Joseph Beer

Joseph Beer byl austro-polský skladatel židovského původu, který se proslavil především svými operetami a operami. Patřil k nejvýznamnějším tvůrcům hudebně-dramatických děl první poloviny 20. století, přestože jeho kariéra byla násilně přerušena nacistickou persekucí.

3 minut čtení

Joseph Beer byl austro-polský skladatel židovského původu, který se proslavil především svými operetami a operami. Patřil k nejvýznamnějším tvůrcům hudebně-dramatických děl první poloviny 20. století, přestože jeho kariéra byla násilně přerušena nacistickou persekucí.

Životopis

Beer se narodil 7. května 1908 v Chodorowě v Galícii (dnes Khodoriv na Ukrajině) do zámožné bankovní rodiny. Na přání otce nejprve studoval práva na univerzitě ve Lvově, poté se však věnoval hudbě na vídeňské Hochschule für Musik, kde studoval kompozici u Josepha Marxe. V roce 1930 dokončil studia s nejvyšším vyznamenáním. Během 30. let působil jako skladatel a dirigent ve Vídni, kde spolupracoval s předním libretistou Fritzem Löhner-Bedou. Po anexi Rakouska nacisty v roce 1938 musel uprchnout do Francie, kde se usadil v Nice pod falešnou identitou Jean Joseph Bérard. Jeho rodiče a sestra zůstali v Polsku a zahynuli v koncentračních táborech. Po válce se oženil s Hannou Königsbergovou a měl s ní dvě dcery. Zemřel 23. listopadu 1987 v Nice.

Tvorba

Beerova tvorba zahrnovala především scénická díla – operety, singspiely a opery. Jeho první velkým úspěchem byla opereta „Der Prinz von Schiras“ (1934), následovaná ještě úspěšnější „Polnische Hochzeit“ (Polská svatba, 1937), která byla uvedena na více než 40 jevištích v Evropě a přeložena do osmi jazyků. Během války v úkrytu složil operetu „Stradella in Venedig“ (1949). V pozdějších letech se soustředil na rozsáhlejší operní díla „La Polonaise“ (1975) a „Mitternachtssonne“ (1987). Jeho hudební styl kombinoval romantickou tradici s modernistickými vlivy, obsahoval bohaté harmonie a výrazné melodické linie inspirované slovanskou, vídeňskou a italskou tradicí.

Význam

Beer představoval významný článek v tradici středoevropské operety a operní tvorby první poloviny 20. století. Jeho díla si získala uznání kritiky i publika a úspěšně navazovala na tradici vídeňské operety. Přestože jeho kariéra byla přerušena holocaustem, jeho skladby prokázaly trvalou životnost – „Polnische Hochzeit“ se hrála až do začátku 21. století, zejména ve Skandinávii. V posledních letech dochází k obnově zájmu o jeho tvorbu, jeho díla jsou znovu uváděna v Rakousku a Německu.

Zajímavosti

Beer byl schopen komponovat celá díla pouze „v hlavě“ bez přístupu k nástroji – během války napsal kompletní operu včetně orchestrální části za pouhé tři týdny. Jeho dcera Béatrice se stala operní pěvkyní a aktivně propaguje otcovo dílo prostřednictvím nadace Joseph a Hanna Beer Foundation. „Polnische Hochzeit“ byla poprvé nahrána až v roce 2016, téměř 80 let po premiéře.

Související články

Sdílet článek