Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Filharmonie Brno chystá na čtvrtek Nejtkovu světovou premiéru
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávySoudobá HudbaZ domova

Filharmonie Brno chystá na čtvrtek Nejtkovu světovou premiéru

Světová premiéra skladby Michala Nejtka na objednávku Filharmonie Brno měla původně zaznít loni v červnu, ale posluchači se jí dočkají až teď, ve čtvrtek a v pátek na koncertech v Besedním domě.

Konečná KateřinaPR
Published: 23/11/2021
Share
5 Min Read
SHARE
Michal Nejtek (foto Tomáš Vodňanský)
Michal Nejtek (foto Tomáš Vodňanský)

Název skladby The Basement Sketches, tedy Sklepní skici, evokuje spojení Sklepních prací Egona Bondyho a Španělských skic Milese Daviese. „Ani jedno však nebylo inspirací, i když mám obě díla rád. Proč tedy tento název? Snad proto, že mne baví dívat se na načrtnutý, naskicovaný materiál jaksi z podhledu, ze suterénu, z blízkosti, která leccos vyjeví, každý detail, svrchu přehlédnutelný,“ uvedl Michal Nejtek ke své skladbě, jež vznikla na popud šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese.

The Basement Sketches jsou pětivětým celkem s důležitým partem klavíru, který Nejtek napsal pro Nikol Bókovou. „Part se většinou drží not, aby v polovině skladby náhle začal improvizovat na předchozí materiál – jako by remixoval odeznělou hudbu. Od tohoto momentu se začínají vracet v různých konstelacích a variantách již použité motivy, skladba se vrací sama k sobě, na začátek – ale konec je přesto jiný,“ doplnil Nejtek. Ten s Filharmonií Brno spolupracoval například již v roce 2014, kdy pro ni vytvořil orchestrální aranžmá alba Co znamená vésti koně skupiny The Plastic People of the Universe. Filharmonici ho spolu s undergroundovou skupinou od té doby úspěšně provedli mnohokrát, naposledy například v sobotu v broumovském klášteře.

Nikol Bóková (foto Jan Vala)
Nikol Bóková (foto Jan Vala)

Kromě Nejtka zazní za koncertech také Variace na Haydnovo téma Johannese Brahmse a Violoncellový koncert Samuela Barbera. „Večer nabídne tři různá období, tři různé kontexty. Nejprve 19. století a vášnivý spor o to, zda má hudba vyjadřovat předem stanovený program, nebo být uměním absolutním, soběstačným. Pak 20. století a zrod svébytné americké hudební kultury a nakonec 21. století a tvrzení některých, že v symfonii bylo už dávno vše řečeno, přičemž se i nadále píšou symfonie nové, které mají stále co říct. Tři různá období, tři různé kontexty? Ve skutečnosti tomu tak vůbec není, neboť když hudba zní, je to vždy teď a tady,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Brahmsovy variace se opírají o nosné téma, o kterém se autor domníval, že je Haydnovo. „Později se ukázalo, že to tak není. K omylu zřejmě došlo proto, že Brahmsovi poskytl noty haydnovský badatel a archivář Vídeňské filharmonické společnosti Carl Ferdinand Pohl,“ podotkl Mikeš. Téma, jež na začátku zazní v takřka původní podobě, prochází osmi nápaditými, kompozičně vybroušenými proměnami, odstíněnými nejrůznějšími prostředky melodicko-harmonickými, náladotvornými či instrumentačními, aby se v závěru kontrapunkticky zpracovaného finále rozeznělo v základním tvaru a majestátním zvukovém lesku.

Matt Haimovitz při koncertě s Filharmonií Brno, leden 2020 (zdroj Filharmonie Brno)
Matt Haimovitz při koncertě s Filharmonií Brno, leden 2020 (zdroj Filharmonie Brno)

Barberův Violoncellový koncert, který je považován za jeden ze stěžejních cellových koncertů 20. století, zazní v podání Matta Haimovitze. „The New York Times ho nazvali šíleně talentovaným violoncellistou, který svůj megawattový zvuk a výjimečné nadání propůjčil nejrůznějším stylům. S námi hrál loni v lednu a po obrovském úspěchu jeho Schnittkeho Prvního violoncellového koncertu, jsme se ho rozhodli pozvat i do této sezony,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila, že Haimovitz hrál jako sólista poprvé ve třinácti letech s izraelskou filharmonií pod taktovkou Zubina Mehty, své první album natočil v sedmnácti letech.

Oba koncerty, které povede šéfdirigent Davies, začínají v 19:00 hodin v Besedním domě. Vstupenky jsou k dostání na webu filharmonie, v předprodeji v Besední ulici a na místě před akcí. Vzhledem k tomu, že se jedná o první koncert abonentního cyklu FBD, mohou si zájemci zajistit místo i v rámci abonmá, které cenu oproti jednotlivým vstupenkám sníží přibližně o polovinu.

Michal Nejtek u plakátu na koncert Filharmonie Brno (zdroj Filharmonie Brno)
Michal Nejtek u plakátu na koncert Filharmonie Brno (zdroj Filharmonie Brno)

Před vstupem na koncert se musejí návštěvníci prokázat platným dokladem o ukončeném očkování nebo prodělané nemoci, případně platným PCR testem spojeným s jednou z výjimek. „Rozhodli jsme se vyjít vstříc těm, kteří už svoje vstupenky mají, ale některou z podmínek nemohou splnit. Nabízíme jim vrácení vstupného, o které je potřeba požádat nejpozději v den konání koncertu do 12 hodin,“ uvedla Kučerová s tím, že nabídka platí jen po dobu trvání vládního opatření.

TAGGED:Dennis Russell DaviesFilharmonie BrnoMatt HaimovitzMichal NejtekNikol BókováSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Petr Pánek, řídící partner White & Case (zdroj Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze) HAMU obdržela darem housle pro své nadané studenty
Next Article Kateřina Kněžíková (foto Martin Straka) Sopranistka Kateřina Kněžíková zahájí festival Lípa Musica
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up