Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Grand Jeté: Setrvat na osm dob ve vzduchu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Grand Jeté: Setrvat na osm dob ve vzduchu

Mezinárodní festival TANEC PRAHA byl v Praze slavnostně zahájen 7. června uvedením světové premiéry Grand Jeté. Choreografka Silvia Gribaudi se ve své novince zaměřila na metaforické významy velkého skoku a na jevišti se setkala s energií tanečníků z MMContemporary Dance Company.

Strejčková Hana
Published: 14/06/2023
Share
6 Min Read
SHARE
Silvia Gribaudi – Grand Jeté (foto z festivalu TANEC PRAHA Vojtěch Brtnický)

Italská tanečnice a choreografka Silvia Gribaudi je v tanečním světě pojmem. A i v České republice se její jméno objevuje často, zejména v posledních třech letech. Spolupracovala například s tuzemskou umělkyní Terezou Ondrovou na projektu Insectum… in Prague a v roce 2021 ozdobila 33. ročník festivalu TANEC PRAHA uvedením inscenace Graces. Co do počtu tanečníků obklopujících autorku (Matteo Marchesi, Siro Guglielmi, Andrea Rampazzo) šlo o komorní počin volně inspirovaný mytologickými Gráciemi, sousoším klasicistního sochaře Antonia Canovy, který se v mnohém, hlavně energií, nadhledem a taneční živelností, setkává i s aktuálně uvedenou prací nazvanou Grand Jeté. V úplné novince se Silvia Gribaudi spojila s tanečníky z MM (Michel Merola – pozn. red.) Contemporary Dance Company, kterými jsou Emiliana Campo, Lorenzo Fiorito, Mario Genovese, Matilde Gherardi, Fabiana Lonardo, Alice Ruspaggiari, Nicola Stasi, Giuseppe Villarosa, Leonardo Zannella a Rossana Samele.

Silvia Gribaudi – Grand Jeté (foto z festivalu TANEC PRAHA Vojtěch Brtnický)

Inscenace Grand Jeté vedle sebe klade paradoxy a otázky v konkrétní i metaforické rovině. Výchozím tematickým bodem se viditelně stal balet čili technika vyžadující disponibilní tělo a roky úsilí, drilované průpravy. A současně je balet ve svém vrcholném provedení až „nadpozemským“ uměním oslavujícím dokonalost a krásu těla. Gribaudi zde, stejně jako v předchozích choreografiích, s nadsázkou a sebeironií trefně komunikuje posedlost perfekcionismem a představou dokonalého těla a k tomu jí právě výborně slouží baletní virtuózní prvek. Vrcholný skok, jenž prokazuje jak individuální taneční kvality, tak je určitým choreografickým vrcholem či zlomem, se stal ústředním nositelem diverzity pohledů na tělesné konvence a významotvornost vs. estetiku pohybového rejstříku. Je grand jeté zdrojem k novému začátku, přechodovou fází, nebo vyvrcholením předchozích příprav? Ve vysokém skoku, v noblesním letu nade všemi a vším jako by se shlukla nastřádaná energie, která všemu navzdory, žel, nedokáže pokořit gravitaci, ani posílit vytrvalost k setrvání mezi nebem a zemí.

Silvia Gribaudi – Grand Jeté (foto z festivalu TANEC PRAHA Vojtěch Brtnický)
Silvia Gribaudi – Grand Jeté (foto z festivalu TANEC PRAHA Vojtěch Brtnický)
Silvia Gribaudi – Grand Jeté (foto z festivalu TANEC PRAHA Vojtěch Brtnický)

Veškeré jevištní dění se vztahuje k organizaci tělesného materiálu a skupinového projevu, z něhož se vyčleňují sóla, duety, a to jak pohybem ve stylu hip hop, contemporary dance, funky atd., tak verbálně nebo svou angažovanou přítomností ve smyslu „jsem zde tady a teď“. Je vůbec otázkou, zda hranice baletu začínají typickým postojem a končí před rozplynutím se nebo přelomem do jiné techniky. Rozpadají se baletní konvence žánrovou fúzí? Tanečníci intenzivně prokazovali fluiditu prostoru, neustále syceného baletními prvky a pravidly, a okamžitě transponovaného do interpretací nejširšího pohybového spektra. Vizualizovaly se i paralelní světy, kdy například tanečník uprostřed jeviště v neúnavně repetitivním sledu roztáčel tour à la seconde a okolo něj kroužili a zaplňovali prostor ostatní. Ať se dělo na hrací ploše cokoli, desítka usměvavých performerů vytvářela po celou dobu podpůrnou platformu právě Silvii Gribaudi.

Silvia Gribaudi – Grand Jeté (foto z festivalu TANEC PRAHA Vojtěch Brtnický)

Z hlediska taneční dramaturgie (až ukázkově) propracované dílo umně pracuje například se střihy, a to v rytmizaci proudů slov, ve fyzických partiturách a tanečních sekvencích, v hereckém projevu. Objevily se působivé výstupy, kdy synchronizovaná skupina držela jednolitou energii i osobitost každého zvlášť, kdy byly zvýrazňovány grimasy, jež evokovaly mimický tanec, nebo kdy se žensko-mužský rozdíl rozpil jedním gestem překrývajícím hrudník. Záliba italské choreografky v prezentaci dokonalé nedokonalosti vyvrcholila cudným obnažováním těla ve smyslu vyjevování odlišné proporcionality, aniž by byla překročena hranice intimní nahoty. Bíle rámovaný prostor působil jako zvětšovací sklo, pod nímž se vyjevovaly ambice, obsese, krása a také propnuté vs. lomené držení těla, oblé a měkké vs. vzpřímené a napjaté formy, výsostně technicky fascinující vs. živelné a uvolněné výkony.

Grand Jeté Silvie Gribaudi dokázalo zaujmout premiérové publikum. To stvrzovala osmělující se divácká participace, ať už v odpočítávání dob tak běžném na tanečním tréninku, či dokonce ve společném brumendu nejznámější melodie z Labutího jezera. Na závěr se sice hlediště nevymrštilo do vzduchu s propnutými končetinami, ale že celý večer nebyl jen zaškobrtnutím, nýbrž došlo k ohromujícími skoku, cítit rozhodně bylo.

Silvia Gribaudi – Grand Jeté (foto z festivalu TANEC PRAHA Vojtěch Brtnický)
Silvia Gribaudi – Grand Jeté (foto z festivalu TANEC PRAHA Vojtěch Brtnický)
Silvia Gribaudi – Grand Jeté (foto z festivalu TANEC PRAHA Vojtěch Brtnický)
Yvona Kreutzmannová a Silvia Gribaudi (foto Vojtěch Brtnický)

Grand jeté
Choreografie: Silvia Gribaudi
Tanečníci z MM Contemporary Dance: Emiliana Campo, Lorenzo Fiorito, Mario Genovese, Matilde Gherardi, Fabiana Lonardo, Alice Ruspaggiari, Nicola Stasi, Giuseppe Villarosa, Leonardo Zannella, Rossana Samele.
Psáno z premiéry dne 7. 6. 2023, PONEC – divadlo pro tanec.

TAGGED:Divadlo PonecMMContemporary Dance CompanySilvia GribaudiTanec Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Petr Popelka (foto Bill Gystad) Petr Popelka o Písních z Gurre aneb Když poprvé padne tohle slovo lásky
Next Article Státní opera Drážďany vypisuje výběrové řízení do Sboru Saské státní opery na pozici 1. alt
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up