Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Glosa: Čert a Káča v Národním divadle
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Glosa: Čert a Káča v Národním divadle

Šimáček Pavel
Published: 07/02/2010
Share
2 Min Read
SHARE

Dopolední repríza Dvořákova Čerta a Káči 6.února 2010 byla jednapadesátým představením, počítáno od obnovené premiéry v roce 2003 (poprvé se ale inscenace objevila již v roce 1990).
Jde o starou inscenaci (režie Marián Chudovský), kterou určuje scéna a kostýmy Adolfa Borna. Ta je zaplněna nejrůznějšími postavičkami (nejvíce se samozřejmě Born „vyřádil“ v pekle), vtipné jsou i různé drobnosti. Revoluční euforii připomíná nápis nad vchodem do pekla „S Luciferem na věčné časy“. Poněkud nadbytečná jsou zvířata poháněná motorky, když jsem insenaci viděl poprvé koncem 90. let, tak zde nebyla.

Orchestr pod vedením Jana Chalupeckého hrál spolehlivě a bez větších chyb. Káču zpívala Kateřina Jalovcová, její hlas je mladý a zdravý, využila i příležitosti uplatnit komediální herectví, stejně jako Luděk Vele (Čert Marbuel). Herectví je slabší stránkou Tomáše Černého (Ovčák Jirka), ale pěvecky roli zvládl skvěle. Těmto interpretům bylo také docela dobře rozumět, což nelze říci o Kněžně Yvony Škvárové. Osobně její zpěv poslední dobou těžko snáším, zde se omezím na to, že při několika vypjatějších místech, které Kněžna ve 3. aktu má, mne to řezalo v uších. Sluší se však dodat, že na děkovačce si vysloužila i zvolání „brava“ (?). Bohuslava Maršíka jako Lucifera příliš slyšet nebylo.
Budete-li tedy chtít strávit milé odpoledne s operou, lze tuto inscenaci stále doporučit. A děti vezměte s sebou, nudit se nebudou.

Antonín Dvořák:
Čert a Káča
Hudební nastudování: Bohumil Gregor
Dirigent: Jan Chalupecký
Režie: Marián Chudovský
Scéna a kostýmy: Adolf Born
Nastudování sboru: Milan Malý
Sbormistr: Pavel Vaněk
Choreografie: Daniel Wiesner
Orchestr, sbor a balet opery Národního divadla
obnovená premiéra 21.9.2003 Národní divadlo Praha
(premiéra 4.10.1990, psáno z reprízy 6.2.2010)
 
Ovčák Jirka – Tomáš Černý
Káča – Kateřina Jalovcová
Máma – Ivana Ročková
Čert Marbuel – Luděk Vele
Lucifer – Bohuslav Maršík
Čert vrátný – Vratislav Kříž
Čert strážce – Oldřich Panovský
Kněžna – Yvona Škvárová
Komorná – Alžběta Poláčková
Maršálek – Jiří Kubík
Muzikant – Petr Frýbert

www.narodni-divadlo.cz

foto: archiv ND (K.Jalovcová jako Káča a L.Vele jako Marbuel)

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Pražský ples v opeře 2010
Next Article Testamenty Leoše Janáčka
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up