Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Göteborský symfonický orchestr dnes na Pražském jaru připomene švédskou stopu Bedřicha Smetany
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaNovinkyPR Zprávy

Göteborský symfonický orchestr dnes na Pražském jaru připomene švédskou stopu Bedřicha Smetany

Göteborský symfonický orchestr, který dnes vystoupí v Rudolfinu na festivalu Pražské jaro, připomene švédskou stopu Bedřicha Smetany. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Santtu-Matiase Rouvaliho na úvod již několik měsíců vyprodaného koncertu provede třetí z tzv. Švédských symfonických básní Smetany nazvanou Håkon Jarl. Skladbu inspirovanou životem norského krále Haakona Sigurdssona zkomponoval Smetana při svém pobytu v Göteborgu, kde pobýval v letech 1856 až 1861.

ČTKredakce
Published: 23/05/2025
Share
3 Min Read
SHARE
Santu Mathias Rouvali (foto Marco Borggreve)
Santu Mathias Rouvali (foto Marco Borggreve)

Námětem díla se Smetanovi stala stejnojmenná tragédie dánského básníka Adama Gottloba Oehlenschlägera, kterou patrně několikrát viděl na scéně göteborského divadla. V příběhu o utlačovaném norském lidu, jemuž krutě vládne pohanský Hakon, se Smetana soustředí na ústřední konflikt dobra a zla.

„Ten příběh v Göteborgu znají, skladba má wagnerovská místa, jsou tam hezké nápady, ale moc se to nevyvíjí. Mám rád tu část, která zní jako pochod. Jsem zvědavý na reakci místního publika, které tu skladbu asi moc nezná,“ řekl dirigent Santtu-Matias Rouvali.

Ačkoliv skladatel dílo nejprve věnoval švédskému králi, chladné přijetí, jehož se mu dostalo na jeho koncertní cestě ve Stockholmu, ho přimělo změnit názor. Skladbu poprvé uvedl v roce 1864 v Praze v sále Žofína na koncertě Akademického čtenářského spolku.

Rouvali je představitelem finské dirigentské školy. Původně vystudoval hru na bicí nástroje, což mu umožnilo vyzkoušet si vedle klasiky též hard rock či jazz. Šéfdirigentem Göteborského symfonického orchestru se stal v 31 letech v roce 2017, od roku 2023 je také hlavním dirigentem londýnského Philharmonia Orchestra. Pravidelně spolupracuje s nejlepšími světovými orchestry včetně Newyorských a Berlínských filharmoniků či Královského orchestru Concertgebouw. Z české hudby uznává Leoše Janáčka. „Janáčka a jeho Tarase Bulbu mám opravdu rád. Takhle se píše melodie. Téma téhle orchestrální rapsodie není lehké, ale budiž,“ sdělil.

V Rudolfinu dnes také zazní Koncert pro klavír a orchestr č. 1 e moll Fryderyka Chopina, jehož sólistou bude kanadský klavírista s polskými kořeny Jan Lisiecki. „Mám polské rodiče, polský pas a mluvím polsky. Cítím se tam doma, ale moji interpretaci Chopina to neovlivňuje. Vždyť mnozí skvělí interpreti Chopina nejsou Poláci, není to nutné,“ podotkl.

Zatímco pro šéfdirigenta Rouvaliho bude dnešní vystoupení první v České republice, Lisiecki se na Pražském jaru představil v roce 2019 na koncertu amerického souboru Orpheus Chamber Orchestra a dva roky předtím s Torontským symfonickým orchestrem. „Hrál jsem na mnoha festivalech, ale málokterý má tak odůvodněný název jako Pražské jaro. Tenhle festival má duši a atmosféru, je to pro mě jeden z vrcholů roku,“ řekl klavírista, který se v Praze letos představí i v listopadu na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného.

Večer v Rudolfinu završí Göteborský symfonický orchestr provedením jednoho z nejzásadnějších děl 20. století, Koncertu pro orchestr maďarského skladatele Bély Bartóka.

TAGGED:Göteborgs SymfonikerJan LisieckiPražské jaroSanttu-Matias Rouvali
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Szidi Tobias (zdroj Rok na 4 doby) Cyklus Rok na 4 doby zabrouzdá do šansonových vod
Next Article Filharmonie doma: Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, 22. května 2025, Besední dům Brno – Matouš Pěruška, Alena Hron, Jan Vojtek, Kristina Vocetková, Filharmonie Brno (foto Dominika Prášková) Trio Bohémo uchvátilo ve skladbách Voříška a Martinů vzletnou virtuozitou, tempo orchestru však místy pokulhávalo
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up