Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: první rendez-vous sezony PKF s velkým otazníkem
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Glosa: první rendez-vous sezony PKF s velkým otazníkem

sen. Nováček Libor
Published: 05/10/2015
Share
3 Min Read
SHARE

Ravel zazněl bez barev, Mendelssohn byl v podání houslisty Augustina Dumaye brutální, sterilní Webernova skladba nezaujala a závěrečný Beethoven se stal sebestřednou extází nového hudebního ředitele a šéfdirigenta PKF – Prague Philharmonia Emmanuela Villauma. Bohužel jen takto lze charakterizovat včerejší inaugurační koncert v Dvořákově síni Rudolfina, navíc snímaný Českou televizí.

V úvodní skladbě večera, Náhrobku Couperinově, nevynikla pod vedením francouzského dirigenta ani bohatá paleta orchestrálních barev, ani Ravelův hold barokní taneční suitě. Preludium bylo uspěchané, Forlane netančilo, G dur Menuet ve stále stejném tempu postrádal klid a nebyl intonačně dobrý v dialogu klarinetů a trubky, pouze provensálský Rigaudon měl požadovanou robustní akcentaci, i když na úkor ploch pianissimo.PKF-Prague Philharmonia - Emmanuel Villaume (foto Zdeněk Chrapek)Mendelssohnův houslový koncert e moll, op. 64, jsem v Praze snad takto špatně zahrát neslyšel. S takovou intonací, obrácenou akcentací, nevkusným vyrážením koncových not, zastaralými glissandy a povšechně bez úcty ke skladateli by sólista neuspěl ani na konkurzu na konzervatoři. Očekávání čisté poetiky a lyrismu okořeněného francouzským parfémem jsme se nedočkali.PKF-Prague Philharmonia - Emmanule Villaume - Augustin Dumay (foto Zdeněk Chrapek)Webernových pět orchestrálních miniatur svým nedostatkem melodických opakování několika motivů i miniaturních událostí nedává posluchači prostor proniknout do díla, jehož účinek se rychle vypaří. Požadovanou preciznost však členové orchestru dokonale naplnili.

Vyvážit všechny kontrasty velkolepé Sedmé symfonie Ludwiga van Beethovena, kde každý moment má svoji zvukovou vitalitu; vhodně zvolit tempo volné věty nadepsané Andante, tak aby vyzněla melancholie smutečního pochodu; umět propracovat tematickou práci Scherza a jeho formy (A-B-A-B-A); vědět, jakým způsobem umocnit extatické bakchanálie poslední věty – je úkol přetěžký. Jistě by se to podařilo díky vynikajícím hráčům PKF – Prague Philharmonia. To by však dirigent musel detailně pracovat, a ne povýšit svoji osobu nad Beethovena. Musel by mít úctu k nesporným kvalitám hráčů, měl by zvážit, zda záliba v upřednostnění basové linie (čtyři violoncella plus tři kontrabasy versus osm primů) je zvukově vyvážená, měl by požadovat na dechové sekci hru v pianissimech a požadovat třeba i občasné vibrato kontrabasů (co by tomu asi řekli páni profesoři Pošta a Benda?).

Proto si na závěr půjčím poznámku a knihu Jiřího Menzela: „Tak nevím.“ Tak také nevím, zda volba operního dirigenta s potřásající pravicí byla vhodnou volbou.
PKF-Prague Philharmonia - Emmanuel Villaume (foto Zdeněk Chrapka)

Hodnocení autora glosy: 50 %

Zahajovací koncert sezony
PKF – Prague Philharmonia
Dirigent: Emmanuel Villaume
Augustin Dumay (housle)
4. října 2015 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program:
Maurice Ravel: Náhrobek Couperinův (orchestrální suita)
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Koncert pro housle a orchestr e moll, op. 64
Anton Webern: Pět kusů pro orchestr, op. 10
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 7 a dur, op. 92

www.pkf.cz

Foto Zdeněk Chrapek

TAGGED:Augustin DumayEmmanuel VillaumePrague Philharmonia
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Dvakrát BHS: Carmina Burana, den poté musel za Berezovského zaskočit krajan
Next Article Přesvědčivý začátek pražské sezony
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up