Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dramaturgicky a interpretačně hodnotný Podzimní festival duchovní hudby
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Dramaturgicky a interpretačně hodnotný Podzimní festival duchovní hudby

Letošní 24. ročník Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci postavil svou dramaturgii na třech pilířích. A postavil vskutku hodnotnou stavbu, byť stylově rozlišnou. První pilíř byl na těchto stránkách již reflektován dříve a jen připomenu, že šlo o významné uvedení Beethovenova oratoria Kristus na hoře Olivetské a Janáčkovy kantáty Otčenáš. Své koncerty dramaturgové promyšleně umísťují do vybraných kostelů či jiných sakrálních a zajímavých míst, hledají souvislosti míst s díly nebo náměty skladeb a autory.

Korpasová Jitka
Published: 16/10/2017
Share
12 Min Read
SHARE
Kostel sv. Mořice Olomouc (zdroj panoramio.com / foto Jaroslav Novák)

Nejinak tomu bylo i letos, namátkou: Beethoven ne náhodou zazněl v kostele sv. Mořice, u jehož jižní stěny stojí sousoší Krista a dvou apoštolů na hoře Olivetské. Program piaristických klášterů Čech a Moravy našel inspirativní místo v premonstrátské bazilice na Svatém Kopečku. Hudebně zajímavý odkaz méně známých jmen piaristických skladatelů připravil Robert Hugo se svým souborem Capella Regia Praha a chlapeckým sborem Pueri Gaudentes.

Hudba piaristických klášterů v Čechách a na Moravě – Capella Regia Praha – Podzimní festival duchovní hudby 4. 10. 2017 (zdroj FB PFDH)

Komorní světská a duchovní hudba Antonia Vivaldiho se odehrála ve slavnostním sále Arcibiskupství Olomouckého. Tento koncert připravila a duchovní díla vybrala španělská mezzosopranistka Marta Infante, která svým emotivně protkaným projevem mnohé příjemně překvapila a až dojala. Partnerským i doprovodným ansámblem byl španělský soubor podporovaný katalánským ministerstvem kultury. Soubor Vespres d’Arnadí vedený od cembala svým uměleckým vedoucím – Danim Espasou, předvedl i čistě instrumentálně Vivaldiho hudbu se španělskou živelností.

A. Vivaldi: Stabat mater a další – – Dani Espasa, Marta Infante, Vespres d’Arnadí – Podzimní festival duchovní hudby 27. 9. 2017 (zdroj FB PFDH)

Stylový odskok do dvacátého století i do toho současného se uskutečnil hned třikrát. V každém případě vždy pro poněkud odlišné spektrum obecenstva. Pro to nejširší se odehrál koncert v Husově sboru s výběrem tří skladatelů dvacátého století, jejichž styl komponování je velmi podmanivý. Jednalo se o gruzínského autora Giaya Kancheliho se skladbou Amao Omi (Nesmyslná válka), Francouze Jeana Françaixe (Petite quator pour saxophones), v jehož skladbě Saxofonový kvartet ATAM představil technické a zvukové dokonalosti tohoto nástroje. Zvláště zaujal poslední kus amerického autora Normana Luboffa (Africká mše) s velkými sbory v podání Pěveckého sboru Lúčnica (sbormistr Elena Matušová) a s rytmy dvou bubeníků, Viktora Šuchtera a Petera Mášika.

Elena Matušová, Terézia Kružliaková, Spevácky zbor Lúčnica – Podzimní festival duchovní hudby 1. 10. 2017 (zdroj FB PFDH)

Již několik let festival nepravidelně nabízí i jazzové koncerty. Letošní uvedení jazzové suity Petra Kořínka Cronika Domus Sarensis (Kronika kláštera Žďárského) bylo příjemným zpestřením a interpretačně přijatelným zážitkem. Koncert se též těšil zájmu hned dvou mediálních partnerů, pořizujících záznam z představení. Pražské jazzové sexteto tuto sedmidílnou suitu, doplněnou recitacemi Alfreda Strejčka, akusticky předneslo v kostele sv. Cyrila a Metoděje v Olomouci Hejčíně. Návštěvníci koncertu též mohli obdivovat obnovenou výmalbu z třicátých let minulého století.

Druhý nosný pilíř v dramaturgii festivalu stál na uvedení rekonstrukce původní verze oratoria Artura Honeggera Král David. Ale také by se to dalo nazvat zlatým hřebem či zlatým řezem v programu, který přichází těsně po polovině. Orchestr Berg, nejlepší český soubor interpretující hudbu soudobou a dvacátého století, představil tuto původní rekonstrukci v olomoucké premiéře. Ke spolupráci si přizval podobně umělecky silné těleso Ars Brunensis (sbormistr Dan Kalousek) a společně se sólisty a vypravěčem předvedli dílo, které zanechá ještě dlouho umělecky hodnotnou a nezapomenutelnou stopu nejen v rámci historie festivalu. Toto dílo sklidilo úspěch hned při svém prvním uvedení v roce 1921 a obliba diváků je provázela i nadále, zvláště v orchestrální úpravě. Mimořádně úspěšné je u posluchačů dodnes. Původní podoba oratoria počítala s komorním obsazením poloamatérské scény ve švýcarském městě Méziéres. Orchestr Berg se představil s obsazením dřevěných a žesťových nástrojů (flétny, hoboj, klarinety, fagot, trubky, pozoun, lesní roh), kontrabas, klavír a bicí nástroje. Původní verze též počítala se sedmadvaceti obrazy malovanými třemi malíři či povozy taženými koňmi. Vzhledem k neproveditelnosti takové představy a též chrámového prostoru dómu sv. Václava se dramatická podoba díla musela předvést jinými a jednoduššími způsoby. Nevím, kdo vymyslel dramatickou akci všech zúčastněných, zda umělecký vedoucí a dirigent Orchestru Berg Peter Vrábel, ale představil velmi podařené a efektní, místy až minimalistické řešení scénické akce.

A. Honegger : Král David, původní verze – Tomáš Kořínek, Peter Vrábel, Orchestr Berg, Ars Brunensis – Podzimní festival duchovní hudby 8. 10. 2017 (zdroj archiv autorky)

Práce s osvětlením kostela od přítmí během produkce až po úplně rozsvícení celého prostoru na závěr, samotný příchod dirigenta, vypravěče a sólistky za pravidelných úderů bubnu, to vše nahánělo husí kůži a slibovalo zajímavý zážitek. Vynikající a fascinující nápad přišel doslova shůry mezi druhou a třetí částí. Prostě zapojili do hry katedrální zvony, jejichž zvuk prostupoval klenbou chrámové lodi. Sboristé byli v dramatickém požadavku velmi aktivní a nehledě k náročnosti jejich projevu si vedli přirozeně a bezchybně. Různě se na „jevišti“ pohybovali a měnili svá stanoviště, prkenně odpochodovali pryč (Třináctý obraz Pochod Pelištejců), použili své party před obličej jako ochranné štíty, objevovali se za mříží v presbytáři, kde i tančili jako holubice (Sedmý obraz Žalm: Ach, kdybych měl křídla holubice), nebo doplňovali děj zvuky, třeba v úvodu napodobovali bečení oveček a mnozí použili i zvonečky pro detailnější vybavení představy Davida jako pastýře. Ačkoliv sbor představil nejen perfektní pěvecký výkon a drobnou, avšak velmi účelnou, hereckou aktivitu, jediné, co mohlo být pečlivější, byla „česká“ francouzština v přednesu původního textu. Role vypravěče, který děj v českém překladu přibližoval obecenstvu, byla svěřena Petru Kubesovi z Moravského divadla Olomouc.

A. Honegger : Král David, původní verze – Petr Kubes – Podzimní festival duchovní hudby 8. 10. 2017 (zdroj archiv autorky)

Vypravěč se též v prostoru chrámu pohyboval a různě asimiloval a proměňoval svůj přednes. Asi nejpůsobivější a nejpřekvapivější byl jeho projev z kůru, kde dokonce upustil od reprodukovaného přenosu (jinak měl během celého představení mikroport). Navzdory náročnosti textu (a diváci mohli český text sledovat a orientovat se v ději v připravených programech) ani jednou nezaváhal, nepřeřekl se, naprosto se svou úlohou a rolí splynul, jako by to sám vymýšlel ad hoc. Orchestr Berg v této příležitostné komorní podobě předvedl ohromující výkon. Jednak jako celek, ale také každý z hráčů vynikal ve svém partu s ohromnou zodpovědností a dokonalou připraveností. Byť byla akustika chrámu nemilosrdná k dynamicky vygradovaným úsekům a mnohé nástroje ve zvukové konkrétnosti byly rozmazané, přesto to výsledné podobě a dojmu nijak výrazně neublížilo.

Znamenité výkony předvedli sólisté. Sopranistka Irena Troupová vynikala rozmanitým přednesem, velmi zřetelným a místy dost vyostřeným projevem, zvláště ve vysokých polohách (žalm Ach, kdybych měl křídla holubice), dokonce se projevila i v recitaci, která gradovala pomocí sboru (Zaříkávání). Zajímavým zpestřením altového partu byl vyvážený projev kontratenoristy Jana Mikuška. Jeho lehkost přednesu působila až bezstarostně a nejdůvěryhodněji. Rovněž tenorista Tomáš Kořínek svůj part přednášel na úrovni svých kolegů. Sólistům akustika katedrály rozhodně svědčila více, stejně tak i sboru, kde polyfonické úseky neztrácely na své zřetelnosti na rozdíl od orchestru. Ale to je ta daň za tak nádherný prostor. Rozhodně všechny hudební složky byly společně dokonale sehrané a přes náročnost, kladenou na všechny interprety, nabídly velmi zdařilou a nezapomenutelnou hudební lahůdku.

Poslední a třetí pilíř představoval závěrečný koncert konaný v chrámu Panny Marie Sněžné. Dramaturgicky vsadil na jistotu líbivých melodií, efektních a mohutných sborů, dramatičnost orchestru a především na perfektní výkon interpretů. Na programu zazněla díla, která není možné často někde vyslechnout, a tak se olomoučtí posluchači mohli seznámit s netradiční podobou duchovní hudby. Koncert otevřela drobná skladba Vocalise Sergeje Rachmaninova pro soprán a orchestr. Sopranistka Kateřina Kalvachová jemně vibrujícím způsobem přednášela vokály velmi podmanivé melodie.

Kateřina Kalvachová – Podzimní festival duchovní hudby 14. 10. 2017 (zdroj archiv Musica Viva)

Dirigent Jaromír Michael Krygel důsledně gesty tlumil orchestr, takže celé dílo vyznělo dynamicky nevtíravě, nenásilně, spíše v melancholické náladě, ve stylovém nádechu přibližujícím se podobě filmové hudby. Messa di Gloria pro tenor, bas, sbor a orchestr Pietra Mascagniho bylo zajímavým zakončením i zpestřením celého festivalu. Obecenstvu byl nabídnut velmi kvalitně interpretovaný program vokálně instrumentální podoby, ovšem kvalita hudby samotné sklouzávala k operní produkci. Mascagni byl především operním skladatelem, takže přirozeně tento skladební styl nezapřel ani ve svém duchovním díle. Avšak na druhou stranu, podbízivé a nenáročné melodie, mohutné sbory a dramatické pojetí orchestru předurčily tuto kompozici, aby se stala Mascagniho nejlepším duchovním dílem, těšícím se velké oblibě již od dob svého vzniku.

Úvodní Kyrie vyznělo ještě docela zdrženlivě, místy i nejistě, zvláště u fléten. S nástupem Gloria však podoba operní stylizace prosákla dokonale. Kdyby se to obešlo bez činelů, vůbec by mi to nevadilo. Zrovna tento nástroj mě po celé trvání díla poněkud znervózňoval a navozoval mi jinou představu než vizi odehrávající se mše. Činely přispívaly k jakési podobě estrády a operní světskosti. Ale budiž. Tenorista Tomáš Černý a barytonista Jiří Brückler se výtečně barevně doplňovali a každý sám vynikal ve svých sólech. Zvláště v Laudamus Černý důkladně přednášel dlouhé fráze a celá část byla zakončená a zjemněná sólovou houslovou kadencí. V následující části Gratias vynikla sekce violoncell v unisonu a také jako partner k sólistovi Brücklerovi, jehož nosná barva hlasu měla vlastně blízko právě k violoncellům. V živější části Domine Deus se dalo zřetelně poznat, že si všichni užívají lehkost a bezstarostnost tohoto díla.

Orchestr Filharmonie Brno vynikal především v sólových vstupech v různých částech díla. Melodie trubky v části Qui sedes byla intonačně precizní a přesvědčivá i vzhledem k tišší dynamice, podobnou roli zde dostal i hoboj. Flétny se krásně nesly v Credo. Neobyčejně poutavé houslové sólo se objevilo v části Elevatione před Benedictus. Možná si přednášející první houslista mohl výjimečně stoupnout, aby jeho sólo důstojněji a zřetelněji vyniklo i v zadní části chrámu. Následující barytonové sólo Jiřího Brücklera bylo opakováním melodie sólových houslí a patřilo interpretačně a hudebně k nejsilnějším momentům celé mše. Silná sborová část se projevila zvláště v Cum Sancto Spiritu nebo v Crucifixus, kde převládla hlavně vynikající srozumitelnost především v mužské části a celkově sbor dynamicky vyvrcholil v Et resurrexit v perfektní deklamaci. Český filharmonický sbor Brno již prostě patří ke kvalitním stálicím na tomto festivalu. Poslední část Agnus Dei se nesla v podobném tlumenějším duchu jako úvod, a tak zakončení celého spíše extatického, díla vyznělo v jemnosti, a ne v okázalé pompéznosti jako jeho průběh. A v těchto jemných a oduševnělých momentech je krásné pozorovat Krygelova dirigentská gesta a prožít i těch pár sekund ticha těsně po odeznění posledního tónu.

Tomáš Černý, Jaromír Michael Krygel, Jiří Brückler – Podzimní festival duchovní hudby 14. 10. 2017 (zdroj archiv Musica Viva)

 

Podzimní festival duchovní hudby 2017
24. září – 14. října 2017

www.podzimni-festival.cz

TAGGED:Ars BrunensisCapella RegiaČeský filharmonický sbor BrnoDan KalousekDani EspasaElena MatušováFilharmonie BrnoJaromír Michael KrygelJiří BrücklerKateřina KalvachováMarta InfanteOrchestr BergPeter VrábelPodzimní festival duchovní hudby OlomoucPueri gaudentesRobert HugoSaxofonové kvarteto ATAMTomáš ČernýUmelecký súbor LúčnicaVespres d'Arnadí
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Plzeň. V hlavní roli Jakub Jan Ryba
Next Article Zásadní den pro Českou filharmonii. David Mareček podepsal šéfdirigentskou smlouvu se Semjonem Byčkovem
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up