,
,
,
- , , ).
Z vyhledávacích výsledků mám informace o Karlu Bermanovi (1919-1995), který byl český operní pěvec-basista, skladatel, režisér a libretista. Klíčové informace:
Plánuji doplnit informaci o Ceně Thálie do sekce Význam a strukturovat heslo podle požadovaných sekcí.
Klíčové body: představit významného operního umělce, zachytit jeho profesní dráhu včetně válečných zkušeností, zdůraznit umělecký přínos v české opeře.
Budu se soustředit na výstižnost a dodržení stanovené délky textu.
Karel Berman byl jeden z nejvýznamnějších českých operních pěvců-basistů 20. století, skladatel, režisér a libretista. Proslul zejména jako nepřekonatelný interpret Leporella v Mozartově Donu Giovannim a během své kariéry vytvořil více než 120 operních rolí.
Životopis
Karel Berman se narodil 14. dubna 1919 v Jindřichově Hradci v hudební rodině. Od roku 1938 studoval na pražské konzervatoři zpěv, kompozici a dirigování, ale studia mu přerušila nacistická okupace. Z rasových důvodů byl v letech 1943-1945 vězněn v koncentračních táborech Terezín, Osvětim, Kaufering a Dachau. V Terezíně se intenzivně podílel na hudebním životě jako zpěvák, režisér i skladatel. Po osvobození dokončil studia na konzervatoři a postupně působil v operách v Opavě a Plzni. Od roku 1953 až do roku 1991 byl sólistou a režisérem opery Národního divadla v Praze. Zemřel 11. srpna 1995 v Praze.
Tvorba
Jako operní pěvec vytvořil Berman více než 120 rolí v různých stylových obdobích od baroka po soudobou tvorbu. Proslul v komických rolích, zejména jako Leporello, Kecal v Prodané nevěstě či doktor Bartolo v Lazebníku sevillském, ale vynikal i v dramatických partech jako Boris Godunov nebo wagnerovský Alberich. Jako skladatel vytvořil především v Terezíně písňové cykly Poupata pro bas a klavír a klavírní suitu Terezín. Režíroval více než 80 operních inscenací a věnoval se také psaní a překládání libret, například k Telemannově Smuteční ódě za umělecky vzdělaného kanárka.
Význam
Berman patřil k předním představitelům poválečné generace českých operních pěvců. Jeho interpretace se vyznačovaly muzikální precizností, stylovou čistotou a výrazným hereckým talentem. Působil také jako pedagog na pražské konzervatoři a HAMU, kde od roku 1990 zastával funkci profesora. Významně se podílel na uvedení předklasického repertoáru a spolupracoval s ansámbly jako Ars rediviva na československých premiérách Bachových kantát a dalších děl.
Zajímavosti
Berman byl první umělec, který po roce 1989 obdržel Cenu Thálie za celoživotní mistrovství. Při vzpomínce na Mozartova Leporella se v Praze jeho jméno vybavovalo automaticky každému opernímu milovníkovi. Přestože nebyl typickým basso profondo, dokázal svým hlasem s krásným vrchním registrem zvládnout i náročné dramatické role. V Terezíně komponoval za extrémních podmínek a řada jeho děl z této doby se dochovala dodnes.
Související články
Z vyhledávacích výsledků mám informace o Karlu Bermanovi (1919-1995), který byl český operní pěvec-basista, skladatel, režisér a libretista. Klíčové informace:
Plánuji doplnit informaci o Ceně Thálie do sekce Význam a strukturovat heslo podle požadovaných sekcí.
Klíčové body: představit významného operního umělce, zachytit jeho profesní dráhu včetně válečných zkušeností, zdůraznit umělecký přínos v české opeře.
Budu se soustředit na výstižnost a dodržení stanovené délky textu.
Karel Berman byl jeden z nejvýznamnějších českých operních pěvců-basistů 20. století, skladatel, režisér a libretista. Proslul zejména jako nepřekonatelný interpret Leporella v Mozartově Donu Giovannim a během své kariéry vytvořil více než 120 operních rolí.
Životopis
Karel Berman se narodil 14. dubna 1919 v Jindřichově Hradci v hudební rodině. Od roku 1938 studoval na pražské konzervatoři zpěv, kompozici a dirigování, ale studia mu přerušila nacistická okupace. Z rasových důvodů byl v letech 1943-1945 vězněn v koncentračních táborech Terezín, Osvětim, Kaufering a Dachau. V Terezíně se intenzivně podílel na hudebním životě jako zpěvák, režisér i skladatel. Po osvobození dokončil studia na konzervatoři a postupně působil v operách v Opavě a Plzni. Od roku 1953 až do roku 1991 byl sólistou a režisérem opery Národního divadla v Praze. Zemřel 11. srpna 1995 v Praze.
Tvorba
Jako operní pěvec vytvořil Berman více než 120 rolí v různých stylových obdobích od baroka po soudobou tvorbu. Proslul v komických rolích, zejména jako Leporello, Kecal v Prodané nevěstě či doktor Bartolo v Lazebníku sevillském, ale vynikal i v dramatických partech jako Boris Godunov nebo wagnerovský Alberich. Jako skladatel vytvořil především v Terezíně písňové cykly Poupata pro bas a klavír a klavírní suitu Terezín. Režíroval více než 80 operních inscenací a věnoval se také psaní a překládání libret, například k Telemannově Smuteční ódě za umělecky vzdělaného kanárka.
Význam
Berman patřil k předním představitelům poválečné generace českých operních pěvců. Jeho interpretace se vyznačovaly muzikální precizností, stylovou čistotou a výrazným hereckým talentem. Působil také jako pedagog na pražské konzervatoři a HAMU, kde od roku 1990 zastával funkci profesora. Významně se podílel na uvedení předklasického repertoáru a spolupracoval s ansámbly jako Ars rediviva na československých premiérách Bachových kantát a dalších děl.
Zajímavosti
Berman byl první umělec, který po roce 1989 obdržel Cenu Thálie za celoživotní mistrovství. Při vzpomínce na Mozartova Leporella se v Praze jeho jméno vybavovalo automaticky každému opernímu milovníkovi. Přestože nebyl typickým basso profondo, dokázal svým hlasem s krásným vrchním registrem zvládnout i náročné dramatické role. V Terezíně komponoval za extrémních podmínek a řada jeho děl z této doby se dochovala dodnes.