Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: Královna houslí v Praze
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Glosa: Královna houslí v Praze

Šimáček Pavel
Published: 24/05/2010
Share
3 Min Read
SHARE

Anne-Sophie Mutter bývá často nazývána královnou houslí. Svou pověst na sobotním koncertu 22. května potvrdila. S Pittsburgh Symphony Orchestra zahrála pod taktovkou Manfreda Honecka Brahmsův Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 77. První věta koncertu kolísá mezi agresivním a klidným zvukem a jak orchestru, tak houslistce se obě tyto polohy podařilo vystihnout – někdy mne údernost hry Anne-Sophie Mutter až zarážela (což nemá být výtka, jen můj genderový předsudek). Nesmírně půvabné bylo provedení druhé věty – zde bych rád vyzdvihl také perfektní výkon sólohobojistky Cynthii Koledo DeAlmeida, lze se až divit, že do koncertu pro housle napsal Brahms tak výrazný hobojový part. Živé Alegro s maďarskými motivy, které koncert uzavírá, nadšení publika vystupňovalo, následovaly předlouhé ovace a Bachův přídavek.

Pittsburgh Smyphony Orchestra je v současné době na evropském turné a pro symfonickou část večerů má připravenu Mahlerovu První, Dvořákovu Osmou a Šostakovičovu Pátou symfonii. Poslední jmenovanou zahrál orchestr v Praze. Dmitrij Šostakovič ji skládal v době největšího strachu – krátce předtím byla oficiálně odsouzena jeho Lady Macbeth Mcenského újezdu a on sám obviněn z formalismu . Takové nařčení oprávněně vedlo i k obavám o život, zvlášť když někteří členové jeho rodiny byli zatčeni. Vytvořil proto dílo, které se místy vrací k symfonické hudbě 19. století a které mohlo mít naději na úspěch. Ten se také při premiéře v listopadu 1937 dostavil. Orchestr je v symfonii mimořádně rozsáhlý a všichni hráči a hráčky měli své party perfektně nastudovány. Kdesi jsem četl, že u Pittsburghského orchestru je samozřejmostí, že všichni chodí na zkoušky s partem již naučeným, takže se dirigent může plně věnovat pojetí skladby. Manfred Honeck zdůraznil především napětí a monumentalitu skladby, což všichni v zaplněné Smetanově síni hlasitě ocenili. Hluboký zážitek pak poněkud rozmělnily efektní, ale přeci jen „lehké“ přídavky od Johanna Strausse (Vážka) a Richarda Strausse (valčík z Růžového kavalíra).

Anne-Sophie Mutter – housle
Pittsburgh Symphony Orchestra
Manfred Honneck – dirigent
Pražské jaro 2010
Smetanova síň obecního Domu, 22. května 2010

Program:
Johannes Brahms: Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 77
Dmitrij Šostakovič: Symfonie č. 5 d moll, op. 47

www.festival.cz

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Teatro alla Scala v sezoně 2010-2011
Next Article Zemřela hvězda brněnské opery Jarmila Palivcová
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up