Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Fuga a světlo za okny
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Fuga a světlo za okny

Za velkými okny na balkoně, skoro u stropu Dvořákovy síně, je bílé denní světlo. Přesto ze zvyku a nevědomky každému říkám „dobrý večer“… Však jsem tu byl naposledy před pouhými dvanácti hodinami, v noci na dnešek, a strávil jsem tu už stovky a stovky večerů. Teď je ale dopoledne a sál je plný studentů. V hledišti, kde sedí středoškoláci, i na pódiu, kde hraje Česká studentská filharmonie. A Marko Ivanović a Petr Kadlec dnes dávají publiku nahlédnout do střev Mozartova Requiem.

Veber Petr
Published: 25/01/2018
Share
5 Min Read
SHARE
Petr Kadlec a Marko Ivanović – Čtyři kroky do nového světa (zdroj ceskafilharmonie.cz / foto Petra Hajská)

Koncertní projekt Čtyři kroky – myslí se tím kroky do nového světa klasické hudby – připravuje tahle dvojice, dirigent a hudební publicista, jako edukační programy patřící plnohodnotně do portfolia České filharmonie už více než deset let. U Mozartova Requiem dnes hovoří o téměř divadelním obrazu konce světa, o stísněné atmosféře pohřbu, truchlení a lkaní, o řádu světa, o smrti, ale i o světle, které se objevuje v temnotě. A dokumentují to hudebními ukázkami. Vysvětlují, nenápadně vzdělávají, také baví.

Na empoře u varhan je Pražský filharmonický sbor, na pódiu s orchestrem také čtyři pěvečtí sólisté – Pavla Vykopalová, Václava Krejčí Housková, Jaroslav Březina a Jiří Sulženko. První liga. Stejně vás ale napadne: Jakpak se jim takhle brzy dopoledne asi zpívá…

Oba pánové mezitím nenásilně naťuknou kulturní kontext a co je skryto za hudbou, poodhalí kompoziční práci a formu skladby, upozorní na pár vhodných momentů, navedou, jak poslouchat, ale nepodlehnou nutkání vysvětlit a systematicky upořádat vše… utopit se v detailech… a ztratit pozornost. „Nemůže z toho být ani křesťanská agitka,“ říkají pak v zákulisí. Samozřejmě ani pouhá laciná legrace. S respektem hovoří o přípravách na ten díl cyklu Čtyři kroky, do nějž na letošní jaro vybrali Matoušovy pašije Johanna Sebastiana Bacha.

Výklad začíná vstupní hudbou. Fagoty a klarinety hrají toto, smyčce k tomu toto. A tady bude fuga. Výstavba hudební části z jednoho tématu, zde dokonce ze dvou. Sbor nám je zazpívá. Víte, co je to fuga? Nejen kombinatorika, ale také symbolické vyjádření řádu věcí a světa…

Tuba mirum, to je část rekviem, mše za zemřelé, kde se zpívá o svolávání zesnulých. „Zní hlas trouby, divně duně, volá spáče v hrobu lůně.“ Tuba je jakákoli „trubka“, hudební nástroj, jehož výrazné tóny se k tomu dobře hodí. Mozart použil trombon, ostatně tuba v jeho době ještě neexistovala, ale Marko s Petrem neváhají pozvat na pódium i hráče na tubu. Poslechněme si to s trombonem. Fajn. A jak by tohle známé basové sólo znělo nikoli s trombonem, ale s tubou? Aha, to není špatné, že? Víte co, pojďme si tu pasáž dát ještě jednou tak, že se oba nástroje budou střídat…! Když úsek dozní – chvíli dokonce hrála tuba s pozounem společně – říká Petr Kadlec ve zjevné narážce na aktuální okamžiky před volbou prezidenta: „To byl hezký duel. Oba pánové si zjevně notovali, nebyly tam žádné podpásovky… Důležitý byl i moderátor jejich debaty.“ Myslí se tím zpívající basista.

Průvodci dokáží skvěle zapojit sólisty i publikum do hry. Vrcholem je okamžik, kdy naučí auditorium ve správný okamžik na správném tónu opakovaně zvolat slovo „rex“, král. Tisícovku mladých lidí vyhecují k docela hlasitému projevu. Když však nakonec podobně odpoví ve svém partu pěvecký sbor o pouhých několika desítkách členů, dětem náhle dojde, jak slabě jim to znělo…

Pak se ještě hlasuje o tom, co je Mozartova hudba a co do Requiem, které nestačil dokončit, Mozart nenapsal. Průvodci publiku názorně ukazují, kde skončil, upozorňují, že Franz Xaver Süssmayr, který skladbu dokomponoval, byl dobrý skladatel, ale že přesto citací Mozartovy vlastní hudby v samém závěru dal najevo pokoru před jeho géniem. Nesklouzávají k bulvárním tématům typu, kdo Mozarta zavraždil. A po přestávce nechají zaznít, jak je zde obvyklé, dílo celé. Zní pěkně, je to opravdový koncert.

Petr Kadlec a Marko Ivanović mají celý program krásně vymyšlený, moderují ve shodě a s nadhledem, jsou profesionální, jsou výborní. Soustředili samozřejmě mnohá fakta, víc, než co použili na pódiu; jejich přehled i s obrázky a s rozhovorem o Mozartovi je v tištěné brožurce k dnešnímu koncertu, která se rozdává až při odchodu.

Jejich služba těm, kteří o hudebním umění dosud mnoho nevědí, je nesena přesvědčením, jež jeden z nich pronáší mimoděk, jen tak mezi řečí: „Jsou to sice pouhé dvě minuty hudby, ale svět by bez nich byl o něco podstatného ochuzen.“

Hodnocení autora recenze: 100 %

 

Čtyři kroky do nového světa
Mozartovo Requiem
Dirigent: Marko Ivanović
Pavla Vykopalová (soprán)
Václava Krejčí Housková (mezzosoprán)
Jaroslav Březina (tenor)
Jiří Sulženko (bas)
Sbormistr: Jakub Zicha
Průvodce: Petr Kadlec
Česká studentská filharmonie
Pražský filharmonický sbor a členové akademie PFS
24., 25. a 26. ledna 2018 Dvořákova síň Rudolfina Praha
(psáno z koncertu 25. 1. 2018)

program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem

www.ceskafilharmonie.cz

TAGGED:Česká studentská filharmonieJakub ZichaJaroslav BřezinaJiří SulženkoMarko IvanovićPavla VykopalováPetr KadlecPražský filharmonický sborRequiem (Mozart)Václava Krejčí Housková
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Zlatá éra hoboje. Vilém Veverka natočil zelenkovské album s hráči Berlínské filharmonie
Next Article Už není sólistou Baletu SND. Peter Dedinský otevřeně o tom, proč skončil s tancováním
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up