Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Filharmonie Brno hrála v tureckém duchu
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy Hudba

Filharmonie Brno hrála v tureckém duchu

ČTKredakce
Published: 29/11/2013
Share
3 Min Read
SHARE

Koncert v tureckém duchu odehrála ve čtvrtek Filharmonie Brno ve vyprodaném Janáčkově divadle. S orchestrem poprvé vystoupil hlavní sólista sezony, turecký klavírista a skladatel Fazil Say. V české premiéře také zazněla jeho Istanbulská symfonie, která kombinuje klasické obsazení velkého orchestru s orientálními nástroji. Program otevřela předehra k opeře Únos ze serailu, kterou Wolfgang Amadeus Mozart situoval do paláce tureckého sultána. Následoval Mozartův Koncert pro klavír a orchestr č. 21 C dur. K sólovému nástroji se posadil Say a svou virtuozitou si publikum zcela získal. První část večera proto ukončily ovace ve stoje. 

Po pauze přišla na řadu Istanbulská symfonie. Brněnské filharmoniky vedené Aleksandarem Markovicem doplnili tři turečtí hráči na rákosovou flétnu ney, citeru kanun a bicí či perkusní nástroje kudüm, bendir a darbuka. Podle skladatele jsou to typické zvuky turecké metropole. 

Istanbulská symfonie podle Sayova autorského komentáře začíná šuměním vln Marmarského moře v nočním oparu. Stejný motiv pak publikum zaslechne ještě jednou – na konci skladby. „Symfonie, sestávající ze sedmi částí, vyvstává z moře, vypráví o Istanbulu a na konci se znovu vrací do moře,“ popsal své dílo skladatel. Většina symfonie má dramatický a dynamický ráz, třeba když skladatel připomíná pád Cařihradu, vyjadřuje svůj kritický názor na fanatismus všeho druhu, zvukomalebně znázorňuje mešitu sultána Ahmeda, ruch čtrnáctimilionového města na Bosporu nebo prohýřenou orientální noc. 

Publikum v Janáčkově divadle odměnilo ovacemi i druhou polovinu koncertu. Stejný program odehraje Filharmonie Brno také v pátek. Sayova hudba, konkrétně Koncert pro trubku a orchestr, zazní ještě v polovině března 2014 při dvou vystoupeních filharmonie s Gáborem Boldoczkým, světoznámým maďarským trumpetistou. Say jako interpret se do Brna vrátí na konci téhož měsíce. Na dvou koncertech zahraje sonáty Mozarta, Leoše Janáčka a Sergeje Prokofjeva. Program doplní také svými vlastními skladbami a improvizacemi. 

Say je známý nejen díky své hudbě, ale také občanským postojům. Turecký soud mu v září udělil podmínečný desetiměsíční trest za urážku náboženství. Důvodem jsou posměšné poznámky na Twitteru, kde se vyjadřoval například o islámu. Hudebník vinu opakovaně popřel a tvrdil, že jeho stíhání má politický podtext. Say je známý kritik konzervativní vlády premiéra Recepa Tayyipa Erdogana. 

Foto archiv Filharmonie Brno 

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Podivuhodný příběh Janáčkovy opery Osud
Next Article Tanečník má jít za útok kyselinou na devět let do vězení
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up