Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Hluboký a inspirativní Beethoven Saleema Ashkara
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Hluboký a inspirativní Beethoven Saleema Ashkara

Saleem Abboud Ashkar se na včerejším koncertě ukázal jako přemýšlivý a vysoce kreativní hráč, který posluchači dovede ukázat skladby i nástroj nejen z klavírního pohledu. Často hraje a slyší orchestrálně, ale kde je potřeba, umí myslet komorně a současně často objevuje vokální krásu a zpěvnost. Ví, kdy se ukázat jako klavírní virtuóz, a kdy naopak být dirigentem mnohobarevného ansámblu.

jun. Nováček Libor
Published: 28/11/2017
Share
7 Min Read
SHARE
Saleem Ashkar – Beethoven Residency Praha 27. 11. 2017 (zdroj Beethoven Residency / foto © Zdeňka Hanáková)

Saleem Ashkar předvedl inspirativní práci se zvukem a akustikou, ukázal, jak lze pracovat s emocemi v hudbě, a skrze ně posluchači přeložil složitost partu do srozumitelného jazyka. Proto volí dobrá tempa, nikdy nehraje tvrdá forte a fortissima a tato jsou vždy (i díky nástroji) měkká. Dovede rovněž přizpůsobit dynamiku každému opusovému číslu při úžasné kontrole zvuku a barev nástroje.

Prezentoval, jak dovede výborně chápat plochu skladby tím, že vidí celkový obraz a charakter sonáty a současně umí nádherně odstínit náladu a podtext jakékoli věty. Každá sonáta v jeho pojetí krásně demonstrovala vývoj Beethovenovy kompozice. Stylisticky hraje naprosto správně, ale není to akademicky suché a nezáživné. Umí do skladeb vložit svoji osobnost, aniž by sebeméně potlačil skladatelovy instrukce, které jsou v zápisu. Respektuje skladatelovu dynamiku a značení, dělá až orchestrální dynamické efekty a jeho časové rozvržení je výborné. Jeho včerejší pojetí bylo nadmíru vkusné, na správném místě, velmi muzikantské a nevyumělkovaně procítěné.

Saleem Ashkar umí hudbu kořenit vybranými ingrediencemi, které ukáží známé chutě, ale přesto se v nich najdou podtóny neznámých, až exotických příchutí, jež jeho hudbu osvěží a ozvláštní. Provádí posluchače všemi aspekty emocí, jeho hraní je mnohovrstevnaté, hluboce promyšlené a procítěné.

Poznámka k nástroji – velkému koncertnímu křídlu C. Bechstein D 282
Klavír instalovaný v klášteře svaté Anežky České je zajímavým nástrojem, do jehož charakteru a zvuku se musí posluchač zaposlouchat. Je to zcela odlišné oproti nástrojům Steinway, na které jsme zvyklí z většiny koncertních sálů. Má hezký bas a střední polohu, trošku kovovější a užší zvuk v diskantu, podobný nástrojům, se kterými mám zkušenosti. To je ale charakter nástroje plného neobvyklé barevnosti a bohatší dynamické škály. Z tohoto pohledu se mi tento nástroj zdá jako ideální a vhodný pro interpretaci Beethovena a jiných klasiků.

Rozbor
Včerejší mimořádný večer mne inspiroval předat čtenářům i posluchačům koncertu něco víc než pouhou recenzi. Proto si dovoluji předložit ve zkratce moje dojmy a prožitky z jednotlivých částí skladeb, protože tento výklad sonát Ludwiga van Beethovena si to zaslouží.

Sonáta č. 1 f moll, op. 2/1
I: Allegro: Po hravém úvodu vyvážená dynamika. Celkově byla sonáta hrána s energií a s dobrou harmonií mezi pravou a levou rukou. Sólista ukázal drama a sílu tóniny f moll a celá věta měla velký tah. Občas se zdá častější používání pedalizace, ale to je zjevně otázkou delší akustiky sálu.

II. Adagio: Dobrý tok frází, hodně charakteru a pěkné cantabile v pravé ruce. Orchestrální myšlení zobrazuje barvy nástrojů. Skvělá představivost, v řadě momentů něžnost a intimita, vyváženě zvolené dynamické rozdíly.

III. Menuetto. Allegretto: Slyšíme různé témbry s velkou charakterizací durových a mollových tónin. Umělec upřednostňuje velké rozdíly, hraje si s frázováním, prodýchává a krásně ukončuje jednotlivé fráze. Umí kontrolovat zvuk, možná trošku víc romantické pojetí v prostřední části, které ale zapadá do charakteru věty.

IV. Prestissimo: I zde dobře zvolené tempo, virtuozita, která se snoubí s lehkostí, i když občas zastřeno pedálem. Ale celkově má věta i celá sonáta velký tah a vystavěnou klenbu. Saleem Ashkar ukázal více dramatického a mladého bouřlivého Beethovena než mnoho ostatních klavíristů, kteří v těchto raných sonátách hodně tíhnou k Haydnovi a Mozartovi.

Sonáta č. 13 Es dur, op. 27/1 („Quasi una fantasia“)
I: Andante. Allegro: Klavírista opět myslí orchestrálně, začátek věty je zahrán v krásné pohodě a klidu a zaujalo hezké odstínění tóniny Es dur.

II. Allegro molto e vivace: Je dynamické a dramatické, sforzata jsou dobře zvolena a nikdy nejsou hrubá, občas je levá ruka silnější, ale zřejmě je to záměr.

III. Adagio con espressione: Nesmírně hluboké hraní, občas una corda výrazněji mění charakter zvuku. Může to být zajímavá koncepce umělce či osobitý charakter tohoto nástroje.  Allegro vivace: Je celistvé a v trochu pomalejším tempu. Saleem Ashkar hraje rozvážněji, trochu mi chyběla větší energie a dravost.

Sonáta č. 27 e moll, op. 90
I: Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung und Ausdruck: Saleem Ashkar cítí úvod lyričtěji, pak přidá drama. Věta je tempově občas nesourodá, ale v mezích. Dokáže tím odstínit jednotlivé prvky – drama versus lyriku versus poetiku versus energičnost.

II. Nicht zu geschwind und sehr singbar vorgetragen: Schubertovsky zpěvné, zvuk klavíru se sólistovi otevřel ještě více než v první půli. Jeho cantabile a rovnováha mezi pravou a levou rukou je vskutku výborná, stále poslouchá zvuk klavíru a tvoří. Tón zde září a svítí, zaujme hezké frázování a způsob, jak hudba volně plyne.

Sonáta č. 21 C dur, op. 53 („Waldstein“)
I: Allegro con brio: Energický začátek, opět výborně zvolené tempo. Věta má tah, drama a velký náboj. Slyším krásný rozdíl ve druhém tématu – velkou lyriku a zpěvnost, super dynamické rozdíly a efekty. Opět liberálnější v tempových odchylkách během věty, ale vše dává smysl. Tím víc umělec vystihne charakter každého tématu.

II. Introduzione. Adagio molto: Zajímavá orchestrace klavírního partu plného emocionálního napětí, dynamické kontroly a kontroly celého nástroje včetně pedálu.

III. Rondo. Allegretto moderato. Prestissimo: Magický přechod do další věty, začátek hraje něžně až andělsky. Byla to pro mne jedna z nejlepších a nejzajímavějších verzí „Valdštejnky“, co jsem kdy (včetně Daniela Barenboima naživo v Londýně) vyposlechl.

Hodnocení autora recenze: 100 %

 

Beethoven Residency – Cyklus klavírních sonát
Saleem Ashkar (klavír)
27. listopadu 2017 Klášter svaté Anežky České Praha

program:
Ludwig van Beethoven:
– Sonáta č. 1 f moll, op. 2
– Sonáta č. 13 Es dur, op. 27 (Quasi una fantasia)
– Sonáta č. 27 e moll, op. 90
– Sonáta č. 21 C dur, op. 53 (Waldstein)

www.beethoven-residency.cz

Autorem recenze je Libor Nováček mladší, klavírista a pedagog na Pražské konzervatoři a Universität für Musik und darstellende Kunst Graz, Rakousko

TAGGED:Ludwig van BeethovenSaleem Abboud AshkarSaleem Ashkar Beethoven Residency
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Světová premiéra taneční verze West Side Story na brněnském výstavišti
Next Article Českobudějovická radnice chce, aby Jihočeské divadlo o třetinu zvýšilo svoje příjmy
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up