Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Gradus ad Parnassum. Starý styl v nové epoše
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Gradus ad Parnassum. Starý styl v nové epoše

Krátká Natálie
Published: 13/10/2015
Share
5 Min Read
SHARE

V rámci podzimní řady patnáctého ročníku Barokních podvečerů se v pondělí 12. října uskutečnil koncert tří hudebních souborů – Cappella Mariana, Collegium Marianum a Capella Ornamentata v krásném prostředí letního refektáře Strahovského kláštera v Praze.

Gradus ad Parnassum - Collegium Marianum - Barokní podvečery 2015 (foto Anna Chlumská)
Gradus ad Parnassum – Collegium Marianum – Barokní podvečery 2015 (foto Anna Chlumská)

Pečlivě promyšlená dramaturgie nabídla program s hojně zastoupenými skladbami Johanna Josepha Fuxe a Giovanniho Pierluigiho da Palestrina, jež právě spojuje zmíněná učebnice kontrapunktu Gradus ad Parnassum z roku 1725, ve které Joseph Fux učinil z Palestriny hlavní postavu. Ústřední formou příručky je rozhovor mezi mistrem a žákem, kde mistra Aloisia zastupuje Palestrina a žáka Josefa sám autor spisu. Mezi skladby obou mistrů byla dále zařazena díla skladatelů, kteří jsou rovněž spojeni s habsburským dvorem ve Vídni (Priuli, Schmelzer, Guami, Taeggio, Bassano, Gabrieli).

V úvodu koncertu zazněla osmihlasá canzona ze sbírky Sacrorum concentuum […] liber primus (Benátky 1618) Giovanniho Priuliho, kde se publiku poprvé představil soubor Collegium Marianum (umělecká vedoucí Jana Semerádová) a Capella Ornamentata (umělecký vedoucí Richard Šeda).

Gradus ad Parnassum - Richard Šeda - Barokní podvečery 2015 (foto Anna Chlumská)
Gradus ad Parnassum – Richard Šeda – Barokní podvečery 2015 (foto Anna Chlumská)

Po začátku, který byl poněkud nejistý z hlediska tempa a ne zcela vyvážené dynamiky, následovala centrální skladba večera Missa sancti Joannis Johanna Josepha Fuxe z roku 1727, jež spojovala celý program. Zde se k jednotlivým hráčům také připojil vokální ansámbl Cappella Mariana pod vedením Vojtěcha Semeráda, který zároveň nastudoval celé provedení.

Gradus ad Parnassum - Vojtěch Semerád - Barokní podvečery 2015 (foto Anna Chlumská)
Gradus ad Parnassum – Vojtěch Semerád – Barokní podvečery 2015 (foto Anna Chlumská)

Za indisponovanou sopranistku Barboru Kabátkovou pohotově zaskočila Marta Fadljevičová. Celé vyznění mše zejména podtrhoval znělý bas Jaromíra Noska. K celkovému dojmu též přispěla precizní výslovnost všech zpěváků. Části Fuxovy mše Kyrie, Gloria a Credo vyplňovala jedenáctá sonáta ze sbírky Sacro-Profanus Concentus Musicus (Norimberk 1662) Johanna Heinricha Schmelzera a canzona z Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti (Benátky 1608) Gioseffa Guamiho, kde zahrála pouze Capella Ornamentata. V tuto chvíli měli posluchači jedinečnou možnost vychutnat si pestrý zvuk samotných dobových dechových nástrojů. První polovinu příjemně zakončilo Palestrinovo osmihlasé moteto Laudate Dominum omnes gentes z tisku Motettorum liber secundus (Benátky 1572).

Druhou polovinu otevřela instrumentální Sonata a Quattro per violino, cornetto, trombone, fagotto e organo Johanna Josepha Fuxe, která se především vyznačuje dokonalým skladatelovým kontrapunktickým stylem. Mezi části Sanctus, Benedictus a Agnus Dei Missa sancti Joannis byl vložen Palestrinův pětihlasý madrigal Vestiva i colli v úpravě Francesca Rognoni Taeggia a Palestrinovo moteto Introduxit me rex v úpravě Giorgia Bassana. Závěrečná skladba Plaudite omnis terra Giovanniho Gabrieliho byla odměněna dlouhotrvajícím potleskem.

Hodnocení autorky recenze: 80 %

Barokní podvečery 2015
Gradus ad Parnassum

Cappella Mariana
Marta Fadljevičová (soprán)
Vojtěch Semerád (tenor, umělecký vedoucí)
Tomáš Lajtkep (tenor)
Jaromír Nosek (bas)

Collegium Marianum
Lenka Torgersen (housle)
Andreas Torgersen (viola)
Hana Fleková (viola da gamba)
Pablo Kornfeld (varhany)

Capella Ornamentata
Richard Šeda (cink, umělecký vedoucí)
Gerhard Schneider (altový trombón)
Ondřej Sokol (tenorový trombón)
Petr Budín (dulcian)

12. října 2015 Letní refektář Strahovského kláštera Praha

program:
– Giovanni Priuli:
Sonata prima a 8 voci (Sacrorum concentuum, Venezia 1618)

– Johann Joseph Fux: Missa Sancti Joannis (1727) – Kyrie, Gloria
– Johann Heinrich Schmelzer: Sonata XI (Sacro-Profanus Concentus Musicus, 1662)
– Pietro Lappi: Canzona (Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti, Venezia 1608)
– Johann Joseph Fux: Missa Sancti Joannis – Credo
– Giovanni Pierluigi da Palestrina: Laudate Dominum a 8
=přestávka=
– Johann Joseph Fux: Sonata a Quattro per violino, cornetto, trombone, fagotto e organo (KöchF 347)
– Johann Joseph Fux: Missa Sancti Joannis – Sanctus, Benedictus
– Giovanni Pierluigi da Palestrina/Girolamo dalla Casa: Diminuzioni sopra Vestiva i colli per violino e basso
– Giovanni Pierluigi da Palestrina/Giovanni Bassano: Introduxit me rex (Motettorum liber quartus ex Canticis canticorum, 1584 Rome)
– Johann Joseph Fux: Missa Sancti Joannis – Agnus
– Giovanni Gabrieli: Plaudite omnis terra a 12

www.baroknipodvecery.cz

TAGGED:Barokní podvečeryCapella OrnamentataCappella MarianaCollegium MarianumJana SemerádováRichard ŠedaVojtěch Semerád
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Špačkovi v Rusku celníci konečně vrátili jeho vzácné housle. Musí ale zaplatit pokutu
Next Article Krása dneška: PKF – Prague Philharmonia představuje cyklus zaměřený na českou hudbu 20. století
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up