Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Reading: Dokonalý Mozart Anny Paulové
Share
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Hledat
Mobilní menu s elegantní animací
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
Přidejte se největší komunitě o klasické hudbě Přihlásit
Sleduj Nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Dokonalý Mozart Anny Paulové

Donátorská řada PKF – Prague Philharmonia je výsostně společenská akce, kterou orchestr pořádá v Lobkovickém paláci na Pražském hradě jako poděkování pro své podporovatele a donátory. Prohlídka paláce s uměleckými díly a kunsthistorickou přednáškou za účasti rodiny Lobkowiczů dává koncertu vítaný lesk a kontext. 16. června 2020 se na tomto večeru představila mladá klarinetistka, studentka AMU a laureátka Pražského jara, Anna Paulová. Pořadateli byla uvedena jako „princezna klarinetu“, což vyznělo v Císařském sále paláce půvabně. Korunu královny českého klarinetu Ludmily Peterkové, u níž (kromě jiných) studovala Paulová na Pražské konzervatoři, sice tato osobitá a sympaticky usměvavá umělkyně ještě nemá, ale jednou jí může patřit.

Barančicová Svatava
Published: 18/06/2020
Share
5 Min Read
SHARE
Anna Paulová, PKF – Prague Philharmonia (foto Petra Hajská)

Orchestr nastoupil bez svého francouzského šéfdirigenta Emmanuela Villauma, nejspíš se bez něj museli v době karantény a zavřených hranic obejít. PKF toho večera vedl od prvních houslí koncertní mistr Jan Fišer. Na úvod zazněla Serenáda pro smyčcový orchestr e moll, op. 20 Edwarda Elgara. Orchestr vyvinul i v malém smyčcovém obsazení šťavnatý plnokrevný zvuk, citové vzepětí, tvárnou dynamiku, s níž budoval smělé a hrdé oblouky (druhá věta) a pohodovou třetí větu v poklidném tempu. Zaznamenala jsem v průběhu večera na několika místech trochu ostřejší výšky a méně dokonalé ladění houslí, než jsme u tohoto tělesa zvyklí. Ale je to nejspíš přechodná věc s ohledem na pauzu, kterou nyní nedobrovolně prošly mnohé ansámbly.

Nejvíc jsme byli zvědaví na nevšední provedení Mozartova Klarinetového koncertu A dur: Anna Paulová jej hrála na basetovém klarinetu – původním nástroji, pro jaký jej Mozart skládal. Ten se liší od běžného A klarinetu rozšířeným rozsahem o hluboké tóny, takže lze hrát sólový part tak, jak jej Mozart zamýšlel. Klarinetistka tak mohla melodie vedoucí do nejnižších poloh vést přirozeně a logicky, bez transpozic a skákání do vyšší oktávy kvůli chybějícímu rozsahu. Ale to nebyl jediný benefit tohoto nástroje. Anna Paulová předvedla také sametově jemný témbr ve výškách a robustní spodní rejstřík plný alikvótů. Jednoduše – nádhernou barvu basetového klarinetu. Najednou jsme mnohá místa slyšeli úplně jinak – jak se jeho temná barva více pojí s orchestrem, jak jeho výraz odpovídá nostalgickému nářku fagotů (první věta), jak zní dramatičtěji.

Anna Paulová, PKF – Prague Philharmonia (foto Petra Hajská)

Paulová také předvedla značnou virtuozitu, hbitost v rychlých pasážích, hladkých přechodech mezi rejstříky, v extrémních skocích od nejvyšších k nejnižším polohám, vše lehce, přirozeně a kultivovaným tónem. Na jeden nádech zvládla celé kaskády běhů (první a třetí věta), dlouhé melodické oblouky. Skvěle a jemně vyznělo zpěvné Adagio. Je obdivuhodné, jak si interpretka poradila s větší menzurou a silou dechu u nástroje, na nějž si musela přivykat od běžného klarinetu.

Orchestr doprovázel klarinetistku s nejvyšší empatií a pozorností, v některých pasážích v mistrovském ztišení do pianissima, jinde s veškerým elánem a nasazením. Byl to pravý obraz vrcholného Mozarta, v jeho optimismu i smutku, třpytivé virtuozitě i v hloubce poznání. Koncert byl premiérován Antonem Stadlerem, Mozartovým přítelem, roku 1791 v Praze, jen dva měsíce před autorovou smrtí. I kdyby nebylo Dona Giovanniho, Pražské symfonie, Tita a dalších významných propojení Mozarta s Prahou, už jen za premiéru tohoto nejkrásnějšího klarinetového koncertu, jak se o něm říká, by Praha měla čestné místo na mapě hudebních dějin.

Jan Fišer, PKF – Prague Philharmonia (foto Petra Hajská)

Paulová s PKF již jednou vystupovala, jako patnáctiletá, a byla to její první spolupráce s orchestrem vůbec. Přejme jí, aby se setkávali s PKF častěji, talent k talentovaným.

Haydnova raná Symfonie č. 15 D dur, Hob. 1:15 mne už příliš nezaujala, proti myšlenkově bohatému Mozartovi to byla propastně jednoduchá a předvídatelná „provozní“ hudba. Nachází se tu místa těžkopádná, se zvláštně řídkou a neústrojnou instrumentací (housle a horny), hned vedle ohňostroje jiskřivých barev typicky haydnovských (Presto v první větě, začátek čtvrté věty), celkově však ve skladbě převládá kompoziční macha nad melodickými nápady. Ani orchestr tady neměl moc co předvést (nástupy horen by mohly být přesnější), a tak srdce diváků zůstalo u dokonalého výkonu v Mozartovi.

 

Hodnocení autorkou recenze 75 %

 

Elgar. Mozart. Haydn.
Úterý 16. června 2020, 19.00 – Lobkowiczký palác

EDWARD ELGAR Serenáda pro smyčce op. 20
WOLFGANG AMADEUS MOZART Koncert pro klarinet a orchestr A dur KV 622
FRANZ JOSEPH HAYDN Symfonie č. 15 D dur

Anna Paulová — klarinet
Jan Fišer — umělecký vedoucí
PKF – Prague Philharmonia

TAGGED:Anna PaulováJan FišerPrague PhilharmoniaSEZ
Share This Article
Facebook Email Print
Share
Previous Article Hromadných akcí se od pondělí může účastnit 1000 lidí
Next Article Novým koncertním mistrem České filharmonie bude Jan Fišer
5 1 vote
Article Rating
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Opera PLUSOpera PLUS
Sleduj Nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up