Miroslav Beinhauer

Miroslav Beinhauer (*1993) je český klavírista původem z Ostravy, který se specializuje na soudobou hudbu a hudbu 20. století. Proslul především jako jediný interpret na světě, který ovládá unikátní šestinotónové harmonium Aloise Háby, čímž významně přispěl k oživení zájmu o…

3 minut čtení

Miroslav Beinhauer (*1993) je český klavírista původem z Ostravy, který se specializuje na soudobou hudbu a hudbu 20. století. Proslul především jako jediný interpret na světě, který ovládá unikátní šestinotónové harmonium Aloise Háby, čímž významně přispěl k oživení zájmu o mikrotonální hudbu.

Životopis

Beinhauer absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně u Heleny Weiser, poté pokračoval ve studiu na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni u Jana Jiracka von Arnima. Vzdělání završil na Královské konzervatoři v belgickém Gentu pod vedením Daana Vandewalleho. Specializaci na soudobou hudbu rozvinul relativně pozdě, až během studijního pobytu ve Vídni ve věku 21 let, kdy se poprvé intenzivně setkal s hudbou 20. a 21. století. Po návratu z Vídně se systematicky věnoval soudobé hudbě a navázal spolupráci s předními skladateli současnosti.

Tvorba

Beinhauer pravidelně vystupuje s významnými orchestry včetně PKF – Prague Philharmonia, Filharmonie Brno či Janáčkovy filharmonie Ostrava. K jeho nejvýznamnějším provedením patří klavírní koncerty Magnuse Lindberga, Johna Adamse a Esa-Pekky Salonena. Je členem mezinárodního souboru Ostravská Banda a spolupracuje se skladateli jako Phill Niblock, Klaus Lang, Bernhard Lang, Georg Friedrich Haas, Marc Sabat či Petr Bakla. V roce 2025 vydal u Supraphonu první kompletní nahrávku klavírního díla Aloise Háby, která vzbudila značný mezinárodní ohlas a byla oceněna kritiky v časopisech Diapason či Stretto.

Význam

Beinhauer hraje klíčovou roli v současné interpretaci soudobé hudby, zejména díky své schopnosti zprostředkovat skladby vysoké technické náročnosti širokému publiku. Jeho práce významně přispívá k rehabilitaci Aloise Háby jako jednoho z hlavních českých skladatelů 20. století, přičemž ukazuje, že Hábova tvorba překračuje pouhé experimenty s mikrotonalitou. Prostřednictvím koncertů a teoretických studií šíří povědomí o Hábově odkazu a podporuje vznik nového repertoáru pro šestinotónové harmonium od současných skladatelů.

Zajímavosti

Beinhauer je pravděpodobně jediným člověkem na světě, který virtuózně ovládá šestinotónové harmonium zkonstruované pro Aloise Hábu ve 20. letech 20. století. K tomuto nástroju se dostal v roce 2018 při premiéře Hábovy šestinotónové opery Přijď království Tvé. Pro naučení se Hábových Šesti skladeb op. 37 zrušil na dva měsíce všechny koncerty a přestěhoval se do Prahy, kde denně cvičil v Českém muzeu hudby. Díky jeho iniciativě vznikají nové kompozice pro tento unikátní nástroj od renomovaných současných skladatelů.

Související články

Sdílet článek