Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Edita Gruberová znovu v Praze
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Edita Gruberová znovu v Praze

Koncert věnovaný historicky prvnímu předsednictví Slovenské republiky v Radě Evropské unie zahájila Jeho Excelence velvyslanec Slovenské republiky v České republice Peter Weiss anglicky. Dramaturgie koncertu byla touto slavnostní příležitostí také dotčena – mezi díla Rossiniho, Donizettiho, Masseneta a Belliniho byly poněkud necitlivě vetknuty výrazně halasné Moyzesovy Tance z Pohronia op. 43 (Nad vatrou s valaškami, Po robote pri muzike).

Janáčková Olga
Published: 01/12/2016
Share
5 Min Read
SHARE
Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Předehru k Rossiniho opeře Vilém Tell vystřídal recitativ a cavatina Lindy z prvního jednání Donizettiho opery Linda di Chamounix. Už v ní Edita Gruberová předvedla všechny přednosti svého pěveckého umění – nezpochybnitelnou a stále trénovanou techniku zpěvu založeného na dokonalé a spolehlivé dechové opoře. Víc překážek kladou pěvkyni recitativy a jejich vyrovnanost po dynamické stránce než nesrovnatelně obtížnější árie, v nichž se může spolehnout na svou pěveckou techniku s virtuózně vypracovanými melodickými ozdobami všeho druhu a s intonačně naprosto přesnými bodovými koloraturami, které ukázala zejména v dialogu s flétnou v árii Lucie di Lammermoor ze třetího jednání Donizettiho opery.

Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Paní Gruberová umí kterýkoli tón zázračně ztlumit do pianissima a také naopak, málokdy se do jejího projevu vloudí drobná intonační nepřesnost, výšky dotahuje až na vzácné výjimky tak dlouho, dokud tón není čistý. Naťuknuté výšky bez jejich dalšího rozvinutí jsou u ní vzácností. Jejímu projevu vládne hlasová ekvilibristika a občas se posluchači do mysli vloudí i pocit, že je tato akrobacie základní složkou jejího vystoupení.

Zajímavě zapůsobily dva přídavky ke koncertu – obdivuhodně civilně zazpívaná lidová píseň Dolina, dolina, kamenný chodníček v hodně zdobné orchestrální verzi, jediná výjimka, kdy orchestr pěvkyni ve střední hlasové poloze chvílemi přehlušoval (chyba dirigentova), a mile rozehraná árie Adély ze Straussova Netopýra. Jako by si v ní Gruberová dělala legraci i sama ze sebe a ze svého způsobu zpívání.

Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Se sedmatřicetiletým dirigentem Peterem Valentovičem, který se zúčastnil nedávného zájezdu pražské Státní opery do Japonska s Belliniho Normou, spolupracuje pěvkyně už delší dobu, intenzivně v posledních třech letech a nutno říct, že by těžko hledala jiného tak oddaného doprovazeče, který se podle všeho podvolí všem jejím tempovým i výrazovým požadavkům. Valentovičovo pojetí předehry k Vilému Tellovi zaznělo ryze koncertně, malinko zatěžkaně, s dosti rozvláčnými pomalými částmi, Meditace z Massenetovy Thaïs měla charakter odpočinkového intermezza a předehra k Belliniho Normě působila spíše jako nepříliš závažný úvod druhé poloviny koncertu. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se dirigentovi pochopitelně podřídil a paní Gruberovou průběžně odměňoval ryze muzikantským tleskáním.

Edita Gruberová Gala - Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Peter Valentovič - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Peter Valentovič – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

Koncert měl nadšené obecenstvo, v němž byli kromě běžných pražských posluchačů přítomni členové pražského diplomatického sboru, slovenští krajané a také cizinci, které pan velvyslanec ve svém úvodním projevu zvláště přivítal. Paní Gruberová zapůsobila vskutku reprezentativně a ke koncertu připojila autogramiádu.

Edita Gruberová Gala - Edita Gruberová, Peter Valentovič, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK - Praha 30.11.2016 (foto FOK)
Edita Gruberová Gala – Edita Gruberová, Peter Valentovič, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Praha 30. 11. 2016 (foto Petr Dyrc/FOK)

 

Hodnocení autorky recenze: 85%

Edita Gruberová Gala
Dirigent: Peter Valentovič
Edita Gruberová (soprán)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
30. listopadu 2016 Smetanova síň Obecního domu Praha

program:
Gioacchino Rossini: Vilém Tell – předehra

Gaetano Donizetti: Linda di Chamounix
– Ah! tardai troppo… o luce di quest’anima (Recitativ a cavatina Lindy z 1. dějství)

Alexander Moyzes: Tance z Pohronia op. 43
–
Nad vatrou s valaškami (Zbojnický tanec)

Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor
–
Il dolce suono, spargi d’amaro pianto… (Scéna a árie Lucie ze 3. dějství)

Jules Massenet: Thaïs
– Meditace

Gaetano Donizetti: Roberto Devereux
– Duchessa alle fervide preci… l’amor suo… Ah, ritorna…(Recitativ, árie a cabaletta Alžběty
z 1. dějství)

=přestávka=

Vincenzo Bellini: Norma (předehra)

Vincenzo Bellini: I Puritani
– O rendetemi la speme… Qui la voce sua soave… Vien, diletto e in ciel la luna
(Recitativ, cavatina a cabaletta Elvíry z 2. dějství)

Alexander Moyzes: Tance z Pohronia op. 43
–
Po robote pri muzike (Ľudová veselica)

Vincenzo Bellini: La straniera
–
Sono all’ara… ciel pietoso… Ahimé, comincia il rito… orsei pago… (Scéna a árie Alaide ze 2. dějství)

www.fok.cz

TAGGED:Edita GruberováPeter ValentovičSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOK
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Carmen? Snad bude někdy příležitost. Ptali jste se Michaely Kapustové
Next Article Brno nastudovalo Dvořákova Čerta a Káču. Do konce roku je vyprodáno
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up