Paul Abraham

Paul Abraham (maďarsky Ábrahám Pál, 2. listopadu 1892 Apatin – 6. května 1960 Hamburk) byl maďarsko-židovský skladatel operet, který dosáhl významných úspěchů v německy mluvícím světě. Jeho specialitou bylo průkopnické začleňování jazzových intermezz do tradičních operet, čímž modernizoval tento hudební…

3 minut čtení

Paul Abraham (maďarsky Ábrahám Pál, 2. listopadu 1892 Apatin – 6. května 1960 Hamburk) byl maďarsko-židovský skladatel operet, který dosáhl významných úspěchů v německy mluvícím světě. Jeho specialitou bylo průkopnické začleňování jazzových intermezz do tradičních operet, čímž modernizoval tento hudební žánr.

Životopis

Abraham se narodil v Apatinu v Rakousko-Uhersku (dnešní Srbsko) jako syn obchodníka Jakaba Ábrahám a Flóry Blau. V letech 1910–1916 studoval na Královské maďarské hudební akademii v Budapešti, kde se věnoval violoncellu u Adolfa Schiffera a kompozici u Viktora Herzfelda. Zpočátku komponoval vážnou hudbu včetně duchovních skladeb, smyčcových kvartetů a violoncellového koncertu. V roce 1927 byl jmenován dirigentem Budapešťského operetního divadla, kde objevil své nadání pro populárnější hudební formy. Nacistický nástup k moci v roce 1933 ho jako Žida donutil opustit Berlín a odejít do exilu přes Vídeň a Paříž na Kubu, později do New Yorku. Po nervovém zhroucení byl v únoru 1946 hospitalizován v psychiatrických zařízeních. V květnu 1956 se vrátil do Hamburku, kde zemřel o čtyři roky později.

Tvorba

Abrahamova první opereta Der Gatte des Fräuleins vznikla v roce 1928. Průlomový úspěch mu přinesla až třetí opereta Viktoria und ihr Husar (1930), která se stala světově uznávanou. Další dva vrcholy jeho tvorby představovaly operety Die Blume von Hawaii (1931) a Ball im Savoy (1932), které ho proslavily po celém světě. Kromě operet komponoval také hudbu k četným filmům. Jeho díla se vyznačovala inovativním propojením tradiční operetní formy s moderními jazzovými prvky, což představovalo revoluční přístup k žánru.

Význam

Abraham zásadně modernizoval operetní žánr začleněním jazzových prvků, čímž vytvořil nový typ „jazzové operety“. Jeho díla dosáhla mimořádného úspěchu zejména v německy mluvících zemích a významně ovlivnila vývoj populární hudby 30. let 20. století. Nacisté považovali jeho tvorbu za „degenerované umění“, což svědčí o jejím progresivním charakteru a umělecké hodnotě.

Zajímavosti

Abrahamova opereta Die Blume von Hawaii byla inspirována životem poslední havajské královny Liliʻuokalani. Opereta Ball im Savoy musela být v Berlíně stažena z repertoáru pouhých pět týdnů po Hitlerově nástupu k moci, přestože byla kriticky i divácky úspěšná. V jeho orchestrech často vystupoval jako sólista italsko-americký hráč na banjo Mike Danzi, který přispíval k charakteristickému jazzovému zvuku Abrahamových děl.

Související články

Sdílet článek