Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: Triptych z La Scaly rozhodně ne za milion
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Glosa: Triptych z La Scaly rozhodně ne za milion

Dvořák Vít
Published: 09/06/2010
Share
3 Min Read
SHARE

Barbara Fritolli se rozhodně stala hlavní hvězdou zatím posledního operního večera o druhém červnovém úterku v Palace Cinemas, kdy v rámci mezinárodního projektu Opera in Cinema byl zařazen záznam Pucciniho Triptychu z milánské La Scaly. Fritolli coby Suor Angelica přitom pomyslnou cenu večera vyhrála s přehledem. Možná i proto, zbylé dvě aktovky za moc nestály. Ale pěkně popořádku.

Prvotní Pucciniho záměr zkomponovat tři aktovky pro jediný večer dělí od newyorské původní premiéry Triptychu v prosinci 1918 plných osmnáct let. Bezpochyby i to je jeden z důvodů, proč i přes naprostou rozdílnost jednotlivých částí této operní trilogie – pochmurného psychologického dramatu o žárlivosti (Il tabarro), naopak skoro nedramatického jímavého příběhu ženy ukrývající se před svým svědomím v klášteře (Suor Angelica) a konečně groteskně burleskní komedie s ostře nabroušeným satirickým ostřím (Gianni Schicchi) – tvoří Il trittico obdivuhodně kompozičně vyvážený a mistrovsky skloubený celek, kde jednotlivé části do sebe zapadají skoro až s fascinující dokonalostí antické tragédie.

Bohužel, režie i výtvarné pojetí milánské inscenace, zaznamenané před dvěma lety, jakoby byly dílem tří různých týmů lidí, kteří se navíc spolu snad ani předem nedomluvili. A co víc, ve svém snažení neměli příliš šťastnou ruku. Přitom ve skutečnosti je pod celým večerem podepsán člověk jediný – italský nejen operní režisér Luca Ronconi. Snad nejvíc se mu dle mého soudu nedařilo v úvodním Plášti, kde vedle přinejmenším v záběrech kamer nevkusně rušivé scény s podivným obrovským modrým flekem na horizontu neupoutaly ani pěvecké výkony protagonistů, kteří byli již pár pátků za svými nejlepšími dny (především Michel Juana Ponse s často chraplavým tónem), či kteří byli nevhodně obsazeni (Paoletta Marrocu jako Giorgetta). Nezbylo než vzpomínat na ne tak dávné skvělé představení Triptychu v provedení newyorské Metropolitní opery a (vedle dalších sólistů) výtečnou Mariu Guleghinu právě v Plášti. Pravda, již v úvodu zmíněná Barbara Frittoli (fascinující výkon!) a neméně skvostná Mariana Lipovšek (Principessa) úvodní nevalný dojem přece jen společně se svými bez výjimky výtečnými kolegyněmi do značné míry při Sestře Angelice napravily. Akceptovat šlo i scénografii, položenou obří sochu bohorodičky, která tvořila jakési molo, přes které sestry klopýtaly. A Schicchi? Jindy bravurně jiskřivé vyvrcholení jakoby se teď jen z povinnosti vleklo, a to i přes špičkové pěvecké obsazení (především Leo Nucci a Nino Machaidze), kde ovšem zpěváci jakoby by byli odkázáni často jen sami na sebe, spolehající na osvědčené grimasy a pózy (především Leo Nucci). A zase – vzpomeňme jen na Schicchiho z MET. Prostě nebe a dudy. Riccardo Chailly dělal, co mohl, avšak ani sebelíp hrající orchestr by tento večer zachránit nedokázal.


Při odchodu z kina jsem si vzpomněl na vášnivé debaty, které se nejen v italském tisku před časem právě v souvislosti s více než rok trvající přípravou tohoto Triptychu vedly. Stál ten bezmála milion euro za to? Myslím, že ne.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Tanec Praha vrcholí představením světových špiček
Next Article Slavná primabalerina Semjonova zemřela ve 102 letech
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up