Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dvořák v podání Anne-Sophie Mutter nepřesvědčil
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Dvořák v podání Anne-Sophie Mutter nepřesvědčil

sen. Nováček Libor
Published: 28/04/2016
Share
4 Min Read
SHARE

Pouze osmiminutový Památník Lidicím Bohuslava Martinů byl pro mne na včerejším koncertě vrcholem večera. Skladba je jednou z nejsilnějších hudebních skladeb, která hodnotí opuštěnost a šílenost válek. Působivý vnitřní emoční svět tvořený drsnou bitonalitou c moll a cis moll se stal chorálem a modlitbou zároveň. Manfred Honeck zprostředkoval s naprostým přesvědčením jak elegické pasáže klidu, tak hřímající orchestrální erupce.

Česká filharmonie - Manfred Honeck - Praha 27.4.2016 (foto Petr Kadlec)
Česká filharmonie – Manfred Honeck – Praha 27. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)

Dvořákův Houslový koncert a moll vyžaduje bohatý, plný, sytý, barevný a často i štíhlý tón s mnoha druhy vibráta. Od dirigenta požaduje zpřehlednění symfonické partitury a společný dech — jak se sólistou, tak s doprovázejícím orchestrem. Všechny tyto složky musí být zcela vyvážené, aby došlo k umocnění vnitřní energie vložené Dvořákem do tohoto velkolepého díla. Koncert navíc vyžaduje od sólisty naprosto dokonalou techniku, intonaci i smysl pro pochopení zejména přenesených akcentů.

Již úvodní dva vstupy sólových houslí naznačily, jak se bude interpretace celého koncertu v provedení Anne-Sophie Mutter vyvíjet.

Česká filharmonie - Anne-Sophie Mutter - Praha 27.4.2016 (foto Petr Kadlec)
Česká filharmonie – Anne-Sophie Mutter – Praha 27. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)

Pravdou je, že začátek bez možnosti rozehrání je mimořádně těžký. Chyběl však jak velký oblouk, tak legato, klid a transparentnost. Byla slyšet i určitá nejistota. Tyto zápory se projevily v častých intonačních kazech, v tempové rozkolísanosti, v ne zcela vkusných glissandech a roztrhaných plochách. Volná věta nebyla písní plnou dvořákovské krystalické prostoty, ale výklad spočíval v partiích hraných bez vibrata. Naprostým nepochopením ducha díla se stala závěrečná věta, která je nadepsána Allegro giocosso ma non troppo. Věta hraná s nevyslovenými a často obrácenými akcenty ve zběsilém tempu se stala honičkou bez ladu a skladu. Po furiantu nebylo ani památky.

Česká filharmonie - Anne-Sophie Mutter, Manfred Honeck - Praha 27.4.2016 (foto Petr Kadlec)
Česká filharmonie – Anne-Sophie Mutter, Manfred Honeck – Praha 27. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)

V současné době je Dvořákův koncert ve velké míře doménou žen — houslistek: Julia Fischer, Hilary Hahn, Janine Jansen, Sarah Chang, Kyung Wha Chun, Arabela Steinbacher nebo Veronika Eberle. Ty chápou Dvořáka velmi přirozeně a s velkým srdcem. Královně houslí však srdce chybělo. Paganiniovský Bach jako přídavek této skutečnosti i negativním recenzím na nahrávku s Berlínskými filharmoniky a Manfredem Honeckem dal za pravdu.

Česká filharmonie - Anne-Sophie Mutter, Manfred Honeck - Praha 27.4.2016 (foto Petr Kadlec)
Česká filharmonie – Anne-Sophie Mutter, Manfred Honeck – Praha 27. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)

Honeckův Beethoven nalezl u posluchačů mimořádný ohlas a filharmonici si s velkou chutí zahráli. Do úvodní věty se ještě přenesl neklid z Dvořáka, tempo se zdálo být relativně rychlé a zvuk masivní. Následující Allegretto již nabylo klidu a bylo, stejně tak jako Scherzo, zejména ve smyčcích výtečně dynamicky vypracováno. Poslední věta se stala skutečným briem, které podtrhlo antifonální postavení prvních a druhých houslí. Housle společně s dechovou sekcí energicky zpívaly a žestě dodaly provedení zvukový lesk. Zvuk osmnáctičlenného basu (deset s vervou hrajících violoncell a osm výhodně postavených kontrabasů) byl v auditoriu možná až příliš dominantní. Honeckova tempa se blíží Beethovenovým metronomickým označením a provedení bylo plné hudební inteligence a švihu.

Česká filharmonie - Manfred Honeck - Praha 27.4.2016 (foto Petr Kadlec)
Česká filharmonie – Manfred Honeck – Praha 27. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)

 

Hodnocení autora glosy: 75 %

Česká filharmonie
Dirigent: Manfred Honeck
Anne-Sophie Mutter (housle)
27., 28. a 29. dubna 2016 Dvořákova síň Rudolfina Praha
(psáno z koncertu 27. 4. 2016)

program:
Bohuslav Martinů: Památník Lidicím, H296
Antonín Dvořák: Houslový koncert a moll, op. 53
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 7, A dur op. 92

www.ceskafilharmonie.cz

TAGGED:Anne-Sophie MutterČeská filharmonieManfred Honeck
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Předražená stavba nebo nadšení z architektury? Labskou filharmonii mají konečně otevřít
Next Article Verdiho Don Carlo v Landesbühnen Sachsen
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up