Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: György Kurtág napsal ve svých 92 letech první operu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

György Kurtág napsal ve svých 92 letech první operu

Ve věku 92 let napsal maďarský skladatel György Kurtág svou první operu „Fin de Partie“ podle stejnojmenného dramatu Samuela Becketta a bude premiérována 15. listopadu v milánské La Scale. Po dobu téměř celých sedmi let pracoval skladatel na partituře, která má 450 stran. Dvouhodinové dílo je zdaleka nejdelší skladbou avantgardního skladatele oslavovaného jako "mistra miniatur".

sen. Nováček Libor
Published: 15/10/2018
Share
1 Min Read
SHARE
György Kurtág (zdroj YouTube)

Dirigentem, který Kurtágovu operu nastuduje, je Markus Stenz. Osobně je fascinován skladatelovou enormní energií, kterou 92 letý Kurtág srší při spolupráci na nastudovávání svého díla.

Beckettova hra Fin de partie – Konec hry, byla původně napsaná francouzsky, nakonec ji sám autor přeložil do angličtiny pod názvem Endgame. Tato hra je vedle Čekání na Godota považována za jedno z nejlepších Beckettových děl.

Příběh opery má čtyři postavy: slepý Hamm, neschopný  se postavit, Hammův sluha Clov, neschopný se posadit, a kterého se Hamm kdysi ujal jako malého dítěte, Hammův otec Nagg, který nemá nohy žádné a žije v popelnici a Hammova matka, která je též beznohá a žije v sousední popelnici vedle Nagga.

“V Beckettově hře se toho děje extrémně málo a Kurtág z tohoto vychází. jak Beckett tak Kurtág jsou mistrovsky schopní říct velmi mnoho s pomocí minimálního množství not či slov,“ podotýká Stenz. „Zvuky, které Kurtág používá pro vykreslení příběhu jsou inspirující a barevné: koncentrované psychogramy vytvořené jak pro pesimistické, tak humorné barvy.“

TAGGED:György KurtágMarkus StenzSamuel BeckettTeatro alla Scala
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Starou synagogu v Plzni rozezní židovská barokní hudba
Next Article Zázračné duo z Lotyšska s českým programem
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up