Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: Opera (nejen) v Praze aneb Jak dlouho ještě?
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Různé

Glosa: Opera (nejen) v Praze aneb Jak dlouho ještě?

Dvořák Vít
Published: 20/01/2011
Share
3 Min Read
SHARE

Že je třeba se budoucností fungování opery či vlastně operních scén u nás konečně už pořádně a z gruntu začít zabývat, netřeba dlouze dokládat. Mnohaleté neřešení agónie pražské Státní opery, ale třeba i nedávno rozpoutaný spor o budoucnost opery ústecké jsou jen vrcholem ledovce letitých problémů. Ne nadarmo se mezi nejčtenějšími stránkami Opery Plus ocitl také rozhovor s Oliverem Dohnányim o důvodech jeho abdikace na šéfovské místo ve druhém pražském operním domě a vzápětí i tiskové prohlášení pověřeného nástupce, který na Dohnányiho slova reagoval. Ne náhodou byl zcela nedávno jedním z nejsledovanějších článků za dobu existence našeho portálu vůbec i kontroverzní příspěvek jednoho z někdejších zaměstnanců opery Zlaté kapličky, který nastolil otázku Kam Tě vedou, Národní divadlo?


Jistě, vývoj opery jde kupředu mílovými kroky. Balík peněz, který stačil včera, je dnes už zatraceně mizerný. S existenčními problémy se potýká i řada daleko významnějších zahraničních operních domů, než jsou ty naše. Nejednou jsme o tom na našem portále psali, třeba zrovna včera se u toho zastavil v rozhovoru pro Operu Plus i Bryn Terfel. Bylo by bláhové se domnívat, že u nás může vše zůstat při starém.


Co je ale krajně znepokojivé je způsob, jak si při řešení všech těch problémů počínají námi placení politikové. Jakým způsobem svá rozhodnutí dělají, jak o nich informují a jak je (ne)zdůvodňují. Co si myslet už jen o tom, že kultura letos dostala ze státní kasy zase o desítky milionů míň, než loni? Že podíl kultury na výdajích státu klesl už jen na pouhou polovinu procenta, a že je nejhorší za posledních dvacet let? Lze vůbec věřit třeba tomu, že budovu Státní opery je kvůli rekonstrukci nutné zčistajasna zavřít? Co říci k tomu, když náměstek ministra kultury vzkáže po novinářích, že v Praze je prostor jen pro jednu operu a jeden balet, a že v Národním to nejspíš nebude? Je normální, když se o tom současný ředitel Zlaté kapličky dozví až z novin? Je vůbec dotyčný ministerský úředník kompetentní? Neměla by na webových stránkách Ministerstva kultury být namísto agitačního zpravodajství ve stylu ne nepodobném předlistopadovému Rudému právu třeba právě k tomuto záměru aspoň stručná tisková zpráva, o podrobné analýze předcházející takovému prohlášení ani nemluvě?

Podobných otázek je mnohem, mnohem víc. Daňový poplatník – ať už operu či balet miluje nebo je mu úplně fuk – nad tím vším musí jen nevěřícně kroutit hlavou. Jak dlouho ještě? Jak dlouho ještě si to necháme líbit?

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Bryn Terfel: Jednou možná budu vaším Leporellem
Next Article Všechno nejlepší, Plácido!
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up