Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Francouzská dvorská hudba na Moravském podzimu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeStará HudbaZ domova

Francouzská dvorská hudba na Moravském podzimu

V prostorách Konventu Milosrdných bratří v Brně se dobře vyjímají komorní koncerty. Je tu příjemné, historické prostředí a dobrá akustika, takže i méně nosné staré nástroje zde obstojí. Proto tu také dobře vyzněl soubor Il Festino se zpěvačkou Dagmar Šaškovou, kteří připravili posluchačům bonbónky z doby Ludvíka XIV. Vše ve francouzštině, v programech našli posluchači český překlad.

Hofmannová Karla
Published: 03/10/2019
Share
3 Min Read
SHARE
Dagmar Šašková, Il Festino – Moravský podzim 2019 (zdroj Filharmonie Brno)

Soubor Il Festino vznikl v roce 2009 a specializuje se na hudbu 17. století, která zněla na královském dvoře. Dagmar Šašková v téže době studovala ve Francii tutéž specializaci a spojení bylo víc než logické. Galantní kultura se pěstovala tehdy v salónech a dávala mantinely pro společenské chování a vyjadřování citů. Skladatelé, kteří tuto hudbu psali, byli váženými hudebníky, tanečníky a pedagogy, i když dnes známí nejsou. Snad jen Jean-Baptiste Lully, který vynalezl novou francouzskou operu a byl „superintendantem královy hudby“.

Soubor tvoří cembalo – Laurent Stewart, viola da gamba – Hana Fleková, theorba – Manuel de Grande a mezzosopranistka Dagmar Šašková. Vybrali si k prezentaci nám neznámé autory, kteří francouzskou hudbu utvářeli. Michel Lambert byl ve druhé polovině 17. století kapelníkem dvorské kapely. Zazněly tři písně o nešťastných milencích, působivé v klidném a melodickém vyznění. Sébastien Le Camus, hráč na gambu a theorbu, byl představen čtyřmi písněmi, které jsou i o krásách života a lásky, nadýchané, oduševnělé i koketní. Skladby Luise de Molliera také dýchají nešťastnou láskou, ale jsou i o radostech života. Byly zařazeny jako překvapení, neboť byly údajně nalezeny v Brně, v augustiniánském archivu.

Všechny písně zpívala zpěvačka z not. Bohužel dramaturgie koncertu nezaujala brněnskou hudební obci tak, aby naplnili sál. Jen poloviční návštěvnost způsobila delší dozvuk a hlas zde zněl ostřeji než ostatní nástroje. Ale pěvkyně vše nahradila vroucností, citovostí, francouzským šarmem a příjemnou barvou kulatého mezzosopránu.

Dagmar Šašková, Il Festino – Moravský podzim 2019 (zdroj Filharmonie Brno)

Zčásti byl pořad koncipován jako „výchovný koncert“. Mezi uváděné písňové cykly byly vloženy skladby pro jednotlivé nástroje, které pěvkyně představovala. Pro violu da gamba zazněla skladba Marina Maraise Plainte en ré majeur (Nářek), kterou hrála Hana Fleková spolu s cembalistou Laurentem Stewardem. Další představovací skladbou byla Passacaglia C dur pro sólové cembalo Luise Couperina. Opakující se motivy, maximální zdobnost, v jedné tónině, působily poněkud jednotvárně. Poslední se představila theorba, kdy Manuel de Grande přednesl Prélude, Allemande et Chaconne pro sólovou theorbu. Uklidňující, až relaxační hudba, nástroj znějící jako kytara, díky čtrnácti strunám je daleko variabilnější a má větší dozvuk.

Byl to pohodový večer s malými hudebními klenoty, jež došly u posluchačů velkého uznání. Jen škoda, že brněnské publikum nevyhodnotilo tuto nabídku jako výjimečnou a nechalo si ujít písňové klenoty 17. století.

TAGGED:Dagmar ŠaškováIl FestinoMoravský podzim
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Duchovní oáza Janáčkovy a Prokofjevovy hudby s Českou filharmonií
Next Article Oidipus Bohuslava Martinů ve scénické premiéře
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up