Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: FOK v nové sezoně: Pecková, Bartók, ale i Giordani
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

FOK v nové sezoně: Pecková, Bartók, ale i Giordani

redakce
Published: 19/09/2011
Share
10 Min Read
SHARE

Je to pár dnů, co Symfonický orchestr hl.m. Prahy FOK a jeho šéfdirigent Jiří Kout zahájili novou, už sedmasedmdesátou sezonu. Jaká bude? Otázku, na kterou odpověď hledáme u všech významnějších tuzemských i zahraničních divadel i orchestrů, jsme tentokrát položili právě ve FOKu, a to jeho programovému řediteli Petrovi Daňkovi.

Začněme vašimi plakáty pro novou sezonu: Vaší rezidenční zpěvačkou se stala mezzosopranistka Dagmar Pecková. Proč zrovna ona, s čím přijede a proč vůbec toto označení? Dřív jste – pokud se nemýlím – žádného alespoň takto výrazně prezentovaného rezidenčního sezonního umělce neměli…

Myšlenka rezidenčních umělců ve FOKu je relativně nová. Poprvé se objevili v sezoně minulé. Nicméně když se podíváte zpět do historie našeho orchestru, vždy najdete v určitém období či sezoně jména umělců, kteří s orchestrem či Koncertním jednatelstvím spolupracovali úžeji. Rezidenční umělci mají být symbolem sezony, mají mít hlubší vztah k našemu tělesu a samozřejmě mají být osobnostmi, které jsou zárukou a symbolem něčeho mimořádného. Dáša Pecková je tou velkou osobností, se zajímavou kariérou a úspěchy. Její vztah k FOKu je dlouholetý, stvrzený řadou společných vystoupení a nahrávek. V průběhu sezony se představí ve čtyřech, jak se dnes říká projektech: v sólovém recitálu, který určitě bude svoji dramaturgií neobvyklý, v rámci koncertu zaměřeného k hudbě minulosti, s orchestrem provede Sommerovu Vokální symfonii, jedno z nejsilnějších děl české poválečné hudební kultury, a poprvé se v Čechách představí i jako pedagog na víkendovém mistrovském kurzu.

Druhým rezidenčním umělcem nové sezony je skladatel Juraj Filas, neuvěřitelně pilný a invenční člověk renesančního založení, který svým významem přesahuje českou kotlinu. Jeho úspěchy v zahraničí a v USA v posledních měsících nás utvrdily v tom, že naše pozvánka k symbolickému hostování ve FOKu byla oprávněná. Provedeme premiéru jeho violového koncertu, kterého se ujal koncertní mistr FOKu Pavel Peřina, v závěru sezony pak uvedeme skvělý koncert pro trombón a orchestr se sólistou Stanislavem Penkem a vítězem prestižní dirigentské soutěže v Besançonu Kazuki Yamadou. A na samostatném večeru se budeme věnovat jeho komorní tvorbě.

Ženský hlas je – jak jsem se ve vaší nabídce dočetl – jedním z „témat“ nadcházejícího období ve FOKu. V jakých konstelacích se objeví a kterým sólistkám bude patřit?

Ženský hlas je jednou z několika dominant nové sezony. Objevuje se v řadě symfonických i komorních koncertů. Dášu Peckovou jsme zmínili. Na počátku října přijede vynikající Claudia Mahnke, která se bude podílet na provedení Mahlerovy Písně o zemi, velkou příležitost dostala sólistka Národního divadla Lucie Fišer Silkenová ve Čtyřech posledních písních Richarda Strausse, překvapením bude sopranistka Carole Sindey Louis ve skladbě Poèmes pour Mi Oliviera Messiaena, která se u nás v podstatě nehraje, písňový recitál s německou hudbou bude mít Simona Houda – Šaturová, v Bartókově Modrovousovi se v lednu představí skvělá mezzosopranistka Elena Zhidkova, hostem sezony bude i švédská sopranistka Iréne Theorin, která je ozdobou každého festivalu počínaje Bayreuthem či Salzburgem. Zpěvačky se představí i v komorních cyklech včetně koncertů jazzové hudby.

Ti z návštěvníků našeho portálu, kteří upřednostňují operu, určitě bude zajímat její zastoupení v nové sezoně, popřípadě i zastoupení tvorby oratorní . Co v tomto směru můžete nabídnout?

Již jsem hovořil o Bartókově Modrovousovi v lednu 2012. Svým způsobem to považuji za jeden z vrcholů sezony, mimo jiné i pro to, že k této jednoaktové opeře má náš pan šéfdirigent velice osobní vztah, který se bezpochyby projeví i v celkovém pojetí a způsobu interpretace. Jedná se o silné a působivé dílo, v Čechách velice málo známé, které jsme obsadili „hvězdnými“ sólisty : Elenou Zhidkovou a Péterem Friedem. Dílo provedeme v origináním jazyce, až na speakra, kterým bude sugestivní Pavel Rímský. Opera, stará i novější se objeví i ve vystoupeních Dáši Peckové a Iréne Theorin. A je tématem našeho závěrečného koncertu v červnu 2012, i když tentokráte bez sólistek či sólistů, ale zato s účastí sboru. A v rámci koprodukcí budeme doprovázet několik zpěváků, kteří jsou vždy pro milovníky opery magnetem, stačí výčet : Sondra Radvanovsky, Thomas Hampson, Jonas Kaufmann, Marcello Giordani.

Jaká nejpodstatnější hudební výročí nadcházející sezony jste v jejím programu reflektovali a čím přesně?

Mahler – Stravinskij – Messiaen – Mácha – Sommer – Honegger – Liška – Zemlinsky – Skrjabin , a to bohatým výběrem jejich skladeb. Přiznám se ale, že nejsem velkým příznivcem výročí. Je to vlastně medvědí služba „oslavenci“, kterého najednou všichni hrají a pak se zase uloží do archivu. Jsem zastánce vyrovnané dramaturgie, která se spíše snaží objevovat neznámé, uchovávat kvalitní a těšit osvědčeným.




I ve vašem případě se nejeden z potencionálních návštěvníků rozhoduje podle známých jmen umělců, které v programové nabídce objeví. Jaká tedy jsou?

Všichni umělci, kteří se objevují v naší sezoně, jsou mimořádné osobnosti, s obrovským kumštýřským potenciálem, výjimečným darem od Boha a vnitřní poctivostí. Všichni se budou snažit umocnit v našich posluchačích to nejlepší a nejkrásnější, co jejich duše obsahují. Nebudu nikoho preferovat, protože zároveň počítám s tím, že náš návštěvník je soudný a vzdělaný člověk, který si chce uchovat svůj názor a nenechá se manipulovat falešnými informacemi. Koncerty umělců „známých jmen“ jsou většinou určeny pro posluchače, kteří jdou na koncert jednou za uherský rok.

Není žádným tajemstvím, že návštěvnost nejednoho z vašich koncertů by mohla být vyšší. Jak hodně jste k tomu přihlédli při sestavování plánů pro novou sezonu?

Vážná hudba je náročné umění, které není přístupné každému. Cesta k ní je dlouhá a je vyvážena tím úžasným zážitkem, který zasvěcený a citlivý člověk získá při jejím poslechu. Nicméně opravdu existuje jen asi 15-20 skladeb, které v Praze naplňují sály : Smetanova Má vlast, Beethovenova Devátá, Carmina burana Carla Orffa, Mozartovo Requiem, Čajkovského 1. klavírní koncert, oratoria Antonína Dvořáka, možná Slovanské tance a určitě tzv. Novosvětská a violoncellový koncert stejného autora, ale tím už nám trochu dochází dech. Pak se nabízejí atrakce, jako koncert pro alpský roh, blonďatou sopranistku a veselý orchestr. FOK je seriózní konzervativní orchestr s progresivní dramaturgií, jehož smysl se naplňuje ve službě veřejnosti. Proto zařazujeme do sezony skladby všech typů. Nicméně věřím, že základem naší nabídky je obsahová pestrost a interpretační kvalita. Nechtěl bych se někdy podílet na prvoplánové podbízivosti.


Ve FOKu nepůsobíte první sezonu. Povězte, pozorujete nějaké řekněme „módní“ vlny v zájmu vašich posluchačů? Posun v tom, co chtějí?

Odpověď na tuto otázku vlastně souvisí s otázkou i odpovědí předchozí. Naši abonenti povětšinou patří k poměrně názorově stabilní části populace, pro kterou návštěva koncertů neodmyslitelně patří k životnímu stylu. Módnost ve smyslu přechodné záliby v něčem neobvyklém spíše nevyhledávají. Celosvětově pak platí, že většina posluchačů chce slyšet to, co už dříve a dokonce i vícekrát slyšeli. I proto naleznete v naší nabídce skladby, které patří k hudebním evergreenům.

A koncert, na který se vy osobně z nové sezony nejvíc těšíte?

Těším se na všechny. Opravdu. Pokud mě zdraví nezklame, budu na každém a to i v komorních cyklech. Práce pro FOK mě velice těší a je pro mě neustálou inspirací. Vždy jsem si přál kontinuálně spolupracovat s výjimečnou hudební osobností, kterou bezpochyby šéfdirigent Jiří Kout je. A osobně mám radost, že orchestr zaznamenal v posledních letech tak výrazný interpretační vzestup. Navštěvuji koncerty všech pražských těles a rád bych řekl, že považuji FOK za nejlepší pražský orchestr. A myslím si, že ten pocit není dán jenom tím, že tam jsem doma a že pro něj už pět let pracuji. Některé výkony jsou mimořádné a věřím, že tento proces bude pokračovat. A naše komorní řady? Podívejte se třeba na cyklus Světové klavírní tvorby či Starou hudbu! Vždyť to jsou skvosty, které by zaujaly i v Berlíně, Vídni či Paříži. To samo o sobě ale nic neznamená. Musíme to umět prodat a udržet. V tomto ohledu nás čeká poměrně zásadní sezona. Česká filharmonie po létech pozoruhodné potřeby sebedestrukce nabírá nový dech a s nástupem Jiřího Bělohlávka a změn ve financování se nám stane více než konkurentem. Pokud zaspíme a nově nevymezíme smysl FOKu, nezajistíme dostatek finančních prostředků a nenaučíme se ho přesvědčivě prodávat a propagovat, určitě nás záhy někdo šikovnější vystřídá na našich židlích.

Díky za rozhovor, přejeme úspěšnou novou sezonu.

www.fok.cz


Ptal se Vít Dvořák

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Operní panorama Heleny Havlíkové (41)
Next Article Burian v čele plzeňského divadla nejspíš zůstane
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up