Jérôme Bel (narozen 14. října 1964 v Montpellier) je francouzský choreograf a tanečník, který patří k nejdůležitějším osobnostem současného tance. Jeho provokativní a konceptuální díla od devadesátých let radikálně proměnila chápání choreografie a divadla.
Životopis
Bel objevil současný tanec v roce 1983 na festivalu v Avignonu, kde viděl klíčová díla Nelken Piny Bausch a Rosas danst Rosas Anne Teresa De Keersmaeker. V letech 1984–1985 studoval na Centre National de Danse Contemporaine v Angers. Následně až do roku 1991 tančil pro různé choreografy ve Francii a Itálii, včetně Angelina Preljocaja, Régise Obadie a Daniela Larrieua. V roce 1992 působil jako asistent Philippe Decouflé při přípravě ceremoniálů zimních olympijských her v Albertville. Dvanáct let spolupracoval s Frédéricem Seguettem. Svou první choreografii vytvořil v roce 1994.
Tvorba
Belova tvorba je silně ovlivněna sémiotikou a filosofií Rolanda Barthese. Jeho raná minimalistická díla jako nom donné par l’auteur (1994), Jérôme Bel (1995) nebo Shirtology (1997) dekonstruovala konvence tance a divadla. Ve slavném díle Jérôme Bel vystupovali nazí tanečníci, kteří křídou psali na stěnu svá jména a číselné údaje. Shirtology představilo performera oblékajícího postupně mnohá trička a tančícího podle jejich nápisů. Mezi jeho nejznámější práce patří The Show Must Go On (2001), kde dvacet performerů tančí podle názvů popových písní, nebo Véronique Doisneau (2004), sólo pro tanečnici pařížské opery.
Význam
Bel je považován za klíčovou postavu konceptuálního tance devadesátých let a významného semiotika choreografie. Jeho díla zpochybňují tradiční představy o kráse, dokonalosti a autorství v tanci. Nabízí scénu netradičním performerům včetně amatérů a lidí s handicapem, čímž prosazuje komunitu rozdílností před formátovanou skupinou. Jeho práce ovlivnily celou generaci choreografů a výrazně rozšířily možnosti tanečního umění. Je pravidelně zván na přednášky na univerzitách a jeho díla jsou vystavována v prestižních institucích jako MoMA či Centre Pompidou.
Zajímavosti
Od roku 2019 Bel ze ekologických důvodů přestal cestovat letadly, což zásadně ovlivnilo jeho tvorbu a způsob práce. Vytvořil „Local Festival International“, který kombinuje mezinárodní spolupráci s vyloučením letecké dopravy. V roce 2016 realizoval projekt MoMA Dance Company, kde místo tradičních uměleckých děl zapojil do performance zaměstnance muzea. Získal mnoho ocenění včetně prestižní Bessie Award. Jeho autobiografické dílo Jérôme Bel představuje jedinečnou reflexi vlastní tvorby a zároveň kritiku současné společnosti.