Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Hudební nástroj z 3D tiskárny: Piezoelektrické housle
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Hudební nástroj z 3D tiskárny: Piezoelektrické housle

Oktobas, theremin či skleněná harmonika jsou známé hudební kuriozity minulosti, o kterých již bylo napsáno mnohé. Kam se ale ubírá budoucnost hudebních nástrojů? Je možné vůbec přijít na něco, co ještě nebylo vymyšleno? Mezi trendy posledních let v tomto oboru nesporně patří výroba hudebních nástrojů na 3D tiskárnách. Tato technika umožňuje nejenom kopírování již zavedených a osvědčených modelů, ale i konstrukci zcela nových a často i velice kuriózních instrumentů, jakými jsou například dvoustrunné piezoelektrické housle, vyrobené v americké Miami.

Kratochvíl Josef
Published: 30/04/2019
Share
2 Min Read
SHARE
Piezoelektrické housle (zdroj Monad Studio)

Před několika lety byly v newyorském Javits Center vystavovány kuriózní hudební nástroje minulosti i budoucnosti. Mezi exponáty zaujaly návštěvníky piezoelektrické housle, které byly vyrobeny dvojicí architektů Eric Goldemberg a Veronica Zalcberg v ateliéru Monad Studio v Miami na Floridě ve spolupráci s multiinstrumentalistou Scottem F Hallem, který se zabývá výrobou nezvyklých nástrojů již od devadesátých let minulého století.

„Naše touha vytvořit neobvyklé nástroje vzrostla, když jsme si uvědomili, že estetické a technické problémy, kterým jsme čelili jako architekti, se nelišily od těch, kterým čelí hudebníci a skladatelé,“ říká Eric Goldemberg. On a Veronica Zalcberg se zajímali o „novou koncepci základních funkcí houslí.“ Nástroj je tedy výsledkem „intenzivního výzkumu v oblasti designu a výpočtů, který vede k přímému zapojení hudebníků, houslistů, skladatelů a interaktivních umělců různého druhu,“ dodává Goldemberg.

Piezoelektrické housle (zdroj Monad Studio)

Vedle svého zvuku, by mohly piezoelektrické housle se svým „agresivním futuristickým designem“ patřit spíše do sci-fi filmů, než do symfonického sálu, ale nástroj náleží právem do dlouhé tradice snah posunout vývoj hudebních nástrojů vpřed, která balancuje na hranici inženýrství, fyzikálního výzkumu, hudby a v jistém slova smyslu i magie. „Veronica, Scott i já rozhodně respektujeme historický odkaz výroby houslí i jiných nástrojů, když vytváříme nové návrhy,“ říká Goldemberg. „Inovace v designu nástrojů je vyvažujícím činem, který dává hold historii i tradici a zároveň se odvážně dívá do budoucnosti.“

TAGGED:SEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zahájení Pražského jara bude ve znamení mimořádné symboliky
Next Article Z Brna na skok do Vídně: Brněnská filharmonie v Musikvereinu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up