Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: F.M.Piave – 200 let od narození Verdiho libretisty
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

F.M.Piave – 200 let od narození Verdiho libretisty

redakce
Published: 17/05/2010
Share
2 Min Read
SHARE

Právě dnes je to na den přesně dvěstě let od narození tohoto dvorního libretisty Giuseppa Verdiho. Francesco Maria Piave se 18.května 1810 narodil v Miláně a libreta psal pro všechny významné operní skladatele té doby: Balfeho, Cagnoniho, Mercadanteho i Paciniho, ovšem nejvíce se proslavil právě jako spolupracovník Verdiho. Pro něho zpracoval libreto k Ernanimu, Dvěma Foscariům, Macbethovi, Korzárovi, Stiffeliovi, Rigolletovi, Simonu Boccanegrovi, Aroldovi, Síle osudu a samozřejmě k Traviatě. Přestože byl s Verdim dlouholetý přítel, ctil skladatele vždy jako tvůrce díla a svá libreta přizpůsoboval jeho hudbě.

Jedna z tradujících se historek o premiéře Ernaniho v La Fénice říká, že nervózní Verdi, který podepsal s ředitelem La Fenice smlouvu, podle níž měl čas na zkomponování nové opery pro toto divadlo pouhé tři měsíce, spěchal s komponováním Ernaniho, aby vše podle smlouvy stihl a nemusel platit pokutu. Navrhne tedy scénář opery a osloví se žádostí o libreto právě dramatika Francesca Maria Piaveho, který pracuje do té doby výhradně pro Verdiho konkurenty. Piave do týdne odevzdá Verdimu hotové libreto, které je plně v souladu se scénářem a v průběhu zkoušek je navíc schopný se na místě přizpůsobit svým textem melodičnosti opery. To zaručilo Ernanimu velký úspěch, protože publikum odcházející z premiéry si pobrukovalo melodie i text nových hudebních čísel. Tím začala dlouhá a plodná spolupráce obou mužů a Piave se Verdimu stává skoro výhradním libretistou. Nutno poznamenat, že ne všechna Piaveho libreta jsou zpracovaná do působivého operního textu. Třeba v libretu Dvou Foscariů, napsaném podle divadelní hry lorda Byrona, nebo v Rigolettovi Piave moc dramatického náboje z původních předloh do operního textu nepřenesl.

Buď jak buď, právě Francesco Maria Piave je díky svému libretu navždy spojen s neutuchajícím zájmem o jednu z nejpopulárnějších Verdiho oper, La Traviatu.

Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Vlastimil Harapes má být šéfem baletu SND Bratislava
Next Article Rossiniho Popelka v Brně bude pohádka, slibuje režisér
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up