Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Festival tanečních filmů 2025 (1): Oceněné snímky i premiéra studentské soutěže
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Festival tanečních filmů 2025 (1): Oceněné snímky i premiéra studentské soutěže

V sobotu 17. května proběhlo v pražském kině Atlas finále 9. ročníku Festivalu tanečních filmů. Hlavní cenu obdržel snímek Silentium francouzského režiséra Roméa Lefèvra, cenu publika si odnesl tuzemský Picturam Evy Rezové a poprvé udělovanou cenu za nejlepší studentský počin záskali Rafael Alehando Lopez s Hannou Tzong-Han Wu za Ghosts in You.

Rafajová Zuzana
Published: 20/05/2025
Share
4 Min Read
SHARE
Festival tanečních filmů 2025

Poslední den Festivalu tanečních filmů patřil dvěma hlavním událostem – předání cen a prezentaci nové soutěžní sekce studentských filmů. V té se představila jedenáctka snímků autorek a autorů z České republiky, Spojených států amerických, Německa, Španělska, Bulharska a Velké Británie.

Za nejlepší odborná porota ve složení Jana Návratová, Alla Kovgan a Marlene Millar vybrala americký snímek Ghosts in you v chreografii Hanny Tzong-Han Wu a režii Rafaela Alejandra Lopeze a zmíněné choreografky. V něm osamocená, vodou zmáčená postava v rozevlátém tělovém kostýmu bloumá opuštěnými, světlem prosycenými prostorami připomínajícími luxusní hotel. Neustále z konečků prstů odkapávající vodu pak doplňuje sípavý, ostrý dech, násobící svou rezonanci skrze kuklu na hlavě tanečnice.

Čestné uznání si v téže kategorii vysloužily české choreografky a režisérky. Eva Rezová, jejíž Picturam se stal rovněž vítězem u publika, se nechala inspirovat renesančním výtvarným uměním, nejcitelněji da Vinciho Poslední večeří. Potemnělému prostoru dominoval dlouhý stůl a do půli těla odhalená těla mužských performerů představujících dvanáctero apoštolů a Ježíše Krista. Vizuálně podmanivý kontrast světla a stínu, stejně jako symboliku krvavou červeného vína doplňoval (snad trochu anachronický) hudební doprovod Pergolesiho barokního Stabat Mater. Adriana Štefaňáková s Albinou Khanipovou pak byly oceněny za svou Insanity, jasnými barvami, především křiklavě růžovou, prostoupené šílenství propojující přírodní scenérii s kulturními cingrlaty. Snivost i osobitý názor snímku snad jen v závěru zbytečně shazovala textová douška o schopnosti se osvobodit od společenských okovů, což mimo jiné poznamenala i členka poroty Alla Kovgan.

Mezi dalšími studentskými filmy zaujala např. španělská loutková miniatura Daisy o panence z hrací skříňky, kterou ze tmy pozorují ulepené, zlověstně zírající zraky (nejen) internetových predátorů, jak opět potvrdil i na konci přidaný (a obdobně zbytečný) doslov. Osobitou vizualitu si nesla i Freeway Susanny Kiss z Bulharska. V otevřeném, prázdném prostoru náklaďáku bylo možné sledovat plasticky se pohybující ho tanečníka, síla snímku však daleko více než v samotném pohybovém výkonu čerpala z rozostřeného, zastřeného oka kamery, jež nikdy nedovolila detailu vystoupit do popředí a rozbít neuchopitelnost a nepolapitelnost zobrazovaného.

Svou specifickou vizuální estetiku (východoněmeckého filmu z osmdesátek) měl i německý Velodrome Biancy Barbat a Pariyi Bakhshi, odehrávající se, a to nikdy neuhodnete, na velodromu. Dvojice performerek testovala prostor a jeho možnosti, stejně jako samy sebe. Přiznám se ovšem, že zajímavější by mi stále připadalo sledovat dráhovou cyklistiku, pro kterou jsou velodromy primárně určeny, jakkoli jde bezesporu o jeden z nejvyšinutějších sportů na světě.

Před finálním vyhlášením výsledků byl prostor věnován filmu z produkce francouzského Arte, svébytnému zpracování koncertu skladatele elektronické hudby Roneho a jeho díla L(oo)ping v podání Orchestre National de Lyon. Hlavní roli vedle hudby a samotného autora hraje devět tanečnic a tanečníků, kteří představují biletářku, inspicienta, hráčku orchestru nebo dvojici z publika a proplétají koncert svými příběhy, jež Rone trochu jako voyer, trochu jako bezelstné dítě s nadšením zpovzdálí pozoruje, stejně jako samotný prostor Auditorium de Lyon (též Maurice Ravel Auditorium), obrovské, majestátní brutalistní budovy Charlese Delfanta a Henriho Pottiera coby ódy na beton.

Hlavní cenu festivalu během závěrečného komorního ceremoniálu obdržel francouzský režisér Roméo Lefèvre s postapokalyptickým snímkem Silentium, do určité míry pohybovou odpovědí na americký horor Tiché místo Johna Krasinskiho. Čestné uznání si pak vysloužil ještě režisér Rupert Höller a jeho Shake Stew-Lila.

Samotný závěr festivalu pak jako před dvěma lety patřil segmentu taneční reklamy, v němž bylo možné zhlédnout, co se za poslední měsíce urodilo na poli komerčního světa s potenciálem přesahu do světa umění. Z tuzemského pohledu byla zajímavá zmínka o francouzském spotu telefonního operátora Orange, o jehož choreografii se postarala Lenka Vagnerová, okázale nabubřelým mixem hry na luxus byl naopak krátký film propagující šampaňské Dom Perignon za účasti Lady Gaga a choreografie Sidi Larbi Cherkaouiho, svět naprostého šílenství naopak zastupoval výjev soudobé varianty rituálního tance kolem zlatého telete, zde kuřete z KFC.

TAGGED:Festival tanečních filmů Praha
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jaap van Zweden (foto Brad Trent) Chicagský symfonický orchestr dnes na Pražském jaru zahraje Mahlerovu Tragickou
Next Article Vahan Mardirossian (zdroj Novabil Group FR) Pardubická filharmonie zahájí sezonu s novým šéfdirigentem Vahanem Mardirossianem
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up