Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Festivaly klasické hudby a finance
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ZprávyZprávy Hudba

Festivaly klasické hudby a finance

ČTK
Published: 21/05/2015
Share
5 Min Read
SHARE

O velké festivaly klasické hudby je v České republice zájem, nelze je však prý pořádat bez finančních partnerů a dotací z veřejných zdrojů. Příjem ze vstupného pokryje jenom malou část nákladů akcí s rozpočty v řádech desítek milionů korun. Někteří pořadatelé kvůli nedostatku finančních prostředků či menší podpoře sponzorů a státu omezují programovou nabídku, ke zdražení vstupenek však nesahají.

Například 20. ročník Mezinárodního hudebnímu festivalu 13 měst Concentus Moraviae, který se koná od 30. května do 25. června ve 20 městech Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina, musel letos řešit omezení finanční podpory od skupiny ČEZ.

„Podpora se snížila asi o 600.000 korun, což je poměrně zásadní, protože my rozpočty musíme kvůli smlouvám s hudebníky dělat s ročním předstihem. Cítíme, že z velkých institucí nastal určitý odliv financí, snažíme se to dohnat získáváním lokálním partnerů. Zatím není jasná politika ministerstva kultury, doufáme, že velké festivaly podpoří výrazně,“
řekl organizátor festivalu Concentus Moraviae David Dittrich. Na festival s rozpočtem devět milionů korun lze zakoupit vstupenky v cenách od 50 do několika set korun.

V těchto dnech probíhající festival Pražské jaro bude pro příští ročník řešit odchod České spořitelny. V současnosti jedná s novými sponzory, více ale nechtěl ředitel Roman Bělor prozradit. Potvrdil nicméně, že Česká spořitelna každoročně přispívala festivalu více než deseti miliony korun. Pražské jaro mělo podle Bělora štěstí i smůlu v tom, že už v devadesátých letech si shánělo peníze mimo státní pokladnu. „Stát si zvykl, že nám stačí dávat 20 procent finančního obratu instituce a my už se prostě o to nějak postaráme a de facto se budeme moci všichni chlubit, že máme skvělý festival, který nezatěžuje veřejné rozpočty,“ podotkl. Rozpočet 70. ročníku festivalu je přibližně 83 milionů korun, ceny vstupenek se pohybují od 500 korun do 3900 korun. Loni lidé utratili za vstupenky 24 milionů korun a festival se vyprodal ze zhruba 94 procent.

Festival Smetanova Litomyšl, který se uskuteční mezi 11. červnem a 5. červencem, nabízí téměř 40 programů a očekává rekordní návštěvnost 30.000 lidí. Výnos ze vstupného ve výši od 490 do 1190 korun má podle organizátorů dát 40 procent třicetimilionového rozpočtu. Zbytek musejí pokrýt partneři, sponzoři a veřejné zdroje.Opět velký zájem je o Janáčkův máj, který uvede od 24. května do 8. června 21 koncertů v osmi městech Moravskoslezského kraje. Jeho návštěvnost za posledních pět let neklesla podle ředitele Jaromíra Javůrka pod 90 procent. Rozpočet festivalu je 12 milionů korun, na vstupném v cenách od 150 do 500 korun získá 1,2 milionu korun, 45 procent rozpočtu zajistí veřejné zdroje.

Festival Struny podzimu, který se bude konat od 5. října do 19. listopadu, založil před pěti lety tradici donátorského galavečera. Na pódiu se představili Bobby McFerrin, Dee Dee Bridgewater, Dianne Reeves, Gregory Porter a letos Daniel Hope. Podle pořadatelů je cílem akce dosáhnout deseti procent příjmu rozpočtu hlavního programu, který se v posledních letech pohybuje kolem 12 milionů korun. Honoráře vystupujících jsou podle smluv interní záležitostí.

Podobně jako ostatní festivaly i Dvořákova Praha drží ceny lístků přibližně na loňské úrovni. Festival pracuje s rozpočtem zhruba 35 milionů korun, jeho 20 procent pokryje zisk ze vstupného, zbytek kombinace veřejných a privátních finančních zdrojů. Loňský ročník Dvořákovy Prahy měl koncerty vyprodány z téměř 90 procent. Na podporu festivalu vznikl Klub mecenášů.

Letní hudební přehlídka v Českém Krumlově od 17. července do 8. srpna nabídne celkem 13 koncertů, kvůli chybějícím financím bude ale o týden kratší. Již před dvěma lety musel tento festival zrušit dva koncerty, protože se ocitl bez státní podpory. V roce 2012 skončil ve ztrátě 1,2 milionu korun kvůli produkci opery Komedianti s José Curou, na kterou se neprodalo 30 procent vstupenek. „Soukromý sektor už na sponzorství nereaguje tak jako v devadesátých letech. Je třeba najít rovnováhu mezi podporou z veřejných a soukromých zdrojů,“ podotkl ředitel festivalu Jaromír Boháč, jehož zhruba čtyřicetimilionový rozpočet je hrazen převážně z privátních zdrojů.

Foto archiv/Smetanova Litomyšl

TAGGED:Concentus MoraviaeDvořákova Prahafinancování kulturyPražské jaroSmetanova LitomyšlStruny podzimu
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Hlavní esa letošního Tance Praha: Sasha Waltz a Ohad Naharin
Next Article Festival Ostravské dny zahájí skladba určená pro tři orchestry
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up