Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Emergency Dances III.: Sebe-vědomí
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Emergency Dances III.: Sebe-vědomí

Vědomí sebe sama a míra vlastního sebevědomí je něco, co zcela zásadně ovlivňuje naše chování, naše postoje, naše životy. Něco, co manipuluje naší myslí, často zcela nekontrolovatelně, je páteří našeho charakteru a formou naší fyzické, mentální i emocionální osobnosti. Nebezpečný nástroj, který dokáže vyvolat téměř zkázu světa i podpořit zcela slepé vize či falešně vyzdvihnout nedostatečný talent. Sebe-vědomí jako tématu se věnuje třetí díl ze série projektů Emergency Dances. V produkčním zajištění Tantehorse a koprodukci Paláce Akropolis tento „taneční aktivismus“ kurátorsky zajišťuje Miřenka Čechová. S vizí podpory angažované performativní tvorby, jež otevírá společensky palčivá témata, je zde nabízen tvůrčí prostor všem, kteří mají zájem se na řešení s kritickým apelem podílet prostřednictvím svého jevištního díla.

Smugalová Zuzana
Published: 08/07/2021
Share
6 Min Read
SHARE
Emergency Dances III. (Nikola Križková; zdroj Tantehorse)

Přesto, že primárně byl projekt Emergency Dances určen mladým začínajícím tvůrcům, jeho třetí řada dala příležitost jménům, která nejsou v performativním prostředí zcela neznámá, nicméně postavila je do role méně obvyklé, a navíc ne zcela konformní. Protože i zkušený umělec se čas od času ocitne na rozcestí, které mu nabízí jiné a dosud nevyužité možnosti seberealizace. Výzva, kterou opravdový kumštýř nesmí odmítnout.

Zkušená tanečnice Nikola Križková ve svém autorském sóle Passing reflektuje univerzální téma přemíry slov a zvuků kolem nás, které dává do kontrastu s dálkovou chůzí, jež probíhá v tichosti a je jakousi meditativní záležitostí, v níž lze nalézat sama sebe a o sobě přemýšlet. Autorka bere pohyb chůze jako elementární základ svého choreografického uchopení a zároveň i jako inspiraci ve vztahu k dalším aspektům souvisejícím s možností volného pohybu v aktuálních souvislostech. Zrádnost mnohovrstevnatosti tématu v malé choreografické formě lehce navozuje dojem neuspořádanosti vnitřního pocitu a konkrétnosti sdělení, nicméně charisma tanečnice, originální scénografické řešení videoprojekce Amadora Artigy umístěné do bílého kruhu na podlaze, a především live mix hudby elektronického space-minimalu (JPLS), odpoutávají zásadně pozornost od eventuálního tanečního aktivismu a v divácké paměti zanechávají surrealistickou fresku s křehkou, ale civilně působící tanečnicí uprostřed.

Emergency Dances III. (Ridina Ahmedová; zdroj Tantehorse)

Ambice performerky Evy Staré prozkoumat způsoby vytváření své vlastní reality ve vztahu k okolí a jeho hodnocení, pracovaly s velkým potenciálem nejen v osobnosti protagonistky, ale i díky scénickému zakomponování kostýmu a konkrétnímu motivu využití tanečních bot. Škoda, že se v záplavě podnětů a možností, se kterými šlo v představení Mass pracovat, tanečnice nějak utopila. A bohužel pod vodu stáhla i dramaturgii Jindřišky Křivánkové. Přitom vystoupení začalo velmi vtipně a v typické osobitosti performativního projevu Evy Staré. Také tanec na špičkách v nečekaném stylu či schválně iracionální kombinace oděvů slibovaly dramaturgickou gradací a vypointování interního příběhu. Ovšem najednou jako by vše popadalo z výšky na zem a sedací pytel to nezachránil. Zbyla jen zoufale a zdlouhavě působící monotónnost opakování již viděného.

Jako metafora zobrazení různých možností v různých realitách je tato pootevřená otázka bezesporu tematicky velmi zásadní, nicméně pro jeviště, jaké je v Paláci Akropolis, trochu těžko skousnutelná. Jakkoliv se pozornost dramaturgie zaměřuje na určitý detail, performance by měla udržovat linearitu obsaženého sdělení, protože stírá hranice mezi výzkumem v rámci umělecké tvorby a exhibicionistickou random akcí. Ovšem, jestli je následný (např. tento recenzní) způsob hodnocení taktéž součástí výzkumu a posílá tak performativní dění do dalšího levelu, lze vzít předcházející slova zpět a čekat, jak se to odrazí.

Emergency Dances III. (zdroj Tantehorse)

Třetí v pořadí se na jevišti v sólové performance představila Ridina Ahmedová skutečně reflektující programové zaměření večera. Titul Sádlo může být vnímán jako kontroverzní a zároveň i jako terapeutický, což jen umocňuje jeho společenskou angažovanost.

Představení, které vzniklo v režijní spolupráci s tanečnicí a performerkou Alenu Dittrichovou, nemá nikterak komplikovaný průběh, což je jeho podstatou. Využívá především vizualitu fyzické přítomnosti polonahého těla Ridiny Ahmedové, pracuje s jeho umístěním k jevištnímu prostoru. Zaměřuje se na detaily konkrétně měnící jeho vnější vnímání skrze využité svršky pro kostým, ale i jeho fyzickou reakci na vzniklé situace. Vlnu silných emocí však vyvolávají především příběhy vyprávěné ze záznamu. Nadváha jako celoživotní trauma je popisovaná hlasy několika žen, které se v audio nahrávkách svěřují s tím, čemu byly od dětství vystavovány ze strany nejen cizích lidí, ale i svých nejbližších. Téměř flegmaticky pak působí Ridina Ahmedová, která si klidně na své nahé břicho napíše „sádlo“ a k tomu namaluje pusinku. Paradox estetického vnímání podle místa a kulturní tradice je sice rozveden jen v náznaku a určitě by stálo za to prohloubit performativní výzkum i tímto směrem, ale už jen to, že se téma takto veřejně otevírá, je velká hodnota posunující kulturní význam a společenskou funkci současného performativního divadla zase o něco výš.

Součástí Emergency Dances jsou již pravidelně následné debaty s tvůrci a diváky. Moderátorka této třetí série, filosofka performance Alice Koubová, se zaměřila na povzbuzení a následné sdílení subjektivní divácké zkušenosti, která je nejen zpětnou vazbou pro tvůrce, ale i možností, jak nalézt svůj osobitý pohled a individuální způsob vnímání zhlédnutého díla, jak se píše v programu. Edukativní ráz těchto diskuzí je tedy primárně předurčuje pro divácky méně zkušené publikum. Ovšem i tato snaha o rozvoj publika skrze systematické vedení dává možnost získání nových poznatků v oblasti teorie performance. Jak je vidět, projekt Emergency Dances je nejenom příležitostí pro tvůrce a performery, ale pro i obor performance jako takový.

Emergency Dances III
Premiéra 14. června 2021 v Paláci Akropolis

Nikola Križková: „PASSING“
Choreografie, interpretace: Nikola Križková
Video: Amador Artiga
Hudba: JPLS

Eva Stará: MASS
Koncept, choreografie, interpretace: Eva Stará
Dramaturgie: Jindřiška Křivánková
Hudba: Matouš Hekela
Kostýmy: Oldřich Vojta
Video, light designer: Eliška Kociánová
Produkce: Elisa Speváková

Ridina Ahmedová: SÁDLO
Koncepce, hudba, účinkuje: Ridina Ahmedová
Režijní spolupráce: Alena Dittrichová
Dramaturgická spolupráce: Miřenka Čechová, Alice Koubová
Scénografie: Jan Tomšů

 

TAGGED:Emergency DancesEva StaráNikola KrižkováRidina Ahmedová
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Jacob Shaw (foto CGTN en Español) Violoncellista Jacob Shaw hrál pro stádo krav
Next Article Musica Aeterna, 5. července 2021 (foto K. Králíček) Koncert souboru Musica Aeterna byl odměněn dlouhotrvajícím potleskem
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up