Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: FOK na dobré cestě
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

FOK na dobré cestě

Bálek Jindřich
Published: 04/03/2016
Share
4 Min Read
SHARE

Zápisník Jindřicha Bálka (98)

Finský šéfdirigent Pražských symfoniků Pietari Inkinen je pro tento orchestr jednoznačným příslibem. A to nejen proto, že v české premiéře uvedl další novinku od nejvýznamnějšího žijícího finského skladatele Einojuhani Rautavaary (nar. 1928). Tento týden řídil další svůj program, na kterém dále zazněla Šostakovičova Pátá symfonie a Čajkovského Houslový koncert. Inkinen má přesná gesta a všechny hráče jasně vede – pro Šostakoviče zvolil pomalejší tempo a homogenní symfonický zvuk, ve kterém dobře prokreslil všechny hlasy v orchestru. Temná a hrdinská skladba z konce třicátých let minulého století, považovaná za jeden z portrétů Stalinovy éry, tak byla přesvědčivým vrcholem koncertů tohoto týdne. A v dnešní atmosféře, kdy jde z Putinova autoritativního vládnutí a jeho rozdmychávání světových konfliktů znovu strach, se takový Šostakovič zase poslouchá s trochu jinou emocí.

Pietari Inkinen - Symfonický orchestr hl.m.Phy FOK - 2./3.3.2016 (zdroj FB FOKu)
Pietari Inkinen – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Praha 2./3. 3. 2016 (zdroj FB FOKu)

Vydařená ale byla i první polovina koncertu. Jako sólista přijel znovu Daishin Kashimoto, od roku 2009 koncertní mistr Berlínských filharmoniků, který má ale za sebou i bohatou sólistickou dráhu. Sedmatřicetiletý japonský hudebník působil od prvního taktu jako výrazná interpretační osobnost. Hrál plným tónem, ve kterém krásně zněly všechny Čajkovského melodie. V technických pasážích byl naprosto suverénní, až si v samém závěru řekl o zbytečně virtuózně rychlé tempo. Taktéž lyrický začátek druhé věty mu vyšel v mimořádném tónovém bohatství. Nemohl jsem si odpustit srovnání s Josefem Špačkem, který jakožto koncertní mistr směřuje k sólové dráze – i přes krásný tón a řadu dispozic se mi prostě nejeví tak výraznou sólistickou osobností, která prostě umí opanovat skladbu i pódium. Precizní a tónem obdařený Kashimoto hrál s přehledem, bez jakéhokoli okázalého gesta, se vkusem i dávkou romantického cítění.

Daishin Kashimoto - Symfonický orchestr hl.m.Phy FOK - 2./3.3.2016 (zdroj FB FOKu)
Daishin Kashimoto – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Praha 2./3. 3. 2016 (zdroj FB FOKu)

A zajímavou novinkou konečně byla i avizovaná česká premiéra Ostrov blaženosti od Einojuhani Rautavaary. Jak bylo možné dočíst se v programu, název Ostrov blaženosti je nepřesným překladem jména Lintukoto. Slovo z finské mytologie označuje mýtickou krajinu situovanou na jihozápad Finska, krajinu nacházející se tam, „kde se na obzoru stýkají tváře země a nebes“. A tako krajina skutečně je sídlem ptáků. Poetický obraz – a harmonizující, k posluchačům vstřícná je i skladba. Bylo zajímavé sledovat, že i po všech vzájemně protichůdných ismech hudby dvacátého století je možné složit originální hudbu veskrze romantického vyznění. A je za ní i kus severského duchovně laděného vztahu k přírodě.

Čtvrteční abonentní koncert nebyl špatně navštíven, ač nebylo vyprodáno. Je ovšem potěšující, že ani program, který mezi mnoha dalšími koncerty nepatří k těm ostře sledovaným, měl takto „spolehlivou“ úroveň. A sešlo se publikum, které evidentně přišlo opravdu na hudbu, což se zdaleka o všech mediálně výraznějších koncertech hvězd v Obecním domě říct nedá.

Přátelské a sympatické publikum se sešlo také o týden dříve na abonentním koncertu Pražského filharmonického sboru. V tom vidím jistou spojitost, protože i tam zamířili všichni, které prostě zajímaly skladby na programu. Lukáš Vasilek nabídl efektní Brahmsovy sbory s lesním rohem a harfou, zpěvného Dvořáka i dvě díla pro postní období, pečlivě propracované Bachovo Moteto Komm, Jesu Komm i Stabat Mater od jiného seveřana, norského skladatele Knuta Nystedta.

Pražský filharmonický sbor - Lukáš Vasilek - Praha 24.2.2016 (zdroj FB PFS)
Pražský filharmonický sbor – Lukáš Vasilek – Praha 24. 2. 2016 (zdroj FB PFS)

Úctyhodná dramaturgie, precizní provedení a soustředění posluchači, kteří přesně věděli, na jakou hudbu chtějí jít. Že se najde publikum pro koncerty FOKu i sboru, ke kterým není výrazná mediální kampaň s fotografií mladé sólistky, to je myslím dobrá zpráva.

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava

TAGGED:Daishin KashimotoLukáš VasilekPietari InkinenPražský filharmonický sborSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOK
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Cesty za jevištním tancem v operách 17. a 18. století (1)
Next Article Krása dneška představí Hábu
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up