Hildegard Behrens (1937–2009) byla německá operní sopranistka, která patřila mezi nejvýznamnější interprety wagnerovského repertoáru konce 20. století. Proslavila se zejména dramatickými rolemi, především postavou Brünnhilde v operním cyklu Prsten Nibelungův, kterou zpívala na předních světových scénách včetně Metropolitní opery v New Yorku a festivalu v Bayreuthu.
Životopis
Narodila se 9. února 1937 ve Varelu v severním Německu v rodině lékařů. Původně studovala právo na univerzitě ve Freiburgu, kde získala titul, než se ve svých šestadvaceti letech rozhodla věnovat zpěvu. Studovala s Ines Leuwen na hudební akademii ve Freiburgu a operní debut absolvovala v roce 1971 jako Hraběnka ve Figarově svatbě. V roce 1973 se stala členkou Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu. Zásadní zlom přišel v sezóně 1975–76, kdy ji během zkoušek Bergovova Wozzecka objevil Herbert von Karajan a pozval ji na roli Salome na Salzburský festival 1977. Americký debut uskutečnila v roce 1976 v Metropolitní opeře v New Yorku.
Tvorba
Repertoár Hildegard Behrens zahrnoval především německé dramatické role. Jejími paradními postavami byly wagnerovské hrdinky – Brünnhilde, Isolda, Sieglinda – a straussovské charaktery jako Salome, Elektra či Císařovna v opeře Žena bez stínu. Významné bylo také její ztvárnění Marie v Bergovově Wozzecku. Spolupracovala s předními dirigenty své doby včetně Herberta von Karajana, Jamese Levina a Leonarda Bernsteina. V Metropolitní opeře vystoupila celkem ve 170 představeních mezi lety 1976–1999. Nahrála kompletní Wagnerův Prsten s Metropolitní operou pod vedením Jamese Levina.
Význam
Behrens získala tři ceny Grammy za nejlepší operní nahrávku – všechny s Metropolitní operou za wagnerovské opery Valkýra (1989), Soumrak bohů (1991) a Straussovu Ženu bez stínu (1992). Byla nositělkou řádu za zásluhy Spolkové republiky Německo a bavorského řádu za zásluhy. Titul Kammersängerin jí udělily Bavorská státní opera i Vídeňská státní opera. V roce 1998 získala prestižní dánskou Leonie Sonning Music Prize. Považovala se za jednu z nejlepších interpretů Brünnhilde své generace.
Zajímavosti
Behrens začala pěveckou kariéru neobvykle pozdě a bez formálního dramatického vzdělání. Vyvinula specifickou pěveckou techniku využívající hrudní hlas, kterou někteří kritici považovali za kontroverzní. Měla nekonvenční životní styl a byla matkou dvou dětí. Zemřela náhle 18. srpna 2009 v Tokiu na aneurysma aorty ve věku 72 let, když se účastnila mezinárodního hudebního festivalu Kusatsu, kde měla vyučovat mistrovské kurzy.