Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Grand Prix Zlaté Prahy získal baletní snímek Umírající labuť
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaTanecZ domova

Grand Prix Zlaté Prahy získal baletní snímek Umírající labuť

Hlavní cenu festivalu Zlatá Praha dnes na Nové scéně Národního divadla převzal režisér Glen Milner za snímek Umírající labuť, jehož hrdinkou je bývalá primabalerína Královského baletu v Londýně Zenaida Yanowsky. Španělská baletka v něm plánuje ve věku čtyřiačtyřiceti let podstoupit operaci kolene a poté zatančit jako poslední jedno z nejznámějších baletních sól – ikonickou choreografii Michaila Fokina Umírající labuť.

ČTKredakce
Published: 28/09/2019
Share
3 Min Read
SHARE
Z filmu Umírající labuť (zdroj zlatapraha.ceskatelevize.cz, fotogalerie)

Britský film natočený ve spolupráci s předním tanečním divadlem Saddler’s Wells a v roce 2018 odvysílaný BBC zvítězil v konkurenci dalších 86 děl z 19 zemí. Z českých autorů na přehlídce filmů s taneční a hudební tematikou uspěl pořad Jiří Bělohlávek: „Když já tak rád diriguju…“. Dokumentární film režiséra Romana Vávry zachycující bývalého šéfdirigenta České filharmonie obdržel ocenění Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97.

„Umírající labuť je intimním portrétem umělkyně v emočně náročné životní etapě. S výrazovou úsporností, ale zároveň nesmírně působivě nám dokument přináší silný a dojemný příběh,“ zdůvodnila výběr vítěze Grand Prix Zlaté Prahy odborná mezinárodní porota v čele s předsedou Jonasem Hermanssonem. Film, jehož název obsahuje elegantní lyrickou metaforu baletní klasiky o smrti, zkoumá, jak se tanečníci vyrovnávají s věkem, zhoršujícím se fungováním těla v průběhu let a strachem z odchodu do tanečního důchodu.

V kategorii Český křišťál – Dokumenty o hudbě, tanci a divadle vyhrál německý snímek Nezodpovězený Ives, v němž režisérka Anne-Kathrin Peitzová představuje mimořádného amerického skladatele Charlese Ivese. Český křišťál v kategorii Záznamy inscenačního umění patří švédskému pořadu režiséra Tommyho Pascala Představení v Garnier, který zachycuje tvořivost choreografa Alexandra Ekmana i radost tanečníků na jevišti.

V kategorii Český křišťál – Záznamy hudebních koncertů zvítězil záznam Letního nočního koncertu 2018 pořízený v zahradách Schönbrunnského paláce ve Vídni. Vídeňská filharmonie vedená Valerijem Gergijevem na něm vystupovala společně s ruskou sopranistkou Annou Netrebkovou. „Jedinečný příklad toho, jak se dá klasická hudba přiblížit co nejširšímu publiku,“ konstatovala porota.

Na slavnostním večeru bylo uděleno několik dalších cen. Norský film Pánský klub, syrový dokumentární portrét pánského pěveckého sboru, získal Cenu České televize. Zvláštní uznání za mimořádný umělecký počin si převzal režisér Joachim A. Lang za filmařskou interpretaci Brechtovy Žebrácké opery s názvem Mackie Messer – Žebrácký film Bertolda Brechta. Cenu Evropské vysílací unie (EBU) a Mezinárodního hudebního a mediálního centra (IMZ) obdržely producentky Anca-Monica Pandeleaová a Gabrielle Babin Gugenheimová. Vyhlášení vítězů 56. ročníku Zlaté Prahy dnes na Nové scéně Národního divadla nabídlo také ukázky současného tanečního, hudebního a divadelního umění.

 

TAGGED:nová scéna národního divadlaZlatá Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jeden rok v životě choreografa Jiřího Kyliána
Next Article Jiří Pazour: Když je improvizace k nerozeznání od předem zkomponované skladby
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up