Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Hudba 20. století pro housle a violoncello ozvláštnila atmosféru multifunkčního sálu DOX+
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Hudba 20. století pro housle a violoncello ozvláštnila atmosféru multifunkčního sálu DOX+

Modernější díla klasické hudby jsou velmi náročná na poslech, proto mají mnoho příznivců, ale i odpůrců. Na koncertě houslisty Josefa Špačka a violoncellisty Tomáše Jamníka se sešli především její příznivci. V sále panovala příjemná atmosféra a publikum se těšilo na virtuózní výkony. Ani tentokrát interpreti nezklamali.

Žemličková Petra
Published: 15/09/2021
Share
4 Min Read
SHARE
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)

Zahajovací koncert začal spotem na festival Americké jaro. Úvodního slova se ujala moderátorka Michaela Vostřelová. Na programu dominovala hudební dua pro housle a violoncello od Bohuslava Martinů, Erwina Schulhoffa, nedokončené dílo Gideona Kleina a úprava Janáčkovy Kreutzerovy sonáty.

Duo pro housle a violoncello č. 2 od Bohuslava Martinů je velmi specifické. Četné disonance a charakteristické intervaly se vynořovaly z nástrojů a překvapovaly publikum. Violoncello oplývalo sametovým tónem a podbarvovalo zářivé tóny houslí svým doprovodem. Diskuze hlasů se později přeměnila do jediného toku zvuku, který celé dílo zakončil.

Další Duo pro housle a violoncello zkomponoval Erwin Schulhoff (1894–1942), kterého okouzlil jazz a taneční rytmy. Neobvyklé prvky techniky, jako jsou saltando nebo pizzicato, levou rukou hojně prostupují celou druhou větou Andantino, která zachycuje svízelné okamžiky skladatelova života. V houslích si mohli posluchači vyposlechnout expresivní melodie, které se střídaly s velmi rychlými úseky. Ve violoncellu představovaly umělé flažolety střípky tématu, které se objevilo v houslové melodii rovněž hrané za pomocí flažoletů. Poté následovala pasáž s rychlými trylky. Ve třetí větě Andantino zpívaly housle tklivou subtilní melodii za doprovodu pizzicat, později si nástroje vyměnily role.

Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)

Po přestávce zaznělo další duo, které obsahuje pouze dvě věty, protože Gideon Klein byl roku 1941 internován v koncentračním táboře Terezín, a neměl tak dostatek času skladbu dokončit. Na začátku první věty hrály housle a violoncello unisono, melodie byla ukončena lámajícími se akordy a poté v houslích ševelily trioly. Jako by se ve skladbách Erwina Schulhoffa a Gideona Kleina zrcadlil bezútěšný obraz doby, v níž žili. Znamenitá interpretace Josefa Špačka a Tomáše Jamníka působila na city diváků a vybízela k potlesku.

Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“ v úpravě pro housle a violoncello (zaranžoval Jiří Kabát) úspěšně zakončil celé představení. Skladba působila na posluchače velmi atonálně, kromě úvodu se pro celkovou nahuštěnost hudebních témat a akordů Janáčkovo dílo v této úpravě obtížně hledá. Nicméně bezchybné provedení plné entuziasmu publikum potěšilo a strhly se dlouhé ovace, které si vyžádaly přídavek. Byla jím coda z Dua pro housle a violoncello č. 2 od Bohulava Martinů.

Od 21:00 hodin proběhlo setkání s hlavními protagonisty koncertu Josefem Špačkem a Tomášem Jamníkem. Byly zmíněny novinky v jejich umělecké práci: nové projekty, nové CD a hovořilo se také o setkání Tomáše Jamníka s violoncellovým mistrem Yo-Yo Mou.

Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)

Americké jaro
13. září 2021, 19:00 hodin
multifunkční sál DOX+

Program:
Bohuslav Martinů – Duo pro housle a violoncello č. 2
Ervín Schulhoff – Duo pro housle a violoncello
Gideon Klein – Duo pro housle a violoncello
Leoš Janáček – Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“

Účinkující:
Tomáš Jamník – violoncello
Josef Špaček – housle

TAGGED:Americké jaroDOX+Josef Špaček (1986)SEZTomáš Jamník
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Robot Radius Laterně magice opravdu sluší
Next Article Eva Hornyáková (foto Michal Jakubec) Moravská filharmonie Olomouc zahajuje novou sezonu v katedrále sv. Václava
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up