Antonín Bílý

Antonín Bílý byl český jazzový klavírista, skladatel, aranžér a pedagog, který významně ovlivnil českou jazzovou scénu druhé poloviny 20. století. Proslul zejména jako člen legendárního uskupení Traditional Jazz Studio a autor řady populárních jazzových skladeb.

3 minut čtení

Antonín Bílý byl český jazzový klavírista, skladatel, aranžér a pedagog, který významně ovlivnil českou jazzovou scénu druhé poloviny 20. století. Proslul zejména jako člen legendárního uskupení Traditional Jazz Studio a autor řady populárních jazzových skladeb.

Životopis

Narodil se 7. května 1939 v Praze. V letech 1954–1957 se během studií na pražské Střední průmyslové škole geologické soukromě vzdělával jako klavírista, skladatel a aranžér. Posléze vystudoval skladbu a dirigování na pražské Lidové konzervatoři LŠU-LK. V roce 1959 se seznámil s bratry Ivanem a Pavlem Smetáčkovými, s nimiž založil Studijní skupinu tradičního jazzu, později přejmenovanou na Traditional Jazz Studio. V této formaci působil jako klavírista, skladatel a aranžér po celou svou kariéru. V roce 1986 nastoupil na Konzervatoř Jaroslava Ježka jako pedagog a později se stal vedoucím Oddělení skladby a dirigování. Zemřel 17. března 2021 v Praze ve věku 81 let po vážné nemoci, kterou zkomplikovalo onemocnění koronavirem.

Tvorba

Bílého skladatelská tvorba byla úzce spjata s Traditional Jazz Studio, pro které vytvořil desítky původních kompozic. Mezi jeho nejznámější skladby patří Kapriola a slunečník, V sedmém poschodí, Dva za tři, Entomologův sen, Sluneční duha, Zlatý rám a Bílý dým. Mnoho jeho skladeb vzniklo původně jako scénická hudba – například Tulák Budulínek pro studentské loutkové představení nebo Pochod ze hry Jen o chlup pro pražské uvedení hry Thorntona Wildera ve Stavovském divadle. S Traditional Jazz Studio nahrál přibližně čtyřicet LP a CD desek. Jeho kompoziční přístup spočíval v hledání nových harmonických postupů a formových řešení v rámci tradičního neworleánského jazzu.

Význam

Antonín Bílý patřil k zakladatelské generaci československé revivalistické jazzové scény. Traditional Jazz Studio pod jeho spoluvedením koncertovalo po Evropě i USA a získalo mezinárodní uznání. Jako pedagog na Konzervatoři Jaroslava Ježka vychoval řadu významných hudebníků a skladatelů. Jeho přístup k modernizaci tradičního jazzu ovlivnil vývoj české jazzové hudby a inspiroval mladší generaci muzikantů. Díky své pedagogické činnosti přispěl k institucionalizaci jazzového vzdělávání v Československu.

Zajímavosti

První ocenění získal na klavírní soutěži v roce 1968 v Düsseldorfu. Účastnil se také skladatelské soutěže v Itálii, kde zvítězil se skladbou Fine stagione. Traditional Jazz Studio v jeho éře přímo vystupovalo v divadelních inscenacích, například v uniformách Armády spásy. Spolu s Pavlem Smetáčkem byl nazýván „jazzovým entomologem“ kvůli důkladnému zkoumání principů tradičního jazzu a hledání nových výrazových možností v tomto žánru.

Související články

Sdílet článek