Philippe Bernold

Philippe Bernold (* 8. září 1960, Colmar) je francouzský flétničář, dirigent a pedagog, považovaný za jednoho z nejvýznamnějších představitelů francouzské školy hry na příčnou flétnu. Působí jako profesor komorní hudby a hry na flétnu na pařížské Conservatoire National Supérieur de…

3 minut čtení

Philippe Bernold (* 8. září 1960, Colmar) je francouzský flétničář, dirigent a pedagog, považovaný za jednoho z nejvýznamnějších představitelů francouzské školy hry na příčnou flétnu. Působí jako profesor komorní hudby a hry na flétnu na pařížské Conservatoire National Supérieur de Musique a je mezinárodně uznávaným sólistou i dirigentem.

Životopis

Hudební studia zahájil ve svém rodném Colmaru pod vedením Reného Mattera, žáka Charlese a Fritze Münchových. Následně studoval na pařížské konzervatoři u Alaina Mariona, kde v roce 1982 získal první cenu ve hře na flétnu. Ve 23 letech byl jmenován sólovým flétničářem Národního operního orchestru v Lyonu, kde působil dvanáct let. Zlomovým okamžikem jeho kariéry se stal rok 1987, kdy vyhrál první cenu na Mezinárodní soutěži Jean-Pierra Rampal v Paříži. Toto ocenění mu otevřelo cestu k mezinárodní sólové kariéře po boku předních umělců jako Mstislav Rostropovič, Jean-Pierre Rampal či Alexandre Tharaud. Vystupoval s orchestry v Paříži, Tokiu, Budapešti a Moskvě pod taktovkou dirigentů jako Yehudi Menuhin, John Eliot Gardiner, Lorin Maazel nebo Kent Nagano.

Tvorba

Bernold realizoval více než dvacet nahrávek pro prestižní vydavatelství Harmonia Mundi a EMI. Jeho debutové album z roku 1989 získalo Grand Prix Académie Charles Cros. V roce 1995 založil ansámbl „Les Virtuoses de l’Opéra de Lyon“, s nímž intenzivně koncertoval. Jako dirigent vedl orchestry jako Sinfonia Varsovia, Simón Bolívar Orchestra v Caracasu, Baden Baden Philharmonie či Cappella Istropolitana. Věnuje se také pedagogické činnosti a je autorem důležité metodické publikace „La Technique d’Embouchure“ (Technika nátisku), která obsahuje 218 cvičení pro zvládnutí všech obtíží nátisku a získání kvalitního tónu.

Význam

Bernold představuje vrchol francouzské flétničářské tradice a jeho interpretační styl ovlivnil generace mladých flétničářů. Jeho pedagogická činnost na pařížské konzervatoři a mezinárodní mistrovské kurzy v Nice, Kjótu a dalších městech šíří francouzskou školu hry na flétnu po celém světě. Jeho nahrávky a koncerty přispěly k popularizaci flétního repertoáru a jsou považovány za vzorové interpretace děl francouzských skladatelů.

Zajímavosti

Spolupracuje pravidelně s harfistou Emmanuelem Ceyssonem, který je sólovým harfistou Metropolitan Opera Orchestra. Natočil kompletní Mozartovy koncerty pro flétnu s Orchestrem de chambre de Paris, kde působí současně jako sólista i dirigent. Jeho interpretace jsou charakteristické pěveckým přístupem k nástroji, což zdůrazňuje ve svých mistrovských kurzech motto „hrát na flétnu jako zpěvák“.

Související články

Sdílet článek