Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Filharmonie Brno zahajuje novou řadu ve znamení hudební spirituality
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Filharmonie Brno zahajuje novou řadu ve znamení hudební spirituality

Johann Sebastian Bach jako průlomový autor, a skladatelé, které jeho dílo inspirovalo, jsou námětem koncertu Schnittke 90 & Bach, který Filharmonie Brno hraje ve čtvrtek a pátek a otevírá jím další abonentní řadu. Tentokrát v Besedním domě a zcela vyprodanou. „Úvodním koncertem připomeneme nedožité devadesátiny Alfreda Schnittkeho, kterýpatří k vlajkovým autorům našeho orchestru. Jeho dílo zaznívá v každé sezoně i na našich festivalech,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Konečná KateřinaPR
Published: 19/11/2024
Share
3 Min Read
SHARE
Alfred Schnittke (zdroj Elbphilharmonie)
Alfred Schnittke (zdroj Elbphilharmonie)

První půle večera patří Bachově odkazu. „Bach je první velký skladatel, který nesmírnou mocí svého díla donutil obecenstvo, aby vzalo na vědomí jeho hudbu, i když patřila minulosti. Událost, která nemá obdoby, protože až do devatenáctého století poslouchá společnost téměř výhradně hudbu své vlastní doby,“ píše Milan Kundera v knize esejů O hudbě a románu. Bachovo dílo inspirovalo mnohé autory natolik, že se snažili jeho varhanní, vokální a komorní skladby dostat do repertoáru symfonických těles. Vznikla tak řada transkripcí a orchestrálních úprav, které koncert otevřou. Tři chorály a Houslová sonáta e moll zazní v úpravě Ottorina Respighiho, Chorální variace „Vom Himmel hoch da komm‘ ich her“ pak v úpravě Igora Stravinského. „Uslyšíme exponované dechové nástroje, typické pro Stravinského. Kromě nich použil už jen harfu, violy a kontrabasy,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Bach inspiroval i Schnittkeho. „Nedostižný ideál, který stojí v centru všeho. Střed, slunce, které svítí na všechny strany, ať se věnuji čemukoliv,“ vyjádřil se o něm. Schnittkeho jubileum, které připadá na neděli 24. listopadu, orchestr připomene jeho Symfonií č. 4. „Je to hluboké dílo s duchovním námětem a mocným účinkem polyfonie. Ve světové symfonické literatuře nemá obdoby. Je inspirováno růžencem, modlitbou, v níž věřící spolu s Marií rozjímají nad tzv. tajemstvím, tedy důležitými událostmi Ježíšova života,“ popsal dílo Mikeš.

Motivický materiál vychází z melodických modelů příznačných pro hudbu pravoslavných, katolíků, protestantů i Židů. Dílu vévodí klavír jako průvodce „chrámem všech církví“, pocit sakrálního prostoru navozují všudypřítomné zvony i sbor, který se v závěru připojí s latinským textem modlitby. „Kdosi kdysi přirovnal poslech této symfonie k pouti do Santiaga de Compostela. Je to trefné přirovnání, které nám může posloužit jako vodítko. Zapomeňme na klasický symfonický kánon a nechme se unášet poselstvím, na jehož konci můžeme být jinými, budeme-li chtít a budeme-li o to usilovat,“ doplnil Mikeš.

Koncerty se odehrají pod taktovkou Roberta Kružíka, sólového partu v Houslové sonátě e moll se ujme zástupce koncertního mistra Martin Pavlík, orchestr doprovodí Pěvecký sbor Gaudeamus pod vedením Daši Karasové. Oba večery jsou vyprodané, k dostání jsou už jen vstupenky na stání. Další koncert hraje orchestr příští týden v Janáčkově divadle, na programu je největší projekt sezony s názvem Pohádkový Mahler.

TAGGED:Filharmonie BrnoMartin PavlíkPěvecký sbor Gaudeamus Brno
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Tereza Ondrová (foto Marie Sieberová) Týden s tancem
Next Article Zemlinského kvarteto (zdroj Zemlinského kvarteto) Vedoucí Zemlinského kvarteta Petr Holman: Komorní hudba nás inspiruje
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up