. Výjev je jako budova, kterou lze obcházet a jen se dohadovat, kde má průčelí. Dění na jevišti je spíše pohybovou instalací než tancem a scénografie spíše architekturou. Celý princip představení se od začátku do konce nemění: čtyři umělci natahují, povolují, kříží či zcela opouští čtyři lana, z nichž každé je hybnou silou jednoho cípu obrovského růžového kusu latexu. Připomíná ohromný lidský orgán či sval, který se napíná a smršťuje. Nebo největší jahodovou žvýkačku na světě, ze které je ta největší bublina.

Performeři nejsou nositeli sdělení, ale jen nástrojem pohybu. Musí dokonale spolupracovat a potlačit jakékoliv ambice individuálního projevu v zájmu fungování společného úsilí. V Inbetween publikum nesleduje primárně fyzické divadlo lidských těl, ale fyzické divadlo materiálu, který prostoru dominuje, vytváří různé obrazy a strhává na sebe takřka všechnu pozornost.

Soňa Ferienčíková a Mária Judová – Inbetween (foto archiv divadla Ponec)

Koordinace čtyř umělců v práci s lany je špičková. Jsou skvěle pohybově sladění, a pokud váháme při nazvání celého díla v pravém slova smyslu choreografií, tak právě slovo choreografie je nejlepší metaforou pro to, jak performeři s objektem pracují. Celý výjev působí jako perfektně secvičená námořní jednotka, která naprosto mechanicky reaguje na nezvykle nestálé povětrnostní podmínky.

Hudba, respektive zvuk Martina Slámy a Alexandry Timpau je tak homogenní součástí celého díla, že ho lze jen s obtížemi sledovat jako samostatnou složku. Celý zvukový efekt jako by vycházel přímo z latexového těla, tepal a dýchal.

Inbetween je řemeslně dobře zvládnuté dílo. Všechny složky dosahují respektování hodné kvality. Jako u současné tvorby často, je i zde těžké najít narativní linku či dramaturgický vrchol. Autoři nenabízí rozuzlení, předkládají nekumulující náhled a diváka jen napínají a pouští stejně jako růžový latex.

S. Ferienčíková, M. Júdová – Inbetween (foto archiv divadla Ponec)

Pokud si chcete dát šálek tísnivého experimentálního divadla, Inbetween má potenciál vás čtyřicet minut zajímat. Máte-li tyhle existenciální „žvýkačky“ rádi, odpustíte tvůrcům i to, že otázky, které si budete během představení klást, budou povědomé, ba v mnoha případech stejné, jako jste si dávali už u řady jiných děl. Možná se dostane i na přemítání o pandemii či klimatické změně, jak by chtěla navodit anotace, ale to více dílem žitých okolností než proto, že by k tomu dění na jevišti skutečně vedlo.

Nový rozměr by pak Inbetween mohlo získat uvedením ve veřejném prostoru, podobně, jako ke svým instalacím přistupuje například katalánský performer a choreograf Jordi Galí. Městský open air by podtrhl architektonický ráz díla, ztlumil jistou laboratorní sterilitu, umožnil publiku ještě svobodnější pohyb kolem a přivedl Inbetween doopravdy mezi lidi.

S. Ferienčíková, M. Júdová – Inbetween (foto archiv divadla Ponec)

Inbetween
Koncept: Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau
Choreografie: Soňa Ferienčíková ve spolupráci s Máriou Júdovou
Zvuk: Milan Sláma, Alexandra Timpau
Světelný design: Ints Plavnieks
Performeři & spoluautoři: Lukáš Bobalík, Daniel Raček, Zdenka Brungot Svíteková, Jaro Viňarský
Česká premiéra: 19. 11. 2021, divadlo Ponec

TAGGED:Alexandra TimpauDivadlo PonecMária JúdováSoňa Ferienčíková
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Streetwise Opera (zdroj Hlasohled) Konference Hlasohledu představí hlas jako nástroj porozumění
Next Article Pauline Patie Pelicaut (zdroj Musica Nova) Mezinárodní soutěž Musica Nova zveřejnila výsledky
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up