Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Gianluca Zampieri a jeho stesk po Daliborovi
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Gianluca Zampieri a jeho stesk po Daliborovi

redakce
Published: 09/09/2009
Share
14 Min Read
SHARE

Je to temperamentní Ital, může si říct jeden. Je to tenor, a ti často měli k unáhleným a okázalým gestům blízko, dodá druhý. Když ale s Gianlucou Zampierim mluvíte, velmi brzy zjistíte, že o věcech setsakramentsky důkladně přemýšlí. A že manýrami hvězd, které vždy musejí mít poslední slovo, rozhodně netrpí. Ostravská opera se ale teď bude muset bez něj obejít. Po několika letech odchází na protest proti okolnostem odvolání ředitele Luďka Golata, které před pár týdny prošly snad všemi našimi novinami a televizními i rozhlasovými stanicemi. O celé kauze dřív nebo později v návaznosti na její vyšetřování bezesporu ještě uslyšíme.
Zpátky ale k onomu tenorovi. Víme o něm vše podstatné? Gianluca Zampieri dal o sobě poprvé hlasitěji vědět už začátkem devadesátých let, když vyhrál mezinárodní pěveckou soutěž Mattii Battistiniho ve své rodné Itálii. Postupně se mu tak začaly otevírat operní domy nejen v Bologni, Benátkách, Janově, Římě, Palermu či Katánii, ale také v zahraničí – hlavně v Německu, ale třeba i v Mexiku. Zpívá pochopitelně hodně italskou operu (například většinu Verdiho i Pucciniho tenorových partů nebo hned několik Giordaniho hrdinů), ale taky Richarda Strausse (Bacchus a Guntram) či Wagnera (Erik, Siegfried, Tristan). K srdci mu ovšem hodně přirostla i česká opera – Princ z Rusalky, Laca, Albert Gregor, Manolios – a nejnověji i Dalibor. A právě v něm se s ostravským souborem při festivalových premiérách v Litomyšli před prázdninami loučil. Jak to vidí dnes?

Divadelní prázdniny vám daly možnost podívat se na události v ostravské opeře s odstupem. Nelitujete ani trochu svého rozhodnutí odejít?

Po pravdě řečeno, já moc dlouhé prázdniny nemám, protože v Evropě je spousta letních festivalů, a tak jsem i v tomto období velmi vytížený. Mé rozhodnutí přerušit spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským bylo pro mne velmi náročné jak z hlediska uměleckého, tak citového. Publikum a převážná většina kolegů, nejen operních, ale i z činohry, operety a baletu, jsou pro mne nezapomenutelní a nesu si je hluboko v srdci, v naději, že s nimi brzy budu moci obnovit styky.
Ostatně mé rozhodnutí bylo závažné, ale také důkladně promyšlené. Bylo nutné, aby přišel nějaký výrazný signál, případně osobní oběť, který by zastavil to sebezničující šílenství, jež podle mého názoru postihlo spoustu osob a institucí v celé té záležitosti. Až příliš mnoho lidí jednalo impulzivně, vedeno krátkozrakou vidinou, ne-li přímo osobním prospěchem, a navíc často mylnými.
Teď mám na mysli jednotlivé osoby, ale i média a městské instituce, jež mohly a měly celou záležitost pojednat citlivěji, aby nezpůsobily tolik škody ostravskému divadlu a také lidem, kteří v tom byli nevinně.
Svým rozhodnutím jsem upozornil na tuto situaci bez ohledu na jakékoli osobní zájmy, pouze ve prospěch Národního divadla v Ostravě.
Takže ničeho nelituji, naopak, jsem stále více přesvědčen, že jsem „udělal správnou věc.“

 

Nejeden z členů souboru tvrdí, že divadlo je rozděleno na dva znepřátelené tábory. Je to jediný důvod toho, jak to s Luďkem Golatem nakonec dopadlo? Pokud ne, který je podle vás ten hlavní?
Po unáhleném rozhodnutí odepřít panu Golatovi důvěru někteří představitelé vedení města tvrdili, že divadlo je „rozděleno do dvou nepřátelských táborů.“
Ve skutečnosti dopis proti Golatovi podepsalo 18 osob a víc než 220 mu ve chvíli, kdy se objevila zpráva o udání, spontánně písemně vyjádřilo podporu. Označit podobný poměr za „rozdělení do dvou táborů“ mi upřímně řečeno připadá směšné, a pohrdání většinou mi připomíná tristní způsoby „reálného socialismu“, které zřejmě zcela nezmizely z hlav a jednání některých politiků…
Budiž jasně řečeno, že odvolání důvěry vedoucímu pracovníkovi je zcela legitimní a běžné ve všech oblastech lidské činnosti, nejen v kultuře. A jsou k tomu také přesné nástroje, zakotvené ve smlouvě. Rozhodně není nutné inscenovat „mediální procesy“, které poškodí nejen jednotlivce, ale především instituce, v nichž působí, stejně jako práci a pověst celého daného společenství.
Je zcela jasné, že cílem byl Luděk Golat, ale místo „výstřelu z pistole“ byl použit určitý druh „atomové bomby“, která přinesla zřejmě nenapravitelné škody nejen divadlu, ale poškodila i město Ostrava jako takové.

Jste si jistý, že Luděk Golat se ničeho nezákoného nedopustil? Že je nevinný?
Kdo z nás může sám o sobě říci, že je skutečně „nevinný?“ Jaká etika nám dovoluje posuzovat člověka na základě vizuální představy a účelového a nezákonného šíření dokladu, jenž byl ukraden z jeho psacího stolu?
Probíhající vyšetřování a soudní procesy nám snad pomohou lépe pochopit skutečné proporce a rozsah zodpovědnosti v této záležitosti. Já pro tuto chvíli vím, že několik osob, institucí a většina médií s pokryteckou výmluvou, že chtějí napravit psychickou újmu způsobenou jistému dítěti před deseti lety, dnes neváhala zničit jeho život a jeho rodinu a způsobit mu zjevné morální a materiální škody. Patologická zvědavost je jednou z lidských vlastností. A tak je dnes rozšířeným sportem, usnadněným značným rozvojem médií a internetu, šťourat se v soukromém životě Bernieho Ecclestona, Silvia Berlusconiho, Luďka Golata, nebo případně Víta Dvořáka či Gianlucy Zampieriho.
A přitom tu jsou zákony a cosi jako profesionální čest, jež upravují a omezují tyto tendence a každému z nás určují přesnou zodpovědnost. Bez těchto pravidel by nebyla naše civilizace a bez nejmenších pochyb tvrdím, že v případě Luďka Golata byla tato pravidla trestuhodně přehlížena nebo pošlapána příliš mnoha lidmi.

Už jste řekl, že jste ochoten se do Ostravy vrátit, pokud tam bude nastolen „klid a mír“. Co přesně to znamená?
V tuto chvíli jsou škody, jež způsobilo špatné vedení „případu Golat“ Národnímu divadlu moravskoslezskému obrovské a jen ještě zvyšují velké ekonomické potíže tohoto krizového období.
Měli bychom si připomenout, že Luděk Golat jako manažer nejen přebudoval divadlo, aniž by kdy překročil předpokládaný rozpočet, ale umělecky je dovedl k takovým vrcholům a na tak vynikající úroveň, které jsou nové nejen v dějinách ostravského souboru, ale staví divadlo na roveň nejobjevnějším a nejzajímavějším evropským kutlurním aktivitám.
Když mluvím o „klidu a míru“, mám na mysli dvě základní věci:
a) Musím mít ze strany městského vedení konkrétní známky toho, že hodlají zachránit ostravské divadlo a případně mu dál umožnit rozvíjet se v evropském kulturním kontextu. V tomto smyslu bude například důležité zajistit uměleckou kontinuitu, již zajišťují významné osobnosti, jako například současný šéf opery Oliver Dohnányi, jehož práce je podstatná pro to, aby ostravská opera neztratila uměleckou důvěryhodnost, jíž se těší v mezinárodním měřítku.
b) Zjistit a postihnout toho, kdo nezodpovědně neváhal veřejně šířit nepravdu o práci Národního divadla moravskoslezského a porušit tak závazek loajality, jenž podepisujeme v každé smlouvě o spolupráci, a vážně tím poškodil pověst instituce, v níž pracuje. Za to nesmí zaplatit jen Golat, ani na základě svých údajných provinění v soukromém životě, tím méně za vulgární slovník, který v divadle běžně používá spousta osob. Ten, kdo účelově využil tyto informace k dosažení osobních cílů a poškodil tak na veřejnosti obraz ostravského divadla, nese podle mého názoru mnohem větší zodpovědnost, která rozhodně nesmí být opominuta.
R.Strauss: Ariadne auf Naxos (Ostrava -Bacchus, s E.Dřízgovou-Jirušovou jako Ariadnou)
Ostatně pokud někdo pošpiní nebo pomluví kolegu, brzy nese důsledky svého jednání, i morální. Sám už jsem zdůraznil, že už žádnou spolupráci s podobnými lidmi nepřijmu. K tomu, abychom spoluvytvářeli umělecké dílo, nemusíme být přáteli a už vůbec si nemusíme být „sympatičtí“, ale bez loajality se neobejdeme, nikdy a z žádného důvodu.
Vzhledem k tomu, že zjištění této zodpovědnosti se, jak se zdá, opožďuje… rozhodl jsem se, že půjdu sám a vyjádřím tak názor naprosté většiny kolegů, kteří jsou nuceni spolupracovat s neloajálními lidmi, aby nepřišli o svou práci.
F.Alfano: Cyrano di Bergerac (Ostrava)
Po které z ostravských rolí se vám bude nejvíc stýskat?
Nepochybně po Daliborovi. Považuji ho za podstatnou etapu ve svém zkoumání českého repertoáru a reakce kritiky je pro mne v tomto smyslu povzbudivá. Doufám, že budu mít brzy příležitost jej předvést veřejnosti. Další rolí, kterou mám zvlášť rád, je Cyrano z Bergeracu, který naopak, díky šťastné koprodukci s Národním divadlem moravskoslezským, bude uveden už po třetí sezónu v Baadische Staatstheater v Karlsruhe.

 

F.Alfano: Cyrano di Bergerac (Karlsruhe)
Kde teď budete zpívat? Když jste si nedávno sám povzdechl, že operní trh v Itálii je uzavřený a obsazený stále stejnými zpěváky?
V příští sezóně kromě Cyrana, kterého budu opět od září zpívat, budu v říjnu a v listopadu s Aidou v produkci Státní opery Praha v Japonsku, pak budu zpívat v prosinci Trubadúra v Ascoli, v lednu v nové produkci Normy v Holandsku a v únoru opět ve Věci Makropulos v Národním divadle Praha. V březnu to bude nová inscenace opery La fanciulla del West v Lecce a v dubnu budu debutovat v Teatro Verdi v Terstu ve Wagnerově Tannhäuserovi. V červnu mě čeká další repríza Otella v Karlsruhe.

G.Puccini: Manon Lescaut (Spoleto-Des Grieux)
Situace italských divadel je momentálně poněkud nejistá, zřejmě i vzhledem k ekonomické krizi. Mnohé scény si uvědomují, že někdejší způsob produkce je příliš nákladný a zatěžující a nedává záruku uměleckých výsledků, jež nejsou vždy úměrné vynaloženému ekonomickému úsilí. Uvidíme…
L.Janáček: Věc Makropulos (ND Praha – Albert Gregor, s G.B.Barkmin jako Emilií Marty)
Jak hodnotíte úroveň českých operních divadel v porovnání s italskými, ale i dalšími zahraničními?
Potenciál českých divadel je obrovský, ale podle mého názoru ještě není zcela využitý. Ideální poloha České republiky v srdci střední Evropy a její velké umělecké a kulturní tradice ji staví do velmi výhodné pozice ve vztahu k produkcím i milovníkům opery. Například zdejší publikum má mnohem bohatší kulturní zázemí a je pozornější než v Itálii.
Bohužel mi ale připadá, že tento potenciál není rozvíjen na politické úrovni. Chronický nedostatek finanční zdrojů a investic neumožňuje umělecké plánování na žádoucí úrovni a je také velkou překážkou při překonávání onoho „ministerského“ způsobu myšlení při produkování uměleckých děl, které přetrvává z dob socialismu a v českých divadlech je ještě hojně rozšířeno.
Ostatně nelze ani žádat od orchestrů a sborů maximální nasazení, mají-li ustavičně finančně strádat.
Česká republika by stejně jako Itálie měla mnohem víc spoléhat na vlastní kulturní zdroje a využít je jako velkou hnací sílu turistického a hospodářského rozvoje na celostátní i regionální úrovni.
V tomto smyslu jsou dobrými příklady kulturní politiky, která dokáže propojit finanční omezení s kulturní valorizací příslušného území, jak německý tak francouzský model.
R.Strauss: Guntram (Katánie)
Vystudoval jste ekonomickou fakultu v Římě. Nelitoval jste někdy toho, že jste nakonec zvolil zpívání?
Myslím, že mé kulturní zázemí je dostatečně zřejmé i z tohoto rozhovoru a mimo jiné mi umožnilo co nejkritičtěji a nejobjektivněji zhodnotit nedávnou situaci a zvolit řešení. Proces budování vlastní identity kterékoli lidské bytosti je složitý a skládá se z mnoha zdrojů, a tak je možné, že až můj hlas projde přirozeným biologický vývojem, budou se mi hodit někdejší studia ekonomiky a organizace práce a některé divadlo bude chtít využít mé zkušenosti…
Avšak svět se mění mnohem rychleji, než naše předsudky a klišé. Předtím, než jsem se rozhodl dát se na pěveckou dráhu, jsem pracoval šest let jako ekonom a mnozí kolegové si mysleli, že jsem se zbláznil. Dnes však manažer může přijít o práci za pár hodin, i když je skvělý a zastává jakkoli vysoký post. Stačí, aby se sloučily dva podniky nebo aby ve stole zapomněl starou videokazetu… 🙂 Já jsem si naopak díky své práci dost jist tím, co budu dělat a…. Jist až do roku 2011…. Myslím, že to v této době není málo! 🙂 🙂 🙂

 

www.gianluca-zampieri.com

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Janáčkovo divadlo v Brně: Vstup zakázán
Next Article Operní esej: Bláznivá Kouzelná flétna
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up