Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dvořákův operní klenot opět ve Velkém divadle v Plzni
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaZ domova

Dvořákův operní klenot opět ve Velkém divadle v Plzni

Soubor opery Divadla J. K. Tyla uvede v sobotu 8. června 2019 premiéru komické opery Šelma sedlák, jejíž děj diváky zavede na Domažlicko v 18. století. Mistrovské, neoprávněně opomíjené, dílo Antonína Dvořáka v režii Zbyňka Brabce a s hudebním nastudováním Jiřího Štrunce se tak po 65 letech znovu zařadí do repertoáru divadla. V ústřední zamilované dvojici Bětušky a Jeníka uvidí diváci oblíbenou Ivanu Veberovou v alternaci s finalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka Marií Schmidtovou a sólisty plzeňské opery Tomáše Kořínka nebo Amira Khana, který získal post sólisty opery na počátku tohoto roku a již se s úspěchem představil v inscenacích Iris, Idomeneo a Nabucco.

redakce
Published: 07/06/2019
Share
4 Min Read
SHARE
A. Dvořák: Šelma sedlák – DJKT Plzeň 2019 (foto Martina Root)

Jeden z nejvýznamnějších českých skladatelů, Antonín Dvořák, autor známých oper Čert a Káča, Jakobín a Rusalka, napsal Šelmu sedláka (prem. 27. ledna 1878 v Praze) jako svou pátou operu a vytvořil v něm své první mistrovské operní dílo. „Hudba Dvořákova Šelmy sedláka je radostná, v národním tónu, čehož Dvořák dosahuje zejména hojným používáním českých tradičních tanců, zejména polky. Je také plná komplikovaných ansámblů se zajímavým vedením zpěvních hlasů. Hudba této opery je typicky Dvořákovsky zdravá, a přestože patří k raným dílům, je v ní již mnoho z toho, co známe v jeho pozdější tvorbě,“ přibližuje operu dirigent Jiří Štrunc. Dramaturg a režisér Zbyněk Brabec to potvrzuje: „Po hudební stránce se jedná o zralé dílo již renomovaného skladatele, v němž vyniká česká melodika, kde je vypracovaná rytmická stránka i harmonie s instrumentací.“

Opery Antonína Dvořáka tvoří významnou kapitolu v dějinách české operní literatury, která je ovšem tak bohatá, že se na častější uvádění některých děl nedostává. Šelma sedlák, ač v poválečném období patřil k populárním operám, se u nás v posledních letech hrál velmi sporadicky. Plzeňské divadlo tuto ryzí českou klasiku uvedlo naposledy v roce 1954 v režii Bedřicha Kramosila a pod taktovkou Alberta Rosena. Nyní, po 65 letech, vzniká v režii Zbyňka Brabce, který připravuje inscenaci pro všechny věkové skupiny. „Žádná Dvořákova opera se nehraje bez škrtů. K těm jsme přistoupili i v naší inscenaci, abychom jí zajistili větší spád a aby byla přijatelná pro dnešního diváka. Jsem přesvědčen, že půvabný lidový příběh diváky dojme i pobaví zároveň,“ vysvětluje režisér.

A. Dvořák: Šelma sedlák – DJKT Plzeň 2019 (foto Martina Root)

Libreto, které nezapře inspiraci z tehdy úspěšných děl, jako byla Smetanova Prodaná nevěsta či Mozartova Figarova svatba, nás zavede na Domažlicko, kde bohatý sedlák zaslíbí svou pohlednou dceru Bětušku milující chudého Jeníka bohatému ženichovi. A tak se rozehrává příběh, ve kterém téměř každý připravuje nějakou lest a zároveň se stává i obětí. „Dvořák a jeho Rusalka byli mým prvním setkáním s operou už v raném dětství, v dospívání jsem pak ráda poslouchala hlavně jeho symfonie, Stabat Mater, Requiem, Svatební košili,“ vzpomíná Ivana Veberová, představitelka Bětušky, a dodává: „Opera Šelma sedlák je plná krásných zpěvných melodií inspirovaných lidovou písní. Proto si myslím, že je ideální pro ty, kteří se teprve s operou seznamují. Ale jistě pobaví a potěší i zkušeného posluchače.“ Amir Khan, slovenský tenorista, který přijal angažmá v plzeňské opeře na začátku roku 2019 a který se divákům představí jako chudý vesnický chlapec Jeník, komentuje výběr opery takto: „Šelma sedlák je zajímavý velkým množstvím charakterově i hlasově různorodých postav, které se scházejí v bravurně vyskládaných ansámblových číslech, a rozhodně by měl mít své místo v operních domech, protože doplňuje Dvořákovský operní fenomén o další vjemy směrem k posluchači.“ Celý zážitek z ryze české opery podtrhnou kostýmy Josefa Jelínka, jenž má na svém kontě návrhy k více než 800 inscenací, scéna Pavla Kodedy a zapojení členů baletního souboru v choreografii Martina Šintáka.

TAGGED:Amir KhanBedřich KramosilDivadlo J. K. Tyla PlzeňIvana VeberováJiří Štrunc (1969)Josef JelínekMartin ŠintákOpera Divadla J. K. Tyla PlzeňPavel KodedaZbyněk Brabec
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Velká francouzská opera Robert ďábel poprvé v Ostravě
Next Article Rusko-francouzské opojení v Ostravě
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up