Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Houslistka Veronika Eberle uzavřela Dvořákovu Prahu suverénní technickou brilancí
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Houslistka Veronika Eberle uzavřela Dvořákovu Prahu suverénní technickou brilancí

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha 2022 je již minulostí. 25. září 2022 jej ukončil závěrečný koncert v pražském Rudolfinu, kde vystoupil Symfonický orchestr Švédského rozhlasu, který řídil jeho umělecký i hudební ředitel Daniel Harding. Sólistkou večera byla mladá německá houslová virtuoska Veronika Eberle. Program nabídl symfonická díla Antonína Dvořáka a Houslový koncert č. 1, Sz. 36 Bély Bartóka. Večer ozdobila nejen interpretační kreativita dirigenta i sólistky v prováděných skladbách, stejně tak ale i schopnost silné orchestrální sounáležitosti švédského uměleckého tělesa.

Bezděk Jiří
Published: 27/09/2022
Share
7 Min Read
SHARE
Dvořákova Praha, 25. září 2022 – Veronika Eberle (foto Petra Hajská)
Dvořákova Praha, 25. září 2022 – Veronika Eberle (foto Petra Hajská)

Z Dvořákova tvůrčího odkazu zazněla symfonická báseň Polednice (podle K. J. Erbena) a Symfonie č. 7 d moll. V obou skladbách dospěla koncepce dirigenta Daniela Hardinga do nových, překvapivých výsledků. S velmi zajímavou souvislostí přišel hned na začátku úvodní symfonické básně Polednice, když více dynamicky nepodpořil úvodní motivický celek v klarinetech nad doprovodnou harmonií dechového kvintetu a ponechal doprovod také v roli poslechové priority. (Seděl jsem téměř uprostřed jedné ze zadních řad, kde je slyšitelnost nezkreslená). Dirigent dal tím najevo, že právě harmonie v chromatizovaných terciových vztazích, která je v uvedené části typickým znakem, je jedním z nejdůležitějších hybných sil tam, kde postupně graduje děj Erbenovy balady. Daniel Harding pojal celou partituru Polednice spíše v celistvém dynamicko-artikulačním pojetí velkých ploch, to znamená, že se ve většině případů obešel bez využití drobných dynamických výkyvů. Docílil s orchestrem klidových pianissim a hřmotných fortissim, která v delším vyznění působila jako důležitá scelující síla. V Hardingově pojetí si posluchač tolik neužije českých národních polkových ilustrací, nejsou zde totiž tak detailně vyprofilovány jako u českých dirigentů a orchestrů, na druhou stranu se v jeho koncepci před posluchačem rozvine pozoruhodně pevná forma, což se v Dvořákových symfonických básních ne vždy interpretačně zdaří.

Jako hlavní opus před přestávkou zazněl Houslový koncert č. 1 Bély Bartóka (1881–1845) v podání německé houslistky Veroniky Eberle. Sólistka, dirigent a orchestr zde vytvořili vzájemně se inspirující tým, který nejen v pokoře, ale i v osobním zaujetí vložil svůj um do služeb velmi introvertního díla. Bartók jej totiž dokončil pod tlakem svých temných nálad z nenaplněné lásky ke zřetelně mladší houslistce Stefi Geyerové (1888–1956) v roce 1908. Skladbu nechtěl mimo jiné po dokončení vůbec zveřejnit. Rukopis partitury získal až v dědickém řízení přítel houslistky dirigent Paul Sacher a teprve v roce 1958 ji v premiéře realizoval v Basileji (sólista Hansheinz Schneeberger). Vznikla však jedna velmi účinná paralela. Dvouvětost Bartókovy skladby, kdy pomalá polyfonizovaná první věta je střídána fantazijně laděnou větou druhou s tempovými i žánrovými zlomy, ji opravňuje stavět do dramaturgického celku se slavným Koncertem pro housle a orchestr „Na paměť anděla“ Albana Berga z roku jeho úmrtí 1935.

Vzpomeňme si například na jedno ze vynikajících alb houslisty Josefa Suka ml. (1929–2011) s Českou filharmonií (Supraphon 1982). Bergův koncert je tryznou, Bartókův jen sentimentální vzpomínkou, oba však ukazují velmi důležitý aspekt hudby 20. století – vlastnost moderní hudební formy. V každém z uvedených děl totiž nelze vyposlouchat přehledně pojatou formu. Koncentrovanost obou skladeb k drobnějším stavebným elementům (například k rozkladu konkrétního akordu) však zapříčiňuje, že se v našem poslechu skladba nerozpadá ani v případě, že velmi často tempově těká. Na závěrečném koncertě letošní Dvořákovy Prahy zazněl Bartókův první houslový koncert v takovém tvaru, který akcentoval tiché pohroužení do nitra člověka v první větě a pestrý svět jeho vzpomínek a náladových kolísání ve větě druhé. Veronika Eberle rozezpívala kantilénu svých „stradivárek“ (z roku 1693) v první větě a vložila svoji suverénní technickou brilanci do služeb těkajících nálad fantazijních kadencí ve druhé větě. Svým výkonem podnítila publikum k bouřlivému potlesku, které si vyžádalo ještě přídavek.

Dvořákova Praha, 25. září 2022 – Daniel Harding (foto Petra Hajská)
Dvořákova Praha, 25. září 2022 – Daniel Harding (foto Petra Hajská)

Psal-li jsem o inovacích v provedení Dvořákovy symfonické básně Polednice, ty skutečně revoluční následovaly po přestávce, kdy celý festival Dvořákova Praha již naprosto uzavírala Symfonie č. 7 d moll Antonína Dvořáka. Dirigent Daniel Harding ji, zcela v rozporu s partiturou, se Symfonickým orchestrem Švédského rozhlasu provedli bez přestávek mezi větami, a navíc v duchu brahmsovské interpretační tradice. Vedlejší hlasy byly tímto poněkud ve zvuku zrovnoprávněny, a tak došlo i ke zhutnění zvuku orchestru. Vazba Dvořák-Brahms byla vyjevena natolik, že jsem si při poslechu Dvořáka samovolně v duchu pobrukoval zvukově blízká místa z Brahmsovy Symfonie č. 4 e moll (1885), především v evolučních pasážích. Tím nechci naznačit vzájemnou vazbu mezi uvedenými díly, vždyť obě vznikala ve stejný rok a na různých světadílech. Je však neuvěřitelné, co se může stát, když se poněkud změní obvyklé dynamické poměry mezi hlavními a doprovodnými hlasy v romantické orchestrální partituře. V Hardingově pojetí „jednověté“ skladby vykvetly nové nečekané vazby mezi vzdálenými větami. Jedno z Dvořákových nejvíce filosofujících děl tak získalo další podporu v myšlenkové koncentrovanosti a nedělitelnosti. Byly také tímto nastoleny další argumenty proti tomu, aby se na provedeních této symfonie uváděly jen oddělené věty.

Závěrečný koncert se, jako řada předcházejících večerů, opět nesl ve vysokých uměleckých i obecně myšlenkových rovinách (podle své přítomnosti na akcích festivalu mohu připomenout například interpretaci Dvořákovy Symfonie e moll „Novosvětské“ v podání Münchner Philharmoniker a dirigenta Mjong-Whun Chunga, Čajkovského Koncert pro housle a orchestr D dur v podání Daniela Matejči a Symfonického orchestru Pražské konzervatoře s Petrem Altrichtrem či Bruchův Koncert pro housle a orchestr g moll, kdy na svoji stranu strhla pozornost publika i poroty vítězka Concertina Praga Daniela Chausheva, Symfonický orchestr Českého rozhlasu v Praze a dirigent Robert Jindra.) Díky takovým kreacím odcházelo publikum obohaceno o nové cenné estetické informace. Nebylo tedy jen zahlceno tradicí. Děkujme za osobnosti s takovým inovativním potenciálem! Přejme festivalu do dalších ročníků, aby jich angažoval stále více.

Dvořákova Praha, 25. září 2022 – Veronika Eberle, Daniel Harding a Symfonický orchestr Švédského rozhlasu (foto Petra Hajská)
Dvořákova Praha, 25. září 2022 – Veronika Eberle, Daniel Harding a Symfonický orchestr Švédského rozhlasu (foto Petra Hajská)

Dvořákova Praha
25. září 2022, 20:00 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň

Účinkující:
Veronika Eberle (housle)
Symfonický orchestr Švédského rozhlasu
Daniel Harding (dirigent)

Program:
Antonín Dvořák: Polednice – symfonická báseň, op. 108, B. 196
Béla Bartók: Houslový koncert č. 1, Sz. 36
Antonín Dvořák: Symfonie č. 7 d moll, op. 70, B. 141

TAGGED:Daniel HardingDvořákova PrahaSEZSveriges Radios SymfoniorkesterVeronika Eberle
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Talk o tanci a filmu Týden s tancem
Next Article Indi Stivín (zdroj Indi Stivín) Na svatováclavském koncertě zazní světová premiéra
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up