Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: Vivica Genaux – koloraturní hostina v Praze
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Glosa: Vivica Genaux – koloraturní hostina v Praze

Hanzlová Zuzana
Published: 11/11/2011
Share
4 Min Read
SHARE

Pražský podzimní barokní triumvirát renomovaných mezzosopranistek byl ve čtvrtek završen ve Stavovském divadle koncertem americké pěvkyně Vivicy Genaux za doprovodu souboru Collegium 1704 vedeného Václavem Luksem. Je to poprvé, kdy Praha zažila tři umělkyně špičkových kvalit v tak krátkém časovém rozpětí a nabela se proto zajímavá možnost srovnání.


Vivica Genaux zvolila pro Prahu kompozice Vivaldiho, Boroniho, Hasseho, a zařadila také dvě Myslivečkovy árie. Zpívané party, místy extrémně náročné, byly původně psány pro hlasy kastrátů, pro tento způsob zpěvu speciálně školených. Vivica Genaux se představila ve vynikající hlasové formě. Jejímu pěveckému naturelu nejlépe vyhovují vypjatá tempa se všemi ozdůbkami, vibráty a velkými intervalovými skoky vyšperkovaných árií, které by mohly svádět až k pouhé technické ekvilibristice. Pěvkyni ale tohle nebezpečí nehrozilo – některé partie si obzvlášť vychutnávala a vždy bylo poznat, že dobře ví, o čem zpívá. Pouze v pomalejší Vivaldiho árii Sin nel placido soggiorno jsem postrádala přece jen víc vřelosti, tam ve srovnání s výrazovými možnostmi Cecilie Bartoli je Vivica Genaux o trochu méně strhující.

 


Collegium 1704 nemělo ve Stavovském divadle jednoduchou roli. Prostory scény nastavené a utlumené pro mluvené slovo nejsou vždy optimální pro produkci zvláště menších hudebních uskupení. Prostor s minimem přirozeného akustického dozvuku potrápil v první polovině některé z hudebníků, výsledkem byl poněkud rozpačitý Locatelli a ani podání Vivaldiho nevyznělo zcela jistě a s opravdu barokním espritem. Rozšířené obsazení po přestávce souboru zvukově i akusticky prospělo a výsledné vyznění podtrhly výkony jednotlivých hudebníků v sólových partech (hobojistka, houslistky). Vivicu Genaux Mysliveček zcela jistě oslovil, v této části výkon všech zúčastněných kulminoval. Pěvkyně si koncert užívala a závěrečná árie provedená na hranici lidských pěveckých možností jen potvrdila,že Johann Adolf Hasse je pro Vivicu Genaux skladatelem z nejrespektovanějších. Bouřlivé ovace vyprodaného hlediště a přídavek opět z pera Vivaldiho tak důstojně zakončily letošní poslední koncert festivalu Struny podzimu.

 

Struny podzimu 2011

Vivica Genaux – mezzosoprán
Václav Luks – dirigent
Collegium 1704
10.listopadu 2011 Stavovské divadlo Praha

program:
Pietro Locatelli:
Introduttione teatrale op. 4 č. 1 D dur

Antonio Vivaldi:
-Come in vano il mar irato
árie Emilie z opery Catone in Utica RV 705

-Sin nel placido soggiorno
árie z opery La Fede tradita e vendicata RV 712

Koncert a moll pro 2 housle a orchestr ze sbírky L´Estro Armonico
op. 3, č. 8 RV 522

-Alma oppressa
Árie Licori z opery La fida ninfa RV 714 (1732, Verona)

– přestávka –

Antonio Boroni:
Diem festum
kontrafaktum árie Disperata in van mi lagno z opery Artaserse

Wolfgang Amadeus Mozart:
Divertimento F – Dur, KV 138

Josef Mysliveček:
-Sperai vicino il lido
árie Timanta z 2. verze opery Demoofonte

-Ouvertura k opeře Ezio

-Dalla fatal procella
árie Arsaceho z opery Calliroe

Johann Adolf Hasse:
Non timebo poenas
kontrafaktum árie Parto quel pastorello z opery Artaserse

www.strunypodzimu.cz

 


Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Heřmanův Jakobín má i s nováčky v obsazení úspěch
Next Article Giuditta Pasta – mistryně emocí (1)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up