Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: f.EMMA se hledá
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

f.EMMA se hledá

f.EMMA se odstěhovala od rodičů. V jejím novém bytě ale není všechno samo sebou, jako by se jí stále někdo pletl do cesty a přidělával práci. Je to zlovolný a potměšilý nepřítel, nebo snad naopak anděl strážný? Možná se všechno děje jen v její hlavě... Ve druhém díle taneční série Comm.UNI.ty se diváci mohou vydat s hlavní hrdinkou na cestu za sebepoznáváním.

Kocourková Lucie
Published: 13/10/2021
Share
6 Min Read
SHARE
Comm.UNI.ty – f.EMMA (Kristína Martanovičová, foto Anna Benháková)

Jde o námět, s nímž se lze poměrně jednoduše ztotožnit. Nové začátky a prostředí probouzejí často snahu pátrat ve vlastním nitru po příčinách, hledat v tom nejistém okamžiku odpoutání a prvních samostatných kroků na vlastní cestě záchytné body, snad osud. Nerodíme se s návodem na život, a tak si každý musí vyrobit svůj vlastní. Mladá žena (výrazná a přirozená Kristína Martanovičová) z choreografie Venduly Poznarové a Lindy Rančákové se hledá a my vlastně sledujeme takovou zkratku k jejímu prvnímu ukotvení.

Tajemný spolubydlící v jejím bytě (Svatava Kobzová), o němž lze předpokládat, že je postavou symbolickou, hrdinku zdánlivě brzdí, ale ve skutečnosti vede k poznání a sebedůvěře. To navádí ke čtení, ve kterém je ona postava jen odrazem tanečnice samotné, nějakou vrstvou její mysli, jejího já, které si žádá pozornost. Choreografie je velmi názorná a metafora velmi přímočará (nechce se mi věřit, že by názornost byla až tak prvoplánová, že by opravdu mělo jít o pouhou roztančenou duchařinu). Nenechává sebezpytný proces na bedrech jedné tanečnice, ale dává jejímu průvodci fyzickou podobu, která může působit trochu hororově, jakkoli samotná postava připomíná především typ šaška-kejklíře. Patrně má upomínat na tarotového viselce, protože kolem karet se příběh také trochu točí. Pokud jde o další symboly, je tu přítomná očistná voda i uzemňující prsť, do které se sama dívka musí zasadit, aby vyrostla. To jsou velmi prosté a střízlivé materie, béžová, hnědá či černá dominují i kostýmům, jen je nepochopitelné, proč má postava vetřelce vyrobeny kalhoty z na první pohled umělého materiálu, je to zbytečně nevkusné a sexualizující.

Comm.UNI.ty – f.EMMA (Kristína Martanovičová, foto Anna Benháková)

Přechod od letmého setkávání přes souboj (kde už není tak jednoduché přistoupit na prvotní předpoklad, že soupeř je postava pouze imaginární, nebo alespoň jde o neviditelnou sílu) až ke smířlivému duetu nepostrádá dynamiku a vývoj. Okamžiky příjemně se přelévající energie, plynulé návaznosti pohybů. Hrdinčiny monology nebo vyslechnuté telefonáty s matkou dodávají vtip. Celkový koncept choreografie jistě osloví velmi mladého diváka, který stojí na prahu života a prochází fází prvotního sebepoznávání. Ono to samozřejmě v životě tak jednoduché není, aby se člověk hned napoprvé dobral podstaty své osobnosti a pochopil své pravé já, i kdyby měl nakrásně za pomocníka takového pozitivně naladěného poltergeista.

Ale pro mladého člověka může zafungovat jako povzbuzení to jednoduché a trochu naivní sdělení, že něco takového možné i je. Máme zde tedy kus, který by mohl posloužit pro určité konkrétní publikum. Ovšem ne za aktuální cenu – pokud se na věc podíváme ještě trochu pragmaticky. Je mnohem praktičtější udělat představení dostupné každému, tak jako je tomu například v Ponci, a motivovat mládež, než hrát jen pro kamarády v poloprázdném sále. Projekt Comm.UNI.ty, respektive produkce ConTeátr / Contemporary Theatre, představuje platformu, kde se především stýkají tanečníci a tvůrci z prostředí současného tance a urban dance scény. V tom ohledu jde o svébytný projekt, a ačkoli nemá takto doslova definovaný svůj program, je to zaměření, které vysledovat lze, a je to originální způsob fúzování, který může zprostředkovaně přivést diváky i alternativnějším a experimentálnějším projektům. Projektu i zázemí chybí trochu větší povědomí o jejich vlastní činnosti.

Comm.UNI.ty – f.EMMA (Svatava Kobzová, foto Anna Benháková)

Svou tvorbu nyní prezentují v prostorách branického Divadla BRAVO!, ale pouze najít stagionu k pronájmu ještě nestačí k získání pozornosti. Možná trochu chybí i networking. „Enklávy“ současného tance jako Ponec a Alta a komunity vyrostlé kolem stabilních souborů nejsou nepropustně uzavřené, přesto jsem si dost jistá, že umělci kolem mnoha z nich sdružení o činnosti ConTeátru mnoho či vůbec nevědí. I když jde po stránce tvůrčího přístupu i estetiky o velmi odlišné komunity, náš taneční svět je příliš malý na to, aby fungoval v módu oddělených rybníčků. A to i z hlediska inspirace z druhé strany. Každý má právo na svůj umělecký názor a přístup k tvorbě, který si publikum buď získá, nebo ne, ale určitě je dobré si uvědomovat, jakým způsobem se k podobným tématům staví i jiní tvůrci. Mystérium ženských archetypálních bytostí třeba mistrně zpracovala Lenka Vagnerová v inscenaci La Loba, která měla derniéru nyní po dlouhých osmi letech (na poli současného tance výjimečná věc), v obrazech bez výrazného narativu, ale tak sugestivních a pohlcujících, že divák jejich hloubky dosáhl takřka intuitivně a odcházel se zážitkem katarze, byť nedostal žádný návod „co se životem“. Inspirace je mnoho a individualitu určitě nikdy neohrozí.

 

Comm.UNI.ty: f.EMMA
Námět, režie, choreografie: Vendula Poznarová, Linda Rančáková
Dramaturgie: Adéla Laštovková
Scéna, kostýmy: Veronika Moudrá
Interpretace: Svatava Kobzová, Kristína Martanovičová
Kamera, projekce: Tomáš Nováček
Hudba: Tomáš Kalab
Produkce: Natálie Matysková
Premiéra: 8. 10. 2021, Divadlo BRAVO!

 

TAGGED:Comm.UNI.tyKristína MartanovičováLinda RančákováSvatava KobzováVendula Poznarová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Vojtěch Pačák (zdroj Vojtěch Pačák) Projekt Fraky dolů! míří na koncertní podium
Next Article Profesor MUDr. Cyril Höschl, DrSc., FRCPsych. (zdroj Dvořákovo klavírní kvarteto) Dvořákovo klavírní kvarteto vystoupí spolu s Cyrilem Höschlem v Pardubicích
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up