Peter Ablinger (1959–2025) byl rakouský experimentální skladatel a zvukový umělec, který se proslavil radikálním přístupem k vnímání zvuku a hudby. Svou tvorbou systematicky zpochybňoval tradiční hudební konvence a zaměřoval se na zkoumání samotného procesu naslouchání.
Životopis
Narodil se 15. března 1959 v Schwanenstadt v Horním Rakousku. Původně studoval grafické umění v Linzi a zajímal se o free jazz, později se věnoval studiu jazzového piana v Grazu (1977–1982). Kompozici studoval u Gösta Neuwirtha v Grazu a Romana Haubenstock-Ramatiho ve Vídni. Od roku 1982 žil a pracoval v Berlíně, kde pořádal četné festivaly a koncerty. V roce 1988 založil soubor Ensemble Zwischentöne, který vedl do roku 2007. Od roku 1990 působil jako svobodný umělec. V letech 2012–2017 byl výzkumným profesorem na University of Huddersfield ve Velké Británii. V roce 2012 se stal členem Berlínské akademie umění. Zemřel 17. dubna 2025 v Berlíně ve věku 66 let.
Tvorba
Ablinger se specializoval na experimentální hudbu, která překračovala hranice mezi hudbou, zvukem a šumem. Jeho nejrozsáhlejším projektem byl cyklus „Weiss/Weisslich“ (Bílá/Bělavá), zahájený v roce 1980 a skládající se z 36 částí v různých médiích – od instrumentálních skladeb přes instalace až po prózu a „hudbu bez zvuku“. Dalším klíčovým cyklem byly „Quadraturen“ (Kvadratury), instalační, elektroakustické a koncertní skladby založené na spektrální analýze nahraných zvuků. Vyvinul koncept „phonorealismu“ – reprodukce reality prostřednictvím hudby. Pracoval s bílým šumem bez jakékoliv symboliky, vytvářel zvukové instalace a používal počítačově řízená piana k reprodukci lidské řeči.
Význam
Ablinger patřil mezi nejradikálnější skladatele současnosti, který zásadně ovlivnil chápání vztahu mezi hudbou, realitou a vnímáním. Jeho dílo bylo prezentováno na prestižních festivalech včetně Donaueschingen, Darmstadtu či vídeňského Wien Modern. Byl spoluzakladatelem nakladatelství Zeitvertrieb (1999) a působil jako hostující profesor na předních světových univerzitách včetně Columbia University a Yale. V roce 2020 obdržel Rakouskou státní cenu za hudbu.
Zajímavosti
Ablinger vytvořil instalaci „Music’s Over“ založenou na posledním koncertu skupiny The Doors, kde počítačově řízené piano reprodukovalo historický záznam. Komponoval také akustické „fotografie“ – nahrávky minimálně odlišného zvukového prostředí venkovských kostelů kolem Berlína. Jeden z jeho projektů zahrnoval sázení stromů s úmyslem naslouchat šumu jejich listí ve větru.