Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dvořákův Dimitrij jako paralela s poměry v USA roku 2017
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaZprávyZprávy Opera

Dvořákův Dimitrij jako paralela s poměry v USA roku 2017

ČTKredakce
Published: 29/07/2017
Share
4 Min Read
SHARE

„Bylo to v ruských dějinách období chaosu a intrik, poznamenané otřesy na trůně. Takže děj jedné z oper skladatele Antonína Dvořáka šlo přizpůsobit současné době i vkusu,“ napsala dnes agentura AFP o Dvořákově opeře Dimitrij, poprvé scénicky uvedené ve Spojených státech tento pátek ve Fisher Center – Bard College v Annandale on Hudson na severu státu New York.

Antonín Dvořák: Dimitrij – vizuál – Fisher Center – Bard College 2017 (zdroj bluestonepress)

„S ruskými intrikami a zpochybněním legitimity moci nabízí Dvořákův Dimitrij zjevnou paralelu s USA roku 2017, kdy postavením prezidenta Donalda Trumpa otřásají obvinění ze sepětí s Ruskem a pochyby ohledně politické důvěryhodnosti politika-miliardáře,“ poznamenala agentura.

Ve skutečnosti se inscenace více týká samého Ruska. Při uvedení na Bard College je dílo částečně situováno do přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, jiné chaotické doby v ruských dějinách mezi pádem Sovětského svazu a příchodem Vladimira Putina k moci.

Antonín Dvořák: Dimitrij – Fisher Center – Bard College 2017 (zdroj berkshirereview.net/foto Dion Ogust)

Dvořákův Dimitrij se odehrává na počátku sedmnáctého století, v době válek a hladomorů v Rusku, které prožívá mocenské vakuum před příchodem Romanovců, poslední carské dynastie. V úvodní scéně hlavní postava díla táhne s polským vojskem na Moskvu v boji o ovládnutí Ruska. Pražská premiéra dnes i u nás zřídka uváděné Dvořákovy opery slavila úspěch v roce 1882, ale pak skladatel Dimitrije přepracoval a o více než století později se opera skoro nikdy nehrála mimo své rodiště.

Prezident Bard College Leon Botstein, který je současně vynikajícím dirigentem, však hájí neznámá díla. Botsteina okouzlil námět opery a fascinovala hudba, utkaná z jemných harmonií, příznačných pro Dvořáka. V díle je cítit i silný vliv italské opery, píše zahraniční agentura a cituje dirigenta: „Celek vytváří ohromující, podmanivé dílo, dalo by se dokonce říci, že trefné. Proč tedy zůstávalo opomíjené?“

Leon Botstein (zdroj commons.wikimedia.org/American Symphony Orchestra)

Sedmdesátník Botstein, který vede Bard College od roku 1975 a učinil z tohoto soukromého zařízení v idylickém údolí řeky Hudson intelektuální křižovatku, se věnuje oživování zapomenutých děl. Dimitrij je součástí letního festivalu Bard SummerScape, zaměřeného letos na Fryderyka Chopina.

Bard College Fisher Center Annandale on Hudson (zdroj commons.wikimedia.org/Daniel Case)

Leon Botstein, který také řídí newyorský Americký symfonický orchestr, rád kritizuje operní domy, zejména ve Spojených státech, které podle něj až příliš lpí na známých dílech a věhlasných zpěvácích.

„Je to hon na toho, koho považují za novou hvězdu, Enrica Carusa naší doby,“ říká v narážce na slavného italského tenora z počátku minulého století. „Je to samozřejmě směšné, protože opera již nezaujímá takové místo v kultuře, jaké mívala v době, kdy katapultovala Carusa do výšin světového věhlasu,“ poznamenal. Uctivou výjimku uděluje Plácidu Domingovi.

Při vší podpoře pro nová díla se Leona Botsteina hluboce dotýká, jaké množství méně známých skladeb někdejších skladatelů upadá do zapomnění. Hudba se se podle něj stala jakýmsi bývalým olympijským sportem, z něhož si pamatujeme pouze vítěze, a to jen díky někdejším vítězstvím. „Je to směšné a velice smutné. Je to kulturní tragédie,“ říká americký dirigent.

TAGGED:Antonín DvořákBard College Fisher Center Annandale on HudsonBard SummerScapeDimitrijDonald TrumpLeon BotsteinVladimir Putin
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Víc než milé překvapení. Julian Rachlin s Jihočeskou filharmonií v Českém Krumlově
Next Article Zapomenuté knižní poklady. Jiří Válek: Fryderyk Chopin
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up