Peter Biľak je slovensko-nizozemský scénograf a designér, narozený 29. března 1973 v Československu, který se proslavil především svou dlouholetou spoluprací s choreografem Lukášem Timulakem při vytváření inovativních konceptů pro současný tanec. Jeho multidisciplinární přístup spojuje vizuální umění s pohybem a vytvořil tak jedinečný rukopis v oblasti scénického designu pro přední světové baletní soubory.
Životopis
Biľak studoval na Akademii výtvarných umění v Bratislavě, poté pokračoval ve studiích v Paříži na Atelier National de Création Typographique a dokončil postgraduální studium na Jan van Eyck Academie v Maastrichtu v Nizozemsku. Po absolvování pracoval v renomovaném studiu Dumbar v Haagu, kde získal cenné zkušenosti s konceptuálním designem. V roce 1999 založil vlastní studio Typotheque, které se specializuje nejen na typografii, ale později i na scénografické projekty. Od roku 2004 začal úzce spolupracovat s choreografem Lukášem Timulakem, což znamenalo začátek jeho kariéry v oblasti tance a divadla. V roce 2017 společně založili nadaci Make Move Think Foundation zaměřenou na mezioborovou uměleckou spolupráci.
Tvorba
Biľakova scénografická tvorba se vyznačuje inovativním využitím technologií a světelných instalací. Jeho nejznámějším dílem je scénografie k baletu „Totality in Parts“ (2018) pro Královský švédský balet, kde vytvořil spektakulární šestimetrovou světelnou instalaci s 512 jednotlivě řizenými světly uspořádanými do 32 zakřivených ramen připomínajících slunečnici. Další významná díla zahrnují scénografii k „Eroica“ (2010) inspirovanou Beethovenovou 3. symfonií pro Gothenburg Dance Company, „Body & Language“ (2015), kde proměnil jeviště ve trojrozměrnou knihu, nebo „Hidden Order“ (2018). Jeho nejnovějším projektem je „Twilight“ (2025) pro Les Ballets de Monte-Carlo, kde použil dvě světelné instalace simulující pohyb slunce nad Monakem a Haagou.
Význam
Biľak představuje průkopníka v oblasti propojování vizuálního designu s moderním tancem. Jeho přístup, kdy současně s choreografem vytváří celkovou koncepci představení namísto pozdější vizuální interpretace hotové choreografie, změnil tradiční proces tvorby tanečních děl. Spolupracoval s prestižními soubory jako Royal Swedish Ballet, Nederlands Dans Theater, Opéra National de Lyon či Les Ballets de Monte-Carlo. Jeho technologicky pokročilé scénografie, které využívají počítačově řízené světelné systémy a real-time projekce, posunuly možnosti scénického designu a inspirovaly novou generaci tvůrců.
Zajímavosti
Biľak vyučuje na Královské akademii umění v Haagu a je aktivním přednášejícím po celém světě. Kromě scénografie se věnuje také tvorbě krátkých filmů – například „There & Not There“ (2013) byl premiérově uveden na festivalu Cinedans v amsterdamském EYE Film Institute. Je členem prestižní organizace AGI (Alliance Graphique Internationale) a v roce 2014 obdržel ocenění Goodwill Envoy od slovenského ministerstva zahraničí za šíření dobrého jména Slovenska. Jeho interdisciplinární přístup ovlivnil nejen oblast tance, ale i širší kulturní scénu Evropy.